رئیس جمهور درنشست‌خبری :

شروط ایران برای مذاکره را اعلام کرد

رئیس جمهور امروز دوشنبه در نشستی خبری در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به سؤالات مختلف آنان درباره مسائل داخلی و بین المللی پاسخ داد.بیش از 360 تصویربردار، خبرنگار و عکاس از رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش خبری این نشست دعوت شده اند.این سومین نشست خبری رئیس جمهور در جمع رسانه های داخلی و خارجی پس از استقرار دولت دهم است.
کد خبر: ۳۳۶۸۳۸

در این نشست خبری رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص شرایط تهران برای گفتگو با گروه 1 + 5 گفت که  به دلیل بی اخلاقی طرف مقابل و تنبیه آنها تاریخ مذاکرات به عقب می افتد و پایان مرداد ماه زمان مذاکرات خواهد بود.

احمدی نژاد یکی از شرایط گفت و گو با گروه 1+5 را این دانست که آنها نظرشان را در خصوص تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

رئیس جمهوری دومین شرط را این دانست که اعلام کنند آیا از مقررات ان پی تی به عنوان یک معاهده بین المللی تبعیت می کنند یا نه.

احمدی نژاد شرط سوم برای گفت و گو با گروه1 +5  را این امر ذکر کرد که آنها منظورشان را از گفتگو بیان کنند که آیا به دنبال دوستی یا دشمنی با ما هستند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد که گفتگو با طرف مقابل به اعضای گروه 5+1 محدود نمی شود.

آقای محمود احمدی نژاد در این نشست خبری گفت: امروز مصادف با هفتم تیر و روز مهمی در تاریخ ملت ایران و بشریت است و افزود:  29 سال قبل در چنین روزی دست غدار تروریست های بی فرهنگ جمع کثیری از انسان های شایسته، آزاده، ‌آزادیخواه و عدالت طلب را به خاک و خون کشید.

رئیس جمهور افزود: دشمنان ملت ما که در برابر انقلاب عظیم ایران قادر به ارائه هیچ منطق و فرهنگ روشنی نبودند به تصور باطل خود برای ایجاد سد در برابر سیل خروشان فرهنگی ملت ایران دست به ترورهای کور زدند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: رئیس دیوان عالی کشور به همراه تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، وزرا و مدیران در جنایت بار ترین حادثه تروریستی به خاک و خون کشیده شدند.

رئیس جمهور تصریح کرد: حادثه 7 تیر در ایران نمایش دو چهره از دو جبهه جهانی بود.

وی اضافه کرد: جبهه اول دنیاطلبان، توسعه طلبان و خودخواهان هستند که علاقه مند به تسلط بر همه جهان به هر قیمتی از جمله ترور، کشتار،‌ اشغال، ‌تهدید و جنایتند.

آقای احمدی نژاد گفت: آنان انسان های صالحی را کشتند که جز خدمت به مردم، تواضع در برابر مردم و عدالتخواهی جرمی نداشتند.

ملت ایران، متعلق به جبهه آزادیخواهان و‌ عدالت طلبان

رئیس جمهور افزود: جبهه دوم، جبهه اکثریت قاطع ملت هاست که همه در پی حق، عدالت، ‌دوستی و محبت و برپایی ارتباطاتی مبتنی بر دوستی، عشق، عزت، عدالت و کرامتند.

وی اضافه کرد: این گروه با اشغالگری، تهدید، ‌تجاوز به حقوق ملت ها، تضییع در مناسبات بین المللی و زورگویی مخالفند.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران و شهدای 7 تیر بی تردید متعلق به جبهه آزادیخواهان،‌ عدالت طلبان و پاکان هستند و دشمنان امروز ملت ایران همان کسانی هستند که تروریست های آن زمان را حمایت و تشویق کردند و برای آنها هورا کشیدند و امروز هم به آنان امکان فعالیت تروریستی می دهند.

مشکل بشر امروز، محروم شدن از مفاهیم ارزشمند انسانی 

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تبریک ایام ولادت حضرت علی (ع) این امام همام را انسانی کامل و افتخار همه بشریت و عالم خواند.

آقای احمدی نژاد افزود: کسی نیست که با شخصیت امیرالمومنین علی (ع) آشنا شود و عاشق او و محو در زیبایی های شخصیتی و رفتاری او نشود. رئیس جمهور ، حضرت علی (ع) را هدیه خدا به بشریت خواند و گفت: امیرالمومنین (ع) الگوی انسان کامل و زندگی سعادت بخش و مرد حق است.

احمدی نژاد ادامه داد: امیرالمومنین (ع) مرد قانون عادلانه و میزان است و مرد مدارای با مردم و عشق به انان و فداکاری در راه عدالت است و او مرد خشم مقدس در برابر ظالمان و مستکبران و متجاوزان به حقوق انسانها و حامی مظلومان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) عالم به همه اسرار و بنده مطلق خداست گفت: امیرالمومنین مرد جوانمردی و شجاعت و همه زیبایی های اخلاقی در وجود او متجلی است و بشر در طول تاریخ و به خصوص امروز به وجودی چون او نیاز دارد تا بیاید و همه فاصله ها را بردارد و دلها را به هم گره بزند تا عشق و عدالت جایگزین کینه و بی عدالتی شود.

احمدی نژاد ادامه داد: بشریت نیازمند مردی مثل اوست که بیاید فریاد پاکی ، صداقت و دوستی را در جهان طنین انداز کند و مستکبران و خودخواهان سیری ناپذیر را سر جای خود بنشاند. رئیس جمهور در ادامه به فضیلت های ماه مبارک رجب اشاره کرد و گفت: خداوند در این ماه رشته های اتصال به خودش را به سوی بشر روانه کرده و ماه رجب ماه بازگشت به خدا و ماه انسانیت مطلق و ارزش های الهی مطلق است. احمدی نژاد افزود: خداوند در این ماه فرصت های فراوانی را برای بازگشت ، اصلاح و پالایش در برابر انسانها قرار داده است.

وی گفت: مسلمانان قدر این ماه را به خوبی می شناسند اگرچه فرصت های الهی متعلق به همه بشریت است.

احمدی نژاد به دعاها ، عبادات و خلوت کردن های با خدا در این ماه اشاره کرد و افزود: همه اینها به این سبب است که دلها از کینه خالی و از عشق و محبت پر شود و همه برای زندگی والاتر آماده شوند.

رئیس جمهور افزود: جمع کثیری از ملت ایران همین روزها در اعتکافند و از دنیا بریده اند تا با روحیه و عشق و امید بالاتر زندگی را ادامه دهند و در مسیر حق و عدالت قرار گیرند.

احمدی نژاد مشکل اصلی بشر را محروم شدن از مفاهیم ارزشمند و والای الهی و انسانی خواند و گفت: کسانی که می خواهند ثروت ملت ها را چپاول کنند و بر ملت ها حاکم شوند تلاش می کنند رابطه انسانها را با هم قطع کنند و این ریشه همه مشکلات امروز بشر است.

رئیس جمهور گفت: به رفتار کسانی که امروز مدعی مدیریت جهان هستند نگاه کنید ؛ برای خودشان امتیازات ویژه ، نامحدود و حقانیت مطلق قائلند ؛ به خودشان اجازه می دهند میلیون میلیون انسانها را بکشند و از تروریست ها و تولید و توزیع مواد مخدر حمایت کنند. احمدی نژاد افزود: مدعیان مدیریت جهان در برابر فرهنگ های ملی و بومی سرشار از عشق و امید همه ملت ها می ایستند و امروز نیازمند بازگشت به ارزش ها و ارتباطات انسانی هستیم و این اتفاق خواهد افتاد و این وعده الهی ، تخلف ناپذیر است.

رئیس جمهور در ادامه به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

مذاکره ، پایان مرداد

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر درباره شرایط جدید ایران در گفتگو با گروه 1+5 گفت: گفتگوهای ایران با این گروه درباره مهمترین مسایل جهان مدت ها ادامه داشت تا به موضوع تبادل سوخت هسته ای رسید.

رئیس جمهور گفت: به رغم اینکه ما توان تولید سوخت20 درصد را داشتیم برای اینکه فضای جهانی به سمت تعامل و همکاری بیشتر ببریم ، تبادل سوخت را پذیرفتیم.

وی افزود: در مذاکرات ،کسانی که باید طبق قانون بدون هیچ شرطی سوخت20 درصد مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی تولید دارو را تحویل می دادند ، شرط هایی گذاشتند که فراتر از یک تبادل هسته ای بود.

آقای احمدی نژاد ادامه داد : آنان استقلال و حقوق قطعی ملت ایران را هدف قرار دادند و طبیعی بود که مذاکرات به نتیجه نرسد.

رئیس جمهور گفت: بعدها اوباما از رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه درخواست کرد به طور رسمی وارد شوند و زمینه گفتگو ها را فراهم کنند در حالی که آمریکا و متحدانشان مکرر به این دو شخصیت محترم می گفتند و اصرار داشتند القاء کنند که طرف ایرانی حاضر به گفتگو در فضایی عادلانه و منطقی نیست.

آقای احمدی نژاد افزود : با این حال آنها به ایران آمدند و با چیزی مواجه شدند که عکس ادعای آنان و فضای ایران منطقی ، تعاملی و قانونمدار بود بر همین اساس بیانیه تهران تنظیم شد.

رئیس جمهور گفت: در واقع بیانیه تهران بر اساس درخواست اوباما از رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه تنظیم شد و بخشی از مذاکرات بود.

آقای احمدی نژاد افزود: آنها که در برابر این حرکت منطقی حرفی برای گفتن نداشتند به رسم گذشته و بر اساس بداخلاقی های جاری مستکبران ، به جای استقبال از بیانیه تهران به سمت قطعنامه حرکت کردند و بعد از قطعنامه بلافاصله بیانیه دادند که ما می خواهیم گفتگو کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه بحث بیانیه تهران موضوعی جداگانه است و مسیر خود را طی می کند ، گفت: ما با 1+5 گفتگو می کنیم اما شرایط عوض شده است.

آقای احمدی نژاد افزود : آنها می خواستند چماقی بلند کنند و با اخلاق استکباری خود در مذاکرات به قول خودشان دست بالا را داشته باشند ، در حالیکه ما مذاکره می کردیم و بیانیه تهران بخشی از مذاکره و بسیار موفق بود.

وی گفت: شما این جریان را به هم زدید به تصور اینکه منطق بیانیه تهران قوی است و شما حرفی ندارید بزنید و رفتید به نقطه تبعیض آمیز شورای امنیت پناه آوردید و قطعنامه صادر کردید که ما اسم آن را بداخلاقی می گذاریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: چون بداخلاقی کردید اولاً‌ ما مذاکره را عقب می اندازیم و زمان مذاکره پایان مرداد و بعد از نیمه ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی گفت: این جریمه ای است برای اینکه مقداری ادب شوند و رسم گفتگو با ملت ها را یاد بگیرند.

رئیس جمهور گفت: آنها می خواهند با ما گفتگو کنند اما باید چند نکته را به وضوح برای ملت ها بیان کنند اولاً‌ اینکه نظرشان را درباره بمب اتمی رژیم صهیونیستی اعلام کنند که موافق این موضوع هستند یا مخالف؟

دستور کار در مذاکرات ، دغدغه های مشترک است

رئیس جمهور درپاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در نشست خبری با اشاره به پیش شرط های مذاکره افزود : کشورهایی که می خواهند با ما گفتگو کنند نظرشان را درباره بمب اتمی اعلام کنند ، موافقند یا مخالف ؟ ما مذاکرات را بر اساس اعلام نظر آنان تنظیم خواهیم کرد .

آقای احمدی نژاد گفت : بالاخره با کسانی که با بمب های اتمی رژیم صهیونیستی موافق هستند یک جور و با کسانی که مخالفند جور دیگر مذاکره می کنیم . رئیس جمهور افزود : دوم اینکه باید اعلام کنند آیا می خواهند به مقررات ان.پی.تی بپیوندند یا نه؟ نشستی پر سرو صدا پس از سالها زحمت در نیویورک برگزار و مقررات ان.پی.تی تکمیل و اصلاح شد و به عنوان مقررات جهان شمول در آمد .

  به رغم اینکه ما توان تولید سوخت 20 درصد را داشتیم برای اینکه فضای جهانی به سمت تعامل و همکاری بیشتر ببریم ، تبادل سوخت را پذیرفتیم.

وی ادامه داد : کسانی که می خواهند با ما گفتگو کنند باید به صراحت اعلام کنند که آیا می خواهند از این مصوبه بین المللی تبعیت کنند یا نه ؟ با کسانی که بخواهند تبعیت کنند یک جور و با کسانی که نخواهند تبعیت کنند جور دیگر گفتگو می کنیم .

آقای احمدی نژاد گفت : نکته سوم این است که کسانی که می خواهند با ما گفتگو کنند باید اعلام کنند منظورشان از گفتگو چیست ؟ آیا با این گفتگو می خواهند با ما دوستی کنند و یا دشمنی ؟ با کسانی که می خواهند دوستی کنند یک جور و با کسانی که می خواهند دشمنی کنند جور دیگر گفتگو می کنیم .

وی افزود : اینها را باید به صراحت اعلام نظر کنند و ما از نیمه ماه مبارک به بعد آماده ایم پس از اینکه اعلام نظر کردند ، گفتگو کنیم . آقای احمدی نژاد اضافه کرد : ترکیب مذاکره کنندگان هم مقداری تغییر می کند.

وی ادامه داد : هیچ کس نمی تواند از پنج کشوری که صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند شکایت کند .خودشان شکایت ، حکم صادر و اجرا می کنند ؛ رابطه ای ظالمانه و یک طرفه .

رئیس جمهور گفت : چه کسی گفته است فقط 5 + 1 باید گفتگو کند ؟ کسان دیگری هستند که باید در این مذاکرات حضور داشته باشند.

وی افزود : ضمن اینکه آنان باید به صراحت اعلام کنند که در گفتگو می خواهند تابع منطق باشند و یا می خواهند از منطق زور استفاده کنند ؟

آقای احمدی نژاد اضافه کرد : تجربه قبلی می گوید هربار ما با آنان گفتگو کردیم به محض اینکه در منطق و قانون کم آوردند ، بلافاصله سراغ زورگویی رفتند .با کسانی که بخواهند با منطق زور صحبت کنند یک جور و با کسانی که بخواهند براساس منطق قانون صحبت کنند طور دیگری صحبت می کنیم .

وی گفت : ادامه گفتگو ها مستلزم این است که طرف گفتگو با ما نخست به طور شفاف نظرات خود را درباره این سوالات اعلام کنند و اینها مانع از گفتگو نیست بلکه شکل گفتگو را تنظیم می کند .

رئیس جمهور افزود : دوم اینکه بدانند دیگر گفتگوی 5+ 1با ایران نیست و عده دیگری هم در این گفتگو ها شرکت خواهند کرد ؛ ضمن اینکه گفتگوها در خصوص موضوعات مبتلابه بشری و دغدغه های مشترک خواهد بود .

آقای احمدی نژاد تاکید کرد : دستور کار در مذاکرات ، دغدغه های مشترک است که درنامه و بسته پیشنهادی ایران به آن اشاره شده است.

پایه گفتگوها بیانیه تهران است

خبرنگار ایرنا از آقای احمدی نژاد پرسید: اخیرا رئیس جمهور فرانسه علاقه مندی گروه 1+5 را برای مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای کشورمان اعلام کرده و گفته فرانسه آماده است بیدرنگ این مذاکرات را در آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد، ارزیابی شما از این اظهارات آقای سارکوزی در این شرایط چیست؟

آقای احمدی نژاد گفت: اظهاراتی که آقای سارکوزی داشته است درباره ادامه گفتگو در موضوع تبادل بود و ما هم آماده هستیم درباره تبادل گفتگوها را ادامه دهیم اما پایه گفتگوها بیانیه تهران است که براساس قانون و احترام و دوستی و عدالت تنظیم شده است.

وی افزود: ضمن اینکه طبیعی است اگر از آن طرف روسیه و فرانسه و آمریکا می آیند از این طرف نیز ایران و ترکیه و برزیل در این گفتگوها شرکت خواهند کرد.

رئیس جمهور گفت: ما هم برای تبادل آماده هستیم گرچه ما خودمان سوخت 20 درصد را تولید می کنیم اما فکر می کنیم تبادل راهی است برای تعامل و این بهتر از تقابل است.

خبرنگار الجزیره از رئیس جمهور پرسید : یک سری تحریم ها صادر شده است اما شما همچنان تاکید دارید که غنی سازی را ادامه دهید آیا به نظر شما فرصت و راه حل حدوسطی برای حل مسئله هسته ای ایران وجود دارد ؟ رئیس جمهور گفت: ما فکر می کنیم مسئله هسته ای ایران حل شده است و در ایران چیزی به نام موضوع هسته ای وجود ندارد اما از طرف دشمنان ملت ما بهانه ای به نام بهانه هسته ای وجود دارد.

وی افزود: اگر موضوع هسته ای نبود چیز دیگری را بهانه می کردند و اینها همان کسانی هستند که از جنگ 8 ساله صدام علیه ملت ما حمایت کردند.

آقای احمدی نژاد گفت: صدام برای چه به ما حمله کرد؟ غیر از اینکه برای توسعه طلبی بود. وی افزود: سازمان ملل او را متجاوز شناخت و بعدها همین ها مجبور شدند صدام را ساقط کنند؛ چرا از صدام حمایت کردند؟ برای اینکه دشمن ما هستند. رئیس جمهور گفت: آنها نمی خواهند ایران شکوفا شود و می دانند اگر ایران شکوفا شود به سرعت مناسبات جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: آنها از دیکتاتورترین دیکتاتورها در ایران حمایت کردند و طی پنجاه و هفت هشت سال اخیر سیاست های آمریکا و متحدانش در برابر ملت ایران سیاست ثابتی بوده است : سیاست دشمنی.اما صحنه نشان می دهد چه کسی پیروز بوده و چه کسی شکست خورده است.

آقای احمدی نژاد گفت: فکر می کنیم بهترین راه این است که آنها به قانون و عدالت و به حقوق ملت ها احترام بگذارند و به جای تقابل راه همکاری را در پیش بگیرندو این بهترین مسیر است.

وی افزود: ما چیزی بیش از قانون نمی خواهیم و به نفع آنهاست که به قانون تن بدهند و اگر همه به عدالت و قانون تن بدهند مشکلی باقی نمی ماند.

خواست روزافزون ملتها برای تنبیه قاطع رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو ایران مبنی بر اینکه چه ارتباطی بین صدور قطعنامه عجولانه شورای امنیت علیه ایران با اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی وجود داشت، گفت: بسیاری معتقدند که دولت آمریکا به طور کامل تحت سلطه صهیونیست ها قرار دارد و صهیونیست ها از وجهه مردم آمریکا برای حل وفصل مسائل خود در منطقه و جهان استفاده می کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی صحنه ای از این موضوع بود افزود: در آبروریزی کم نظیری که اتفاق افتاد کشتی کمک های بشردوستانه در آبهای آزاد مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت .

وی اضافه کرد: در این حمله وحشیانه عده ای کشته و عده ای دیگر دستگیر و شکنجه شدند و همه دنیا به این حمله اعتراض کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: عده زیادی به طور قوی معتقدند که اقدام و اصرار آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران به این دلیل بود که فضای جهانی را عوض و از تمرکز افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی کم کند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه آمریکاییها تا حدودی در این کار موفق شدند، گفت: اما آنها اشتباه کردند زیرا خواست ملت ها برای تغییر مناسبات جهانی و تنبیه قاطع و سرنوشت ساز رژیم صهیونیستی یک خواست روز افزون و آتش زیرخاکستر است. وی افزود: این آتش زیرخاکستر دوباره شعله خواهد کشید و آنها شعله های آن را خواهند دید.

رئیس جمهور اضافه کرد: ملت ها از مدیریت اعمالی دولتمردان آمریکایی بر جهان به شدت ناراضی و معترضند.

آقای احمدی نژاد گفت: آنها یک مسکنی زدند و به تصور خود چند روزی فضای رسانه ای را از رژیم صهیونیستی منحرف کردند.

رئیس جمهور افزود: اثر این مسکن بسیار کوتاه مدت است و می بینیم که اثر آن از بین رفت و از نقاط گوناگون دنیا صدها کشتی مردمی با کمک های انسانی در حال تجهیز و اعزام به سمت سرزمین های اشغالی هستند.

شعار دولت؛ همدلی ، همکاری و قانونمداری برای خدمت

خبرنگار واحد مرکزی خبر از آقای احمدی نژاد پرسید: رهبر معظم انقلاب اسلامی مجدداً بر وحدت سه قوه تاکید و ایجاد اختلاف را خواست دشمن اعلام کردند، به نظر می رسد برخی مواقع مسائلی که می تواند با رایزنی های مسئولان سه قوه به راحتی حل شود، بدون توجه به وحدت، علناً بیان می شود و مردم نیز در این شرایط نگران می شوند ، دولت به سهم خود برای جلوگیری از بروز و بیان چنین مسائل نگران کننده و اختلاف برانگیز چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: ما دائماً و به طور مکرر در جلسات حضوری و عمومی و در رسانه ها دعوت به همکاری ، برادری و قانونمداری می کنیم. وی افزود: شعار دولت همدلی ، همکاری و قانونمداری برای خدمت است و این راه را ادامه خواهیم داد.

خبرنگار روزنامه ایران از رئیس جمهور پرسید: آمارها نشان از افزایش 60 برابری اعتبار تخصیص داده شده به حوزه های علمیه است و عده ای در تلاشند اینگونه جوسازی کنند که دولت به مسائل دینی کم توجه است همچنین شما در گفتگوی اخیر تلویزیونی از روش های غلط و غیرقانونی برخورد با برخی از ناهنجاری های اجتماعی انتقاد کردید.این موضع، اتهام زدایی از چهره دین و نظام اسلامی است و با توجه به اینکه رویکرد ارزشی در مبانی دینی لحاظ شده و کرامت انسانی هم در آن دیده شده است چرا برخی به آن انتقاد دارند؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: بنده فکر می کنم این موضوع را باید از خود آنها بپرسید.

وی افزود: بنده توجه کردم و خوشبختانه در این مسائل اخیر تنها نکته ای که مورد ایراد قرار نگرفت ایراداتی بود که بنده وارد کردم.

آقای احمدی نژاد گفت: بنده دو اقدام غیرقانونی را مورد سوال قرار دادم و گفتم اینها قانونی نیست و کسانی که در این باره اظهار نظر کردند ، مطلقاً به این نپرداختند و بحث های دیگری را مطرح کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اقدامات غیر قانونی را قبول نداریم افزود: دیدگاه های ما در حوزه فرهنگ روشن است و دولت ، دولتی فرهنگی است.

آقای احمدی نژاد گفت: سرمایه گذاری های اصلی دولت در بخش فرهنگ است و در بخش های گوناگون فرهنگی حمایت های دولت ، فضا بازکردن های دولت و برداشتن موانع از طرف دولت بسیار بسیار گسترده است.

وی افزود: بنده فکر می کنم باید اخلاق ها را اصلاح کنیم ، ما یک ملت ایمانی هستیم و باید کار را با هم جلو ببریم.

آقای احمدی نژاد گفت: معمولاً در حوزه زنان اظهارنظرها با تندی و افراط و تفریط همراه است. رئیس جمهور افزود: ما اعتقاد داریم زن های ایرانی کرامت ، شخصیت و ادب اسلامی را خودشان انتخاب کردند.

وی گفت: زن های ما داوطلبانه در عرصه های انقلاب پیشتاز بودند و در دفاع مقدس نیز قطعاً نقش آنان بیش از مردها بوده است.

آقای احمدی نژاد افزود: زن ها بودند که همه چیز خود اعم از فرزندان ، همسران ، برادران و عمرشان را فدا و بسیاری خانواده هایشان را برای انقلاب هدیه کردند و عنصر اصلی در تشویق ، تشجیع و پشتیبانی از دفاع مقدس بودند و تا امروز نیز این قشر مومن ، پاک و فرهیخته در عرصه های گوناگون انقلاب پیشتاز هستند.

رئیس جمهور گفت: بنده فکر می کنم وقتی درباره خانم ها می خواهیم صحبت کنیم و یا حتی درباره آقایان و یا جوانان باید توجه داشته باشیم که راجع به انسانها صحبت می کنیم ، انسانهایی که ایرانی ، دارای سابقه تمدنی و تمدن سازی و همچنین دارای سابقه فرهنگی و فرهنگ سازی هستند و امروز نیز پیشگام و پیشتاز در عرصه های انسانی و اخلاقی هستند.

وی با بیان اینکه ملت ایران پاک ترین ملتهاست افزود: زن های ایرانی پاک ترین زنها هستند.

آقای احمدی نژاد گفت: اما بعضی جاها قانون باید اجرا شود و کسی حق ندارد از طرف خودش اقدام کند یا به دین نسبت دهد و این اشتباه است.

 نامه ای را درباره مفسدان اقتصادی برای رییس قوه قضائیه ارسال می کنم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توسعه درباره زمان اعلام اسامی مفسدان دانه درشت، گفت : نامه ای را در این باره تنظیم کرده ام و به زودی برای رئیس محترم قوه قضائیه ارسال می کنم .

آقای احمدی نژاد افزود: در انجا اسامی تعدادی از کسانی را که دست اندازی و سوءاستفاده کردند چه حقیقی و چه حقوقی، برایشان خواهم فرستاد و خواهم خواست که با سرعت بیشتری رسیدگی کنند و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

نیازمند نقد، نظر و نظریه پردازی مستمر هستیم

خبرنگار روزنامه جام جم در خصوص نوع تعامل میان قوای مجریه و قضائیه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی پرسید. رئیس جمهور پاسخ داد: ما از اینکه قوه قضائیه مصمم باشد با مفاسد اقتصادی برخورد کند هم خوشحالیم و هم استقبال می کنیم و انتظار داریم این موضوع در عمل محقق شود. 

آقای احمدی نژاد گفت: دولت هم پشتیبانی کامل می کند تا این موضوع در چارچوب قانون و مقررات محقق شود و برای هیچ کسی محدودیتی نداریم. این خبرنگار در سوالی دیگر پرسید: در هفته ها و ماههای اخیر شاهد بودیم برخی نمایندگان مجلس یکی از مقامات ارشد کابینه شما را به فساد اقتصادی متهم کرده اند؛ در این زمینه که هنوز واکنشی نشان نداده اید توضیح تان چیست؟ 

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: فکر می کنم قوه قضائیه باید به شکایت معاون اول رئیس جمهور درباره افتراهایی که چند نفر به او زده اند به سرعت رسیدگی کند تا بقیه آحاد جامعه احساس امنیت کنند. 

خبرنگار روزنامه وطن امروز با انتقاد از نبود مرزبندی مشخص میان نقد و نقادی و تخریب در 31 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برای نمونه نقد روزنامه وطن امروز به یک مصوبه غیرقانونی درباره دانشگاه آزاد مشمول اعلام جرم علیه روزنامه می شود اما در کنار آن سبقت برخی روزنامه ها در تخریب و دروغ بستن به قوه مجریه و ارکان نظام، نقد محسوب می شود ؛ البته در این بین برخی ها نیز که اصولا فرزند و نوه فلان کس هستند در حاشیه امنیت اند و ظاهرا مصونیت قضایی دارند. این خبرنگار از رئیس جمهور پرسید: نظر شما به عنوان رئیس قوه مجریه درباره مرز نقد و تخریب و مواجهه دولت با این دو مقوله چیست؟ 

رئیس جمهور در پاسخ نقد را لازمه پویایی جامعه دانست و گفت: به خصوص در کشورما که به سرعت در حال شکوفایی و پیشرفت است نقد باید باشد و ما نیازمند نقد، نظر و نظریه پردازی مستمر هستیم.

آقای احمدی نژاد نقد و نظارت بر رفتارها و تعاملات اجتماعی را وظیفه عمومی خواند و گفت: نقد به نوعی کمک و پشتیبانی است و آنجایی که نقد از موضع خود فاصله بگیرد و به انتقام کشی و دروغ بستن تبدیل شود دیگر نقد نیست. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیازمند تبیین مرزهای نقد و تخریب هستیم افزود: فکر می کنم آن کسی که خود نقد می کند بیش از همه آگاهی دارد که آیا در مرز نقد حرکت می کند یا در مرز تخریب. 

آقای احمدی نژاد گفت: در نقد، دلسوزی و محبت است و کسی که نقد می کند باید دوستدار طرف باشد تا اصلاحی انجام شود . 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای مرز میان نقد و تخریب می توانیم معیارهای روشنی داشته باشیم، گفت: در نقد، نقاط قوت و ضعف و راه حل ها ارائه می شود اما وقتی عمل مجرمانه ای به کسی نسبت داده می شود، نقد نیست و حتی وقتی اسناد اشتباه بودن ادعا ارائه می شود و بر ادامه افترا زدن اصرار می کنند نقد نیست. 

آقای احمدی نژاد مرز میان رسانه های حزبی و مستقل در عرصه رسانه ای کشور را مخدوش خواند و افزود: بسیاری از رسانه های ما به جریان سیاسی وابسته اند نه جریان فکری . 

رئیس جمهور ادامه داد: اگر اینها بالای روزنامه شان بنویسند به فلان گروه و دسته سیاسی وابسته اند هرچه بگویند مهم نیست حتی اگر تخریب کنند چرا که خواننده می داند که این روزنامه از چه موضعی سخن می گوید. 

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه قانون باید برای همه عادلانه اجرا شود گفت: در قوانین ما توهین به امام، رهبری و رئیس جمهور جرم عمومی محسوب می شود و معنای آن این است که مسئولان قضایی بدون شکایت از ناحیه امام، رهبری و رئیس جمهور موظف به رسیدگی هستند اما در مورد سایرین چنین الزام قانونی وجود ندارد. 

رئیس جمهور ادامه داد: فکر می کنیم همه باید کمک کنیم تا فضای نقد دلسوزانه و احترام آمیز بیش از گذشته حاکم شود . 

آقای احمدی نژاد گفت: در هر حال باید قانون برای همه عادلانه اجرا شود و تبعیض در اجرای قانون از بزرگترین تبعیض هاست. 

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: هر سه قوه بیش از گذشته قانون را به طور عادلانه برای همه اجرا کنند .

آقای احمدی نژاد گفت: در هفته قوه قضائیه نباید وارد برخی مباحث که معمولا مطرح است بشویم و دولت به نوبه خود تلاش کرده است با بکار بردن حداکثر تحمل، راه را برای نقد و گسترش آن بازتر کند و کمک خواهیم کرد بقیه همکاران در قوای مقننه و قضائیه هم تلاش کنند تا فضای نقد دلسوزانه بر جامعه حاکم شود. 

رئیس جمهور افزود: نباید اگر کسی به کسی جمله ای گفت تحت فشار قرار گیرد؛ البته چنین چیزی نیست و امیدوارم اتفاق هم نیافتد.

ایران قادر است از حقوق خود دفاع کند 

خبرنگار سی .ان.ان پرسید: واکنش ایران درباره تصویب قطعنامه جدید در کنگره آمریکا مبنی بر بازرسی از کشتی های ایرانی در آب های بین المللی چیست ؟ 

آقای احمدی نژادپاسخ داد : هر قدرتی بخواهد از کشتی های ایرانی در آب های بین المللی بازرسی کند ، ایران حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می دارد.

وی ادامه داد: همه می دانند که نزدیک30 سال است با آمریکا رابطه گسترده اقتصادی نداریم در حالی که قبل از انقلاب ، امریکا شریک اول تجاری ایران بود.

آقای احمدی نژاد افزود: امریکا30 سال است که با ما رابطه اقتصادی ندارد حالا از تحریم سخن می گوید اما چه کسی را تحریم می کند؟

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها از گسترش ارتباطات اقتصادی ما با دیگران ناراحتند و در واقع خود و دیگران را تحریم می کنند.

وی ادامه داد: پاسخ ما هم به اقدامات عملی در بیانیه منتشر شده آمد و ما حق مقابله به مثل را برای خودمان محفوظ می داریم و تجربه نشان داده که ایران قادر است از حقوق خود دفاع کند.

آقای احمدی نژاد افزود: ما علاقه نداشتیم کار به اینجا برسد اما اگر عده ای اصرار داشته باشند معتقدم از هر اقدامی به شدت پشیمان خواهند شد حتی اگر اقدام کننده آقای اوباما باشد که با شعار تغییر روی کار آمد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روش های بوش شکست خورده است ، گفت: روش های دیکتاتوری برای اداره جهان شکست خورده است و نمی شود با شعار تغییر همان روش ها را ادامه داد.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر کسانی بخواهند با بی صداقتی روش های دیکتاتوری را به نام روش های دموکرات مابانه ادامه دهند ، شکست شان سنگین تر خواهد بود و امیدواریم وارد این مسیر نشوند.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما آمادگی کامل داریم اگر کسی دست از پا خطا کند حتماً ‌به آن سرنوشتی که گفتیم ، دچار خواهد شد.

خبرنگار ایلنا از رئیس جمهور پرسید با توجه به اینکه برنامه چهارم به پایان رسیده و گزارش نظارتی این برنامه به صورت کامل ارائه نشد ، چه نمره ای به عملکرد دولت می دهید؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: برنامه چهارم توسط مجلس محترم تا پایان شهریور تصویب شده و هم اکنون در متن برنامه چهارم هستیم و قانون بودجه سال 89 بر اساس قانون برنامه چهارم تنظیم شده است.

رئیس جمهور افزود: عملکرد برنامه چهارم تقریباً در همه شاخص ها بسیار بهتر از عملکرد برنامه سوم و دوم بوده است و به زودی منتشر خواهد شد و شما با آمار آن آشنا می شوید. 

رئیس جمهور در سؤال مجدد خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه نمره ای به عملکرد دولت در برنامه چهارم می دهید؟ گفت: این موضوع در بخش های مختلف متفاوت است زیرا برنامه چهارم برای قوه مقننه ، قضائیه و دولت و سایر بخش ها وظایفی تعیین کرده است. 

وی افزود : آن بخشی که مربوط به دولت است نسبت به همه برنامه های قبلی ، عملکرد بسیار قوی تری داشته است.

تأثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران مثبت است

محمود احمدی نژاد در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره تأثیر تحریم ها بر ایران و تدابیر این کشور با بیان اینکه شاید افرادی تا قبل از این تصور می کردند که رهبران آمریکا تاریخ نمی دانند و با تاریخ ملت ها و ملت ایران و خاورمیانه آشنا نیستند افزود: الان به این نتیجه رسیدیم که جغرافیا هم نمی دانند و واقعاً بیسوادی و بی اطلاعی محض است.

رئیس جمهور با اشاره به عظمت و استعدادهای طبیعی کشور ایران اضافه کرد: ایران یک میلیون و 750 هزار کیلومتر مربع وسعت و 75 میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر ذخایر نفت و گاز در دنیا دوم است.

آقای احمدی نژاد گفت: ایران در عرض یک هفته می تواند تولید بنزین خود را 20 تا 30 میلیون لیتر افزایش دهد و مردمش اگر تصمیم بگیرند همین امروز می توانند مصرف بنزین خود را بدون اینکه رشد اقتصادی آنها دچار مشکلی شود ، نصف کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اینها مثل اینکه سرشان را در برف فرو کرده اند و همین طور حرف می زنند ، افزود: حرف بزنید مشکلی نیست.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: به دلیل اینکه ما دوست داریم روابط دنیا براساس احترام و محبت و به سمت سازندگی و همکاری باشد به آنها می گوییم اشتباه می کنند نه اینکه آنها اگر اشتباه کنند می توانند آسیبی به ما برسانند.

رئیس جمهور گفت: ما می گوییم به خودتان دارید آسیب می زنید و خودتان را دارید ساقط می کنید ، این کار را نکنید.

آقای احمدی نژاد افزود: شما هم می توانید همکار ملت ها و دارای جایگاه بهتر و در بین ملت ها محبوب باشید ، چرا می آیید خود را منفور ملت ها می کنید.

رئیس جمهور اضافه کرد: این قدر از اینها بنویسند و منتشر کنند و ما می نشینیم به آنها می خندیم که اصلاً نمی دانند ایران کجاست؟

آقای احمدی نژاد گفت: شاید آنها خیال می کنند ایران جزیره ای وسط اقیانوس است که باید با ذره بین دنبالش گشت یا خیال می کنند چشم ملت ایران به دست های آنها دوخته است که چی می دهند و چی نمی دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سی سال است که ما از شما چیزی نمی گیریم افزود: هر جا تحریم کنید ، به سرعت تبدیل به فرصت عالی در اقتصاد ایران می شود.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر حرف من را قبول ندارند ، این کار را انجام دهند. رئیس جمهور اضافه کرد: این کار تأثیری جز تأثیر مثبت در اقتصاد ایران ندارد و تأثیر آن بر گفتگوها حتماً منفی است و بدبینی و بی اعتمادی ما نسبت به آنها بیشتر می شود.

ملت ایران همیشه در کنار ملت فلسطین است

خبرنگار خبرگزاری قدس از رئیس جمهور درباره جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه سؤال کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات صهیونیست ها در فلسطین و آبهای آزاد نشانه اقتدار این رژیم نیست، گفت: این اقدامات نشانه آشکاری از ضعف و اضمحلال رژیم صهیونیستی است. آقای احمدی نژاد افزود: رژیم صهیونیستی فلسفه وجودی خود را از دست داده است.

وی اضافه کرد: روزگاری قرار بود این رژیم با اشغالگری منافع غرب را تامین کند اما امروز غربی ها مجبورند برای حفظ این رژیم خودشان لشکرکشی کنند.

رئیس جمهور گفت: امروز در آمریکا و اروپا تردید جدی در ادامه حمایت از این رژیم بوجود آمده است، ضمن این که رژیم صهیونیستی در داخل نیز با نابسامانی مواجه است.

آقای احمدی نژاد افزود: بسیاری از کسانی که با فریب به آنجا آورده شدند امروز پشیمانند.

وی اضافه کرد: در گزارشی آمده بود حدود 500 هزار نفر خواهان مهاجرت از سرزمین های اشغالی هستند اما شرایط بسیار سنگینی برای مهاجرت معکوس قرار داده اند.

رئیس جمهور گفت: اقدامی که برضد کشتی آزادی انجام دادند، نشان دهنده نابسامانی فکری و نظام تصمیم گیری در آنجاست.

آقای احمدی نژاد افزود: آنان نزدیک به 50 سال با ایجاد توهم شکست ناپذیری نظامی رژیم صهیونیستی حکومت کردند اما امروز این توهم شکسته شده است و آنان به دنبال جبران هستند.

رئیس جمهور گفت: چند ماه قبل رژیم صهیونیستی درپی حمله به سوریه و لبنان بود اما وقتی که خبر لو رفت و دیدند که سوریه و لبنان به طور کامل آماده هستند و در این حمله چیزی جز شکست نصیبشان نمی شود، برای حمله به غزه برنامه ریزی می کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: آنان برای جبران شکست گذشته و بازسازی چهره خود به غزه فشار می آورند و چون نگاهشان مادی است و انسان را نمی شناسند فکر می کنند مردم غزه با فشار تسلیم می شوند.

رئیس جمهور گفت: اگر چه همه باید تلاش کنیم که جنایت جدیدی اتفاق نیفتد اما من یقین دارم که اگر دوباره بخواهند دست به جنایت بزنند پاسخ این بار شکننده تر از قبل است.

آقای احمدی نژاد افزود: ملت ایران از روز اول پشتیبان ملت فلسطین بوده است و امروز نیز به پشتیبانی خود ادامه می دهد.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود در استانبول با جمعی از افرادی که در کشتی آزادی حضور داشتند، گفت: در این دیدار من از آنان سؤال کردم که در آینده چه کار می کنید؟ گفتند؛ عزم ما راسخ تر از گذشته است و در آینده صدها کشتی را از صد کشور جهان راهی غزه خواهیم کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: ملت ایران همیشه در کنار ملت فلسطین بوده است و تحت هر شرایطی حامی ملت فلسطین خواهد بود.

رئیس جمهور خطاب به مردم فلسطین گفت: ایستادگی کنید که روز پیروزی نزدیک است.

آمریکا؛ طراح همه دشمنی ها با ملت ایران

خبرنگار پرس تی وی درباره پیشنهادهای جدید ایران برای مذاکره و همچنین تعامل با چین و روسیه از رئیس جمهور سوال کرد.

رئیس جمهور گفت: ما با قریب به اتفاق کشورها به جز دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی تعامل داریم و نظر را در این خصوص قبلا و حتی در شانگهای هم اعلام کردم.

آقای احمدی نژاد افزود: ما نقطه مقابل خود را دولت آمریکا می بینیم و دولت امریکا را طراح همه دشمنی های با ملت ایران می شناسیم.

وی گفت: امیدوار بودیم با آمدن اوباما روش غلط گذشتگان تغییر کند اما الان تقریبا مایوس شدیم؛ گرچه نمی خواهیم اعلام کنیم که مایوس شدیم ولی جایی برای امیدواری به رفتار وی باقی نمانده است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پیشنهادهای ایران در مذاکره افزود: اگر زمان گفتگو فرا برسد پیشنهادهای روشنی برای گفتگو داریم.

آقای احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آریا درخصوص این که با توجه به رای روسیه و چین به تحریم علیه ایران، آیا در رویکرد ایران در رابطه با این دو کشور تغییری حاصل شده است؟ گفت: هر اقدامی بالاخره آثار خود را دارد؛ این نیست که بی تاثیر باشد آثارخود را نشان می دهد.

وی افزود: قبلا هم گفته بودم نباید اسمشان کنار اسم دشمنان ما درج می شد البته باید توجه داشت ما کانون اصلی دشمنی با خودمان را دولت آمریکا می شناسیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنان بالاخره در شورای امنیت با هم تعامل و همکاری دارند و یکدیگر را تایید می کنند ولی کشورهایی که علیه ملت ایران تلاش و حرکت می کنند دولت آمریکا و انگلیس هستند که ما اینها را فراموش نمی کنیم و همه طراحی های ما در این خصوص انجام خواهد شد.

تلاش می کنم اتفاقی خارج از قانون نیفتد

خبرنگار روزنامه توسعه پرسید : عده ای معتقدند قوه مجریه در قوه مقننه دخالت می کند ، در این باره برای تنویر افکار عمومی توضیح دهید که صحت دارد یا خیر ؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد : طبق قانون اساسی ، قوا مستقل هستند و قوه ای حق دخالت در قوه دیگر را ندارد ، اما قوه مجریه تنها قوه ای است که چندین نهاد بر او نظارت می کنند .

وی افزود : دیوان عدالت اداری ، بازرسی کل کشور ، همه قضات ، کل قوه قضائیه ، دیوان محاسبات ، کمسیون اصل نود ، تک تک نمایندگان ، کل نمایندگان مجلس و کل ملت بر قوه مجریه نظارت می کنند .

آقای احمدی نژاد اضافه کرد : چون کار قوه قضائیه خیلی مهم و ضامن عدالت است ،کسی از بیرون بر او نظارت نمی کند و خود قوه قضائیه باید خودش را اصلاح کند .

وی ادامه داد: البته بحث رئیس جمهور جداست و رئیس جمهور می تواند به عنوان مجری قانون اساسی در جایی که از مسیر قانون اساسی و قانون انحرافی ایجاد می شود ،تذکر دهد .

رئیس جمهور افزود : من هم در این مدت وظایف خودم را انجام و تذکراتی داده و نامه هایی فرستاده ام و تلاش می کنم هیچ اتفاقی خارج از قانون و قانون اساسی نیفتد و شاید در آینده بخشی از این ها را به اطلاع مردم برسانم .

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پرسید : یکی از اهداف بودجه دولت کاهش هزینه های جاری عنوان شده است ، دولت در یک سال گذشته چقدر توانسته است در کاهش هزینه ها موفق عمل کند ؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد : رشد بودجه جاری دولت در پنج سال همواره خیلی کمتر از رشد تورم بوده است .

وی افزود : در سال هایی رشد جاری سه درصد و افزایش حقوق کارکنان هشت یا 10 درصد بوده و معنی آن این است که دیگر هزینه های دولت به شدت کاهش یافته است .

رئیس جمهور ادامه داد : امسال نیز همین طور است ، به طور مثال مصرف بنزین در دستگاه های دولتی به نصف کاهش یافته و این در دیگر بخش ها رو به گسترش است .

 آزادی واقعی در ایران است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الفرات در باره لغو حرکت کشتی حمایت از کودکان غزه گفت: اعزام کشتی به غزه موضوع جدیدی نیست و کمک های مردم ایران برای مردم فلسطین طی 31 سال گذشته ادامه داشته است و الان هم ادامه دارد و در آینده گسترده تر می شود.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار درباره برخورد با مسئله حجاب و مسائلی که از جانب ائمه جمعه بویژه ائمه جمعه قم مطرح می شود گفت: انتقادها به دولت لازمه جامعه آزاد است که در آن اظهار نظر و انتقاد می شود.

رئیس جمهور افزود : اینها معنایش فاصله و اختلاف نیست بلکه اظهار نظر است اما بعضی ها اظهار نظر را تند و بعضی ها آن را آرام تر مطرح می کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤال سوم خبرنگار شبکه الفرات درباره کشمکش بین دولت و مجلس در موضوع دانشگاه آزاد گفت: در موضوع دانشگاه آزاد میان دولت و مجلس هیچ کشمکشی وجود ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مرجع قانونی عالی است که همه قوا اعم از دولت ، مجلس و قوه قضائیه در آن حضور دارند و ارتباطی به دولت ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: علاوه بر سه قوه ، صاحب نظران و شخصیت های فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند که تعداد آنها بیشتر از دولت ، مجلس و قوه قضائیه است.

احمدی نژاد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد قانونگذاری است که مسئولیت مدیریت عرصه فرهنگ را در کشور برعهده دارد ؛ این شورا تصمیمی گرفته است و همه باید از آن تبعیت کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: دیدیم که نمایندگان مجلس هم آن نظر را تأیید کردند و در قوه قضائیه ،وقتی یک قاضی تصمیمی بر خلاف این نظر قانونی گرفت، رئیس قوه قضائیه آن تصمیم را متوقف کرد.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه هیچ کشمکشی بین مجلس و دولت وجود ندارد گفت: مراجع قانونی تصمیم می گیرند و همه باید از قانون حمایت کنند.

وی با بیان اینکه ما این موضوعات را مسائل مهمی نمی دانیم افزود: این مسائل در یک جامعه زنده و پویا وجود دارد و در ایران که جامعه ای پرتلاش ، پرنشاط و پرگفتگوست این مسائل عادی است.

رئیس جمهور گفت: آزادی واقعی در ایران است.

آماده ایم در مهار بحران نفتی کمک کنیم

خبرنگار شبکه جام جم  از رئیس جمهور پرسید: با توجه به بحران حاصل از نشت نفت که دولت آمریکا در خلیج مکزیک با آن روبرو شده است و بحث هایی مبنی بر توانایی ایران در حل این مشکل آیا پیشنهاد کمک ایران به آمریکا رسما اعلام شده است و آیا ایران توان آن را دارد که این بحران را حل کند؟

رئیس جمهور پاسخ داد: بحران نشت نفت به لحاظ فنی، بحرانی پیچیده است.

وی افزود: در عمق 1500 متری دریا، چاهی دچار مشکل شده است و نشت می کند که تاکنون شرکت های آمریکایی و اروپایی موفق به مهار این بحران نشده اند.

آ
قای احمدی نژاد گفت: این موضوع نیازمند تجمیع توانمندی های بین المللی است.

وی افزود: اگر من جای مدیران آن بخش بودم حتماً از همه کشورها و ملت ها برای حل این مشکل دعوت به کمک می کردم؛ این قطعاً کار یک کشور نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: توانمندی های متخصصان ما در عرصه صنعت نفت در نشت و فوران نفت بسیار عمیق و ارزشمند است.

وی اضافه کرد: هم وزیر نفت و هم بعضی از شرکت های داخلی اعلام آمادگی کرده اند که در این قضیه کمک کنند و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند تا در مدیریت این کار مشارکتی فعال داشته باشند.

آقای احمدی نژاد گفت: اگر آنها بخواهند، در مهار این بحران کمک خواهیم کرد و اگر هم نخواستند ما وظیفه خود را انجام دادیم.

خبرنگار شبکه المنار لبنان پرسید: با توجه به اینکه اخیراً ناوشکن ها و کشتی های جنگی آمریکا در حال آماده باش و حرکت در منطقه هستند و همچنین آمریکا ماهواره جدیدی را برای ایران راه انداخته است آیا این تحرکات را به عنوان یک آمادگی و پیش درآمدی برای حمله به ایران می دانید؟

رئیس جمهور پاسخ داد: ما فکر می کنیم تنها یک ماهواره نیست، سال هاست که چندین ماهواره جاسوسی راه اندازی کرده اند.

رئیس جمهور گفت: چه کسی در جنگ صدام برضد ایران اطلاعات ماهواره ای به صدام می داد؟ مسلماً ماهواره های جاسوسی آمریکا و متحدانش این کار را کردند و این چیز جدیدی نیست.

آقای احمدی نژاد افزود: مقاطعی در خلیج فارس و دریای عمان اتفاق افتاده است که بیش از 140 کشتی جنگی آمریکا و متحدانش در منطقه حضور داشتند و در حال آماده باش بودند.

رئیس جمهور گفت: خوب است که همیشه آماده باشند و ما مشکلی نداریم.

 بمب اتم متعلق به دولتهای عقب افتاده سیاسی است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم ها علیه ایران گفت: مقداری از آن به خاطر لاعلاجی است زیرا به صهیونیست ها تعهد داده اند که کاری علیه ایران انجام دهند.
 
محمود احمدی نژاد افزود: آنان راهی جز پذیرش ایران ندارند با این حال حرفی می زنند و یا کاغذی منتشر می کنند .

خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید: رئیس سازمان سیا دو ادعا در خصوص ایران مطرح کرده است یکی اینکه ایران اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتمی را دارد و دیگر اینکه هم اکنون در درون ایران این بحث مطرح است که آیا بمب اتم باید بسازیم.

رئیس جمهور گفت: رئیس سازمان سیا چیزهای دیگری را نیز می داند که نگفته است یکی اینکه ایرانیها بسیار عاقلتر از آنند که فکر کنند با دو بمب می شود جلوی 20 هزار بمب ایستاد.

وی افزود: نکته دیگری که نگفته این است که روش ایرانی ها در برخورد با دشمنان از روی اندیشه و تدبیر و روش های انسانی است و در طول تاریخ همه دشمنان شان را به زانو درآورده اند.

احمدی نژاد گفت: امروز هم در برابر 30 سال دشمنی آنان تنها چیزی که استفاده کرده ایم فرهنگ ، منطق و انسانیت بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: آیا آنان واقعا از دو بمب اینقدر می ترسند که 20 هزار بمب انبار کرده اند؟ این جزو عجایب است.

وی گفت: ما به صراحت اعلام کرده ایم بمب اتم متعلق به دولت های عقب افتاده سیاسی است که فاقد منطق هستند.

احمدی نژاد با بیان اینکه تهدید هسته ای امریکا علیه ایران به نفع این کشور بود یا ضرر ان گفت: امروز احمقانه ترین کار انباشتن سلاح های اتمی است .

وی افزود: آنان می خواهند با اصرار یک شریک جرم پیدا کنند و ایران شریک جرم شما نخواهد شد و از طرف دیگر ما ایستاده ایم تا همه شما را خلع سلاح کنیم.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما نگران خودمان نیستیم گفت: ما نگران ملت های آنان و ملت هایی هستیم که این بمب ها را در پایگاه های نظامی خود در آن کشورها پنهان کرده اند .

رئیس جمهور تصریح کرد: دولتی که نمی تواند یک چاه نفت را مهار کند چگونه چند هزار بمب اتمی را که در خاک آمریکا و کشورهایی مانند بلژیک، آلمان، ایتالیا، ژاپن پنهان کرده است می تواند صیانت کند.

وی با بیان اینکه امروز بخش عظیمی از بشریت در خطر است، گفت: این خطر مدیریت آمریکاییها بر بمب اتمی شان است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه هیچ کس نمی تواند از بمب اتم استفاده کند و این آرزو را با خودشان خواهند برد ، خاطرنشان کرد: ما نگران ضعف مدیریت نگهداری بمب های اتمی هستیم.

رئیس جمهور افزود: جالب است که اوباما از طرف ملت ها صحبت می کند اما می توانیم امتحان کنیم و از مردم آمریکا رفراندومی انجام شود که آیا راضی هستید چند هزار بمب ذخیره شده در آمریکا وجود داشته باشد.

وی گفت: از مردم بلژیک ، ایتالیا و آلمان رفراندوم کنید که آیا راضی هستند بمب های آمریکا آنجا ذخیره شود.

آقای احمدی نژاد افزود: ما حاضریم کمک کنیم تا رفراندومی آزاد برگزار شود تا ببینیم آیا ملت ها موافق این موضوع هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خارج شدن یک نیروگاه از مدیریت باعث کشته شدن چندین نفر شد و آثارش هنوز باقی است، گفت: آمریکا ده هزار بمب اتم دارد که البته گفته اند 5 هزار و 600 بمب است اما اگر اینها نشت کند و حادثه ای پیش بیاید چه فاجعه ای رخ خواهد داد.

وی افزود: سازمان سیا به جای اینکه ذهن مردم آمریکا را به سمت دشمنان فرضی منحرف کند دشمنان واقعی را که درون خاک آمریکا علیه مردم این کشور کمین کرده اند معرفی کند و این سخن ها منجر به دستاوردی برای آمریکا نخواهد شد.

براساس بیانیه تهران آماده تبادل هستیم

خبرنگار روزنامه همشهری پرسید: شما در بیان شروط مذاکره اشاره کردید که گروه های دیگری به غیر از گروه موسوم به 1+5 باید در مذاکرات شرکت کنند ، به طور مشخص بفرمائید این گروه ها چه کشورها و اشخاصی هستند؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: کشورهای مستقلی هستند که معتقدند باید عدالت و احترام در مناسبات جهانی حاکم شود که به وقت خود ، اسامی را اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از رئیس جمهور پرسید: با توجه به اینکه آقای سارکوزی اعلام کرد برای مذاکره آماده است در صورتی که این مذاکرات شکل گیرد آیا ایران حاضر است بیشتر از آن1200 کیلو گرم که در بیانیه تهران آمده است به طرف مقابل بدهد؟ و اگر این کار صورت گیرد ، ایران غنی سازی20 درصد را متوقف خواهد کرد یا خیر؟

آقای احمدی نژاد گفت: ما غنی سازی20 درصد را برای تامین نیازهای خودمان راه انداختیم و غنی سازی20 درصدی به خودی خود مصرف زیادی ندارد گرچه چهار راکتور جدید در دست طراحی داریم اما باز هم مصرف ما محدود است .

وی افزود: ابتدا نیز ما علاقه مند راه اندازی تولید20 درصد نبودیم ؛ همان طور که در دنیا کشورهای محدودی سوخت20 درصد تولید می کنند اما وقتی دیدیم دیگران با ادعاهای خیلی بزرگ به حقوق اولیه انسان ها احترام نمی گذارند و حتی حاضر نیستند در کار انسانی تولید دارو برای بیماران مشارکت سازنده داشته باشند مجبور شدیم خودمان تولید را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد :آن تولید20 درصد به کار دیگری جز تولید دارو نمی آید و هزینه زیادی نیز دارد. آقای احمدی نژاد ادامه داد : ما ترجیح می دادیم و اکنون نیز ترجیح می دهیم سوخت 20 درصد مورد نیاز خودمان را از بازار تهیه کنیم اما اینکه چقدر باید سوخت سه و نیم درصد بدهیم و سوخت 20 درصد بگیریم ، بستگی به نیازهای ما دارد.

رئیس جمهورافزود: برآورد ما این بود که با1200 کیلو ، نیازهای ما تا20 سال تامین است اما نمی دانیم چرا این قدر اصرار دارند بگویند شما هرچه تولید کردید به ما بدهید.

رئیس جمهورگفت: برگردیم به سوال آن خبرنگاری که گفت آنها از بمب می ترسند و ادعا می کنند که از بمب می ترسند ، اگر از بمب می ترسیدند ابتدا بمب های خود را خنثی می کردند چون بمب های خودشان نیز در معرض خطر و ممکن است نشت کند و آسیب ببیند.بالاخره بمب است و هرجا باشد خطر دارد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما اعلام کردیم براساس بیانیه تهران آماده تبادل هستیم و در این بیانیه همه مسائل دیده شده است و فکر نمی کنیم لازم باشد چیزی به بیانیه تهران اضافه کنیم.

لایحه برنامه پنجم جامع و منعطف است

خبرنگار ایسنا از آقای احمدی نژاد پرسید: انتقادهای دولت درخصوص تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس تا جایی پیشرفت که پیشنهاد دادید کمیته ای برای حد و مرز تغییراتی که مجلس می تواند در لوایح دولت ایجاد کند تشکیل شود؛ به نظر شما راه حل نهایی این مسئله چیست؟
 
رئیس جمهور گفت: در قانون اساسی هم لایحه و هم طرح پیش بینی شده است به این ترتیب که لایحه را دولت می دهد و طرح را نمایندگان مجلس می دهند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه یک طرح نباید برای دولت بار مالی ایجاد کند افزود: محل تأمین منابع مالی هر طرحی باید پیش بینی شود در غیر این صورت مخالف قانون اساسی است.

رئیس جمهور گفت: بحثی در گذشته بود که در مجلس هفتم و هشتم تشدید شد و آن هم محدوده تغییراتی است که مجلس می تواند در لوایح ایجاد کند و این موضوع مورد اختلاف بود.

احمدی نژاد افزود: موضوع را با مقام معظم رهبری در نامه ای مشروح مطرح کردیم و ایشان به شورای نگهبان ارجاع دادند و ظاهراً‌ کمیته ای در این شورا برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

رئیس جمهور گفت: بالاخره اگر دولت لایحه می دهد معنای آن این است که مسئولیتش را خودش بر عهده می گیرد چرا که دولت با ملاحظه شرایط و توانمندیهای کشور پیشنهاد می دهد و اگر این پیشنهاد به عکس خود تبدیل شود و آنقدر تغییر کند که از هدف اصلی فاصله بگیرد قابل اجرا نیست و اگر اجرا شد به حال کشور مفید نیست.

احمدی نژاد افزود: استدلال ما این است و فکر می کنیم در آینده ای نزدیک نظر تفسیری شورای نگهبان در این باره منتشر شود و قطعاً نظر این شورا حلال مشکلات خواهد بود.

خبرنگار فارس از رئیس جمهور پرسید : برخی کارشناسان معتقدند که لایحه برنامه پنجم توسعه فاقد شاخص هاست؛ آیا دولت آمادگی دارد با همکاری مجلس شورای اسلامی این شاخص ها را در برنامه های جدید پیشنهادی لحاظ کند؟

احمدی نژادگفت: برای اندازه گیری میزان میل به اهداف برنامه های پنج ساله باید شاخص هایی تعیین شود و نمی شود در یک برنامه ، 200 شاخص گذاشت چرا که ویژگی شاخص این است که کم باشد و بقیه را با ان بسنجند.

رئیس جمهور تعداد زیاد اعداد و ارقام را از مشکلات برنامه های پنج ساله گذشته خواند و گفت: اینکه تعداد زیادی از اعداد و ارقام را در برنامه تعبیه کنیم قابل تحقق نیست چرا که ما فقط چند شاخص را می توانیم کنترل کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: به همین دلیل شاهد تغییرات گسترده در این برنامه ها بودیم و دائم طرح و لایحه تغییر قانون برنامه مطرح می شد و به نظر من قانون برنامه ای که دائم دچار تغییر شود قانون نیست.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به برنامه پنج ساله باید علمی و عالمانه باشد گفت: ما همه شاخص های پایه را که نشان دهنده وضع اقتصادی و اجتماعی است در قانون برنامه قرار داده ایم.

احمدی نژاد گفت: بیکاری ، پیشرفت علمی ، فاصله طبقاتی ، کاهش فاصله برخورداری، رشد اقتصادی و تورم شاخص های اصلی اقتصاد است که همه را قرار داده ایم و بقیه با اینها سنجیده می شود.

رئیس جمهور افزود: البته در بخش هایی مانند آموزش و کشاورزی اعدادی قرار دادیم و به صراحت نوشتیم که همه زمینه های کشاورزی آبی طی 5 سال باید تحت پوشش آبیاری تحت فشار و مدرن قرار گیرد.

احمدی نژاد گفت: فکر می کنیم لایحه برنامه پنجم توسعه را که به مجلس داده ایم جامع ، مانع و منعطف است و اهداف آن محقق می شود و نیاز به تعبیه جدولها و ارقام تو در تو در آن نیست.

رئیس جمهور افزود: اعدادی که سالی چند بار بخواهد تغییر کند به کار نمی آید و باید شاخص ها ثابت بماند.

احمدی نژاد گفت: ما در تنظیم برنامه پنجم همین منطق علمی را دنبال کرده ایم و فکر می کنیم برنامه خوبی است.

مباحث فرهنگی به کار فرهنگی نیاز دارد

خبرنگار روزنامه مردم سالاری از رئیس جمهور پرسید: در آخرین گفتگوی تلویزیونی که داشتید از برخی برخوردها در جامعه درباره طرح حجاب و عفاف انتقاد صریح داشتید ، با این حال مقامات نیروی انتظامی هم معتقدند که به دستور رئیس جمهور این اقدام را انجام دادند ، از طرفی هم برخی مراجع نیز از این برخوردها و مواضع انتقاد کرده بودند ، موضع شفاف دولت و حضرت عالی درباره این گونه برخوردهای قهریه در جامعه چیست؟
 
رئیس جمهور در پاسخ گفت: من نشنیده ام که نیروی انتظامی گفته باشد ما با دستور رئیس جمهور این کار را کردیم ، کجا گفتند؟

این خبرنگار گفت: در برخی از مصاحبه ها و گفتگوهایی که انجام داده اند ، گفته اند که با هماهنگی رئیس جمهور انجام دادند.

آقای احمدی نژاد افزود: بنده نشنیده ام چنین اظهارنظری شده باشد.

وی گفت: نظر صریح بنده همان چیزی بود که در آن گفتگوی تلویزیونی اعلام کردم و الان هم همان را اعلام می کنم.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: نظر بنده خیلی صریح است مباحث فرهنگی ، کار فرهنگی دارد و روشن است که هیچکس نباید کار غیر قانونی انجام دهد.

خبرنگار خبرگزاری برنا پرسید: یکی از مهمترین برنامه هایی که در دولت دهم مطرح است ، هدفمند کردن یارانه هاست شما چند بار اعلام کردید هدفمند کردن یارانه ها در نیمه دوم امسال اجرا خواهد شد ، دولت تا چه حدی توانسته است بسترهای اجرایی این قانون را به صورت صحیح فراهم کند؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ افزود: ما بنا داشتیم این قانون را از اول خرداد اجرا کنیم ، آماده هم شده بود اما تغییراتی در مصوبه مجلس ایجاد شد و اجرای این قانون مقداری به تأخیر افتاد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما باید ساز و کارها را مجدداً بازبینی و ایجاد می کردیم و هم اکنون نیز ساز و کارهای آن به سرعت در حال ایجاد است.

رئیس جمهور گفت: آن بخش که مربوط به مردم است دائماً اطلاع رسانی ، ثبت نام و حساب ها باز می شود.

آقای احمدی نژاد افزود: آن بخش نیز که مربوط به مدیریت میدانی اقتصاد در بخش صنعت ، تجارت ، کشاورزی ، حمل و نقل و یا سایر بخش هاست ، بسته های مدیریتی آن تهیه شده و در کار گروه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: هم اکنون بخش به بخش با گروه های مردمی در حال تنظیم قراردادها و موافقت نامه ها هستیم تا زمانی که کار انجام شد رفتار بخش های مردمی در حوزه اقتصاد تعریف شده باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: ما با گام های محکم و با برنامه جلو می رویم و انشاءالله در زمان مقرر کار انجام خواهد شد.

دانش فنی ساخت صفحه سوخت را در اختیار داریم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مصوبه کنگره آمریکا درخصوص تحریم بنزین گفت: این آمادگی را داریم ظرف یک هفته تولید خود را به حد خودکفایی برسانیم.

آقای احمدی نژاد در ادامه نشست خبری درخصوص تغییر دولت عراق و رابطه ایران با این کشور نیز تاکید کرد: ما با ملت عراق روابط دوستانه داریم و از حق ملت عراق و از وحدت و پیشرفت این کشور دفاع می کنیم.

وی با بیان این که ما از روند سیاسی عراق حمایت می کنیم، گفت: هر چه که ملت عراق انتخاب کند و قانونی شود مورد احترام ایران خواهد بود البته سطح تعاملات بستگی به رفتار دولت عراق دارد.

وی گفت: ملت عراق قادرند حکومت دلخواه خود را تشکیل دهند و مشکلی پیش نمی آید.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تعیین نرخ سود بانکی با توجه به پایین آمدن نرخ تورم گفت: سود بانکی با نرخ تورم مرتبط است اما اجازه بدهید در نرخ تورم به ثباتی برسیم آن زمان حتماً درباره نرخ سود متناسب با آن تجدید نظر خواهد شد اگر چه در نظام جدید بانکی نرخ ثابت سود به این معنا نداریم.

آقای احمدی نژاد افزود: بعد از آغاز طرح هدفمند کردن یارانه ها این طرح نیز اجرا خواهد شد و عقود اسلامی به طور واقعی پیاده می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره ساخت صفحه سوخت برای راکتور تهران گفت: ما سوخت 20 درصد را در اختیار داریم و صفحه سوخت را به طور مجازی ساخته ایم.

وی گفت: متخصصان به سرعت در حال آماده کردن تجهیزات و نصب آنها برای ساخت صفحه سوخت هستند و دانش فنی آن را در اختیار داریم و کسری در این زمینه وجود ندارد.

رشد اقتصادی کشور فزاینده است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درخصوص پیگیری اختصاص نیم درصد از اعتبارات هزینه ای برای فعالیت های قرانی گفت: دولت بودجه قابل توجهی برای بخش فرهنگ اختصاص داده و سهم خوبی از این بودجه به فعالیت های قرانی می رسد .

آقای احمدی نژاد افزود : فعالیت های قرانی در همه استان ها جزء مصوبات کارگروه فرهنگی و به عنوان مدلی به همه استان ها ابلاغ شده است .

رئیس جمهور اضافه کرد : فعالیت های فرهنگی9 محور دارد که یک محور آن فعالیت های قرانی است . وی گفت : ما خیلی نگران این نیم درصد نیستیم چون خود بودجه ای که دولت اختصاص داده ، بودجه خوبی است .البته این نیم درصد هم در حد توان دستگاه ها به فعالیت های قرانی هدایت می شود .

خبرنگار روزنامه اقتصاد پویا پرسید: با توجه به کاهش روند اقتصادی کشور ، دولت چه برنامه ای برای تامین نقدینگی واحد های تولیدی و کنترل نرخ تورم دارد؟

رئیس جمهور پاسخ داد : روند رشد اقتصادی کشور کاهنده نیست بلکه این روند فزاینده است. وی افزود : عددی که پارسال منتشر شد ، شفاف و کافی نبود و ما برای محاسبه رشد اقتصادی بخش های گوناگون اقتصاد را با هم جمع و محاسبه می کنیم و آن چه رشد واقعی اقتصاد است بخش صنعت ، ساختمان و خدمات است .

آقای احمدی نژاد گفت : بخش چهارمی به نام بخش نفت هم داریم و قیمت نفت وقتی پایین می آید ، شاخص رشد نفت پایین می آید واین خارج از اراده دولت هاست اما بخش خدمات ساختمان و خدمات در برنامه ریزی دولت هاست .

وی افزود : هر سه این بخش رشد فزاینده ای دارند از این جهت نگرانی نداریم و برنامه دولت برای رشد اقتصادی برنامه های خوبی بوده است.

رئیس جمهور گفت : در این سال ها ضمن کاهش نرخ تورم ، رشد اقتصادی خود را حفظ کردیم و با سرمایه گذاری که در بخش نفت صورت می گیرد ، رشد بخش نفت را فارغ از قیمت آن سامان می دهیم.
وی افزود : هم اکنون مشکلی در برابر ما نیست مگر اینکه در جهان بحرانی مثل گذشته ایجاد شود که برنامه دولت محدود کردن اثر گذاری آن بر اقتصاد داخلی است .

آقای احمدی نژاد اضافه کرد : پرداخت بانک ها خوب است و رشد قابل قبولی دارد ، البته قطعا بانک ها نمی توانند برای تامین همه تقاضاها پاسخگو باشند اما در حد تامین رشد اقتصادی این اتفاق می افتد.

صادرات غیر نفتی به سرعت در حال رشد است

خبرنگار روزنامه اطلاعات از رئیس جمهور پرسید: وزیر نفت اخیرا گفته است کشور را با نفت کمتر از 65 دلار نمی توان اداره کرد در حالی که شما اعلام کرده بودید که می توان کشور را با نفت 5 دلار هم اداره کرد، آیا همچنان به این حرف خود اعتقاد دارید؟
 
رئیس جمهور گفت : این دو حرف در دو حوزه متفاوت است و بحث 65 دلار ربطی به ایران ندارد و یک بحث بین المللی است.

آقای احمدی نژاد افزود: همه جای دنیا بحثشان این است که اگر نفت از حدود 65 یا 70 دلار پایین تر بیاید، دیگر تولید نفت نمی صرفد.

رئیس جمهور گفت: بنابراین برنامه ریزی های اقتصادی درباره انرژی روی نفت حداقل 65 یا 70 دلار تنظیم شده است و نظر آقای وزیر هم دقیقا همین است که اگر قیمت پائین بیاید به صرفه نیست که دیگر نفتمان را صادر کنیم.

وی اضافه کرد: اما در بحث مدیریت کشور اتفاق افتاده است که ما نفت را هم نفروختیم و کشور را اداره کردیم.

آقای احمدی نژاد افزود: هم اکنون همه فازهای پارس جنوبی را به مناقصه گذاشته ایم و قرادادش را هم بسته ایم و منابع آن هم از منابع داخلی خودمان است و ارتباطی به نفت هم ندارد.

وی گفت : از منابع داخلی خودمان 21 میلیارد دلار گذاشته ایم و قرارداد بسته ایم، با مدت زمان کمتر از آن چیزی که شرکت های غربی می خواستند با قیمت بالاتر برای ما اجرا کنند و منت هم بگذارند.

رئیس جمهور افزود: 29 میلیارد دلار هم گذاشته ایم برای تکمیل طرح های نیمه تمام گازی کشور و 20 میلیارد دلار هم گذاشته ایم برای حوزه های مشترک نفتی که به زودی جلسه عقد قرادادهایش بر گزار خواهد شد.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: این در حالی است که درگذشته ما قراردادهای نفتی یمان همه به نفت وصل بود یعنی باید قرار داد می بستیم که از فروش نفت به آنها پولی را بپردازیم تا تسویه شود.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد غیر نفتی و صادرات غیر نفتی به سرعت در حال رشد است بنابراین هم بحث من درست است و هم بحث وزیر نفت، اما در دو موضع متفاوت.

دولت به دنبال کوچک شدن است

خبرنگار خبرگزاری موج از رئیس جمهور پرسید: با توجه به پیش نویس برنامه پنجم، بخش خصوصی معتقد است دولت در این برنامه به دنبال بزرگتر شدن است نظر شما در این خصوص چیست؟
 
آقای احمدی نژاد پاسخ داد: اتفاقاً دولت به دنبال کوچک شدن است و ما برای اصلاحات اداری و کاهش تصدی گری دولت یک فصل اقتصادی را در قانون برنامه پیش بینی کردیم.

وی افزود: توجه داشته باشید کوچک شدن دولت مستلزم کاهش مأموریتهای ان است و ما سعی کردیم در برنامه پنجم این ماموریتها را به شدت کاهش دهیم بنا بر این از این جهت جای نگرانی نیست.

رئیس جمهور گفت: در بحث هدفمند کردن یارانه ها نیز تبعاتی وجود دارد و ما از یک طرف به خانوار و بنگاه و از یک طرف به اصلاح ساختارهای اقتصادی کمک می کنیم بنا بر این، این تبعات را به حداقل ممکن خواهیم رساند.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور پرسید: اخیراً یکی از نهادهای دولتی (مشخصاً وزارت اقتصاد) نظرسنجی را انجام داده و متأسفانه مشخص شده است که 70 درصد از مردم ما اطلاع دقیقی از نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها و نحوه تغییر قیمتها و جهشهای قیمتی که ممکن است اتفاق بیفتد ندارند برنامه مشخص شما برای اطلاع رسانی در مدت باقی مانده چیست؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد: توجه داشته باشید نحوه اطلاع رسانی تأثیر بسیار اساسی در تبعات و آثار این طرح دارد.

وی افزود: من فکر می کنم که دولت بسیار خوب مدیریت کرده است و عده ای اصرار داشتند با طرح شدن نام هدفمند کردن یارانه ها بازار را مختل و چیزهایی را به مردم تحمیل کنند که حق نبود اما تاکنون دولت خوب مدیریت کرده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: با اینکه بیش از یک سال است که از طرح هدفمند کردن یارانه ها می گذرد مدیریت دولت در بازار مدیریت خوبی بوده که البته این کار با مدیریت خود بازاریان و مردم انجام شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: آن اطلاعاتی که مردم می خواهند یک هفته قبل از اجرای طرح نیز می تواند در اختیار آنها قرار بگیرد و البته در خصوص بنگاهها موضوع متفاوت است و ما سناریوهای محتمل را بحث و برنامه های آنها را تنظیم می کنیم اما آنچه که در عموم باید مطرح شود حتماً به وقت خودش مطرح خواهد شد و از این نظر کمبودی را مشاهده نمی کنم.

وی در پاسخ به سؤال همین خبرنگار که پرسید در بخش کشاورزی این طرح یک سال به تأخیر افتاد نیز گفت : در بخش کشاورزی به تأخیر نیفتاده بلکه در بخش آب کشاورزی است و در بخش کشاورزی وقتی کار را شروع کنیم حتماً به بخش کشاورزی یارانه ای بیشتری می دهیم برای توسعه شبکه های آبیاری ، احیاء‌ زمینها و ساماندهی اراضی کشاورزی و بهبود شیوه های کشت ؛ و یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه ها بهبود تولید کشاورزی است و هر اطلاعی به وقتش منتشر خواهد شد.

تعامل دولت و مجلس دو طرفه است

خبرنگار روزنامه خبر از رئیس جمهور پرسید : بعد از نامه ای که شما به دبیر شورای نگهبان نوشتید و جوابی که آیت الله جنتی به نامه شما داد آیا قوانینی که در آن نامه اشاره شده و شما نیز به آن نکاتی داشتید ابلاغ شده است و آیا ممکن است مجلس و شورای نگهبان، قانونی را تصویب و ابلاغ کنند و اتفاقی که درباره این قانون افتاد دوباره تکرار شود؟ و پیش بینی تان از تعامل دولت و مجلس چیست؟
 
رئیس جمهور گفت: قانون مهمترین عنصر اجتماعی و حاکمیت قانون مقدمه اجرای عدالت و ساختن کشور است .

آقای احمدی نژاد افزود: هم قوه مجریه، قضائیه و مقننه و آحاد مردم باید پایبند قانون باشند و اگر بناست کشوری ساخته شود برپایه قانون است .

رئیس جمهور گفت: دولت نهم و دهم قانونمندترین دولت های تاریخ ایران است و ما حتی قوانینی را که اجرایش بسیار سخت بوده است به خوبی اجرا کرده ایم.

وی اضافه کرد: مثال آن ، قانون بودجه سال 86 است که در یک خط نوشته بودند از ابتدای خرداد باید بنزین سهمیه بندی شود در حالی که سهمیه بندی بنزین صدها پیچیدگی دارد و همه رفتار اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس جمهور افزود: ما باید همه این موارد را در قانون می دیدیم و چارچوب ها را در آن تدوین می کردیم و مجلس هم اصرار داشت که دولت باید آن را اجرا کند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: دولت با آنکه آن قانون را اجرایی نمی دانست با کمترین مشکل اجرا کرد.

وی گفت: دولت با مدیریت خوبی که اعمال کرد با جلب رضایت مردم صرفه جویی بسیار خوبی ایجاد کرد .

آقای احمدی نژاد افزود: بودجه سال 88 با 23 هزار میلیارد کسری آشکار و پنهان تحویل دولت شد که این تورم زایی بسیار بالایی دارد و دولت تقریبا همه اهداف بودجه را محقق کرد و نرخ تورم را نیز کاهش داد.

رئیس جمهور افزود: همه توان مدیریتی دولت بسیج شد تا از یک قانون ناهماهنگ و ضعیف یک اجرایی قوی را تحویل دهد بدون آنکه تخلفی از آن قانون اتفاق افتاده باشد.

وی گفت: اما توجه داشته باشید که رئیس جمهور نه تنها به عنوان یک فرد بلکه به عنوان مجری قانون اساسی این حق را دارد که اگر قانونی برخلاف قانون اساسی تصویب شد، تذکر دهد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه من هم این کار را انجام دادم افزود: مرجع تشخیص شورای نگهبان است که خود آنها حتما پاسخگو خواهند بود.

وی اضافه کرد: هر قانونی که مراحل اجرایش را طی کند همه باید آن را اجرا کنند و قطعا دولت هم این کار را خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت : تعامل دولت و مجلس دو طرفه است ؛ این تصور که دولت باید امربر مجلس باشد تصور غلطی است ؛ ما دو قوه مستقل هستیم ضمن اینکه مسئولیت اداره کشور که سنگین ترین کار حکومت است به عهده دولت است.

وی اضافه کرد: این قاعده از گذشته وجود داشت و نظر امام و رهبری این بوده است که سایر قوا باید به دولت در اداره کشور کمک کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیز همین انتظار را داریم گفت: امروز تعامل با نمایندگان مجلس تعامل خوبی است البته بحث ها در یک کشور آزاد ، طبیعی است ؛ اما انتظار داریم که در اداره کشور نمایندگان مجلس ، یار دولت باشند .

وی با اشاره به اینکه دولت باید مسئولیت ها را به عهده بگیرد و کارها را انجام دهد اضافه کرد: باید دیدگاههای دولت در مجموعه اداره کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.

سیطره اهریمنی آمریکا رو به انهدام است

خبرنگار روزنامه ایران نیوز پرسید: برخی کشورها از جمله بوسنی هرزگوین در قطعنامه اخیر برضد ایران حتی حاضر نشدند رای ممتنع بدهند ، دیپلماسی ما با آن کشورها چگونه خواهد بود؟

آقای احمدی نژاد گفت: ما اگر انتظار داشته باشیم در شرایط فعلی دولتی مثل بوسنی در برابر فشار آمریکا بایستد ، باید تصور خودمان را اصلاح کنیم .

وی افزود: البته نه اینکه توقع نداشته باشیم زیرا توقع داریم همه شجاعانه در برابر زورگویی بایستند اما بالاخره آنها در دولت بوسنی حاکم هستند ، پایگاه دارند ، ملتی را متلاشی کردند و قوانین و مقرراتی درهم برای آنها نوشته اند که معلوم نیست چه کسی در آنجا حاکم است .

رئیس جمهور گفت: بوسنی کشور ضعیفی است که به نیازهای اولیه اش محتاج است و هنوز هم ما باید به آنها کمک کنیم .

وی ادامه داد : بوسنی دوست ماست و ما دوست بوسنی و دوست مظلومان هستیم .

آقای احمدی نژاد افزود: بخشی از مظلومان در همین شورای امنیت هستند که به صراحت به ما می گویند تحت فشار هستیم .

رئیس جمهور اضافه کرد: همه تلاش ما این است که با خود این ها ، این فشار ظالمانه را برداریم.

آقای احمدی نژاد گفت: 15 کشور در شورای امنیت رای دادند ، پنج کشور که از منافع خودشان حفاظت می کنند و می خواهند به طور انحصاری انرژی هسته ای و حق وتو را داشته باشند .

رئیس جمهور افزود: سه کشور رای ندادند و چهار کشور هستند که اصلا در حوزه نفوذ دولت آمریکا هستند و دولت آمریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد .

وی اضافه کرد : اینها اگر زورشان برسد ، پایگاه نظامی را بیرون می کنند که البته می خواهند این کار را بکنند اما نمی توانند.

آقای احمدی نژاد ادامه داد : سه کشور هم هستند که با صراحت به ما اعلام کردند حق را به شما می دهیم اما چه کار کنیم بر ما فشار می آورند و دولت آمریکا دولت زورگو و توسعه طلبی است که بسیار حالت تهاجمی دارد و ما را اذیت می کند .

وی گفت: دوستی ما با ملت ها برقرار است و ما ریشه مشکل را دولت آمریکا می دانیم بنابراین راه را گم نمی کنیم و تا زمانی که سیطره اهریمنی آمریکا بر مجامع بین المللی حاکم باشد ، ملت ها این مشکل را دارند.

رئیس جمهور گفت: البته خوشبختانه این سیطره سست شده و پایه های آن فرو ریخته است و به لطف الهی به طور کامل منهدم خواهد شد .

آقای احمدی نژاد در پاسخ به ادامه سوال همین خبرنگار که آیا نحوه دیپلماسی ما با بوسنی تغییر می کند ، گفت: خیر ما دوست و کمک کار مردم بوسنی بودیم و اکنون هم هستیم .

وی گفت : ما با ملت ها طرفیم گرچه دل بسیاری از اعضای حکومت آنان هم با ماست و رایی که اینگونه داده می شود غیر معتبر است ، ارزش حقوقی ندارد و قابل اجرا نیست .

آقای احمدی نژاد ادامه داد : معلوم است آمریکا خودش باید یک تنه تلاش کند و آن هم تجربه نشان داده که شکست خورده است .

همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است

خبرنگار خبرگزاری مهر از رئیس جمهورپرسید: طرح حجاب و عفاف مثل طرح دانشگاه آزاد از جمله مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی است ؟ چرا هم اکنون پس از گذشت 5 سال هنوز ابلاغ و اجرایی نشده است؟.

آقای احمدی نژاد گفت: همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است و هیچ مصوبه ابلاغ نشده ای نداریم و مصوبه هفته قبل ابلاغ شده است بنابراین چیزی برای ابلاغ وجود ندارد و امیدواریم که همه ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد و کار انجام شود.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه رسانه های آمریکایی اخیراً خبر از ارسال نامه خصوصی اوباما به وی در مورد موافقت با روند غنی سازی در ایران سخن می گویند آیا شما تأیید می کنید؟ گفت: قبلاً هم چنین چیزهایی مطرح شده بود و موضوع جدیدی نیست.

خبرنگار روزنامه قدس از رئیس جمهور پرسید: در بیانیه تهران ، ساز و کاری تهیه شد که ظاهر آن مبادله سوخت بود اما در حقیقت این بیانیه کارکردهای دیگری هم داشت که اهمیت آن کمتر از مبادله سوخت نبود و این اهداف را توانستیم صد در صد در حاشیه بحث مبادله سوخت تحقق ببخشیم آیا برنامه ای برای توسعه این مدل داریم تا در سایر مسائل نیز از آنها استفاده کنیم و آیا وارد شدن کشورهای جدید در مذاکرات در همین راستاست؟

رئیس جمهور گفت : برخی ها معتقدند و درست هم می گویند و اصرار دولت آمریکا در ارائه قطعنامه اخیر یک وجهش مقابله با حرکت برزیل و ترکیه بود.

احمدی نژاد افزود: آمریکایی ها می خواستند به دیگران بگویند که هیچ کاری خارج از اراده ما شدنی نیست.

رئیس جمهور گفت: اتفاقی که در تهران افتاد آغاز یک حرکت جدید است. وی ادامه داد: با قطعنامه و چنگ و دندان نشان دادن ، این حرکت جدید متوقف نخواهد شد.

آقای احمدی نژاد گفت: این خواسته ملت ها و دولت ها بود و دیدیم که چگونه از آن استقبال کردند.

وی ادامه داد: این جبهه بندی به سرعت در حال شکل گیری است و کشورهای مستقل و عدالت خواه و کشورهایی که مناسبات خود را بر پایه دوستی و احترام می خواهند ، همدیگر را پیدا می کنند و در کنار هم قرار می گیرند.

رئیس جمهور گفت : سالهای آینده ، همه مناسبات تحت تأثیر این جبهه بندی خواهد بود.

خبرنگار روزنامه ابتکار از رئیس جمهور پرسید: اخیرا یک بخشنامه ای از دولت مطرح شده است مبنی بر اینکه سازمانها و شرکتها اجازه ندارند غیر از روزنامه ایران به روزنامه دیگری آگهی بدهند به نظر شما این مسئله سبب رکود مطلق در فعالیت روزنامه ها و نشریات نمی شود؟

رئیس جمهور از این خبرنگار پرسید مگر همه نشریات به آگهی های دولت وابسته اند ؟ آیا به نشریات آسیب وارد شده است؟

آقای احمدی نژاد گفت : حتما نباید به هیچ نشریه ای آسیبی وارد شود و دولت به دنبال حمایت از مطبوعات ونشریات است .

وی افزود : بودجه مناسبی را دولت هر ساله به مطبوعات و نشریات اختصاص می دهد و اگر ببینم آسیبی وارد شده است حتما جبران می کنیم .

ارتباط ایران و عربستان به نفع کل جهان است

خبرنگار شبکه تلویزیونی الکوثر از رئیس جمهور پرسید : ‌اظهارات پادشاه عربستان را مبنی بر اینکه به ضربه نظامی علیه ایران نیازی نیست ، چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت :‌ رابطه ایران و عربستان گرچه دستخوش نوساناتی بوده اما رابطه ای مهم و ضروری است .

رئیس جمهور ارتباط ایران وعربستان را به نفع همه خواند و افزود: این ارتباط نه تنها به نفع منطقه و کل جهان اسلام ، بلکه به نفع کل عالم است .

وی با اشاره به اینکه ما هیچ نقطه اصلی کدورتی با هم نداریم ، گفت: البته دخالت های بیگانگان همیشه مشکلاتی ایجاد کرده است اما باید با هم باشیم و با هم کار کنیم و برادر و پشتیبان هم باشیم .

رئیس جمهور گفت : زمینه های همکاری و مشارکت میان ما بسیار فراوان و وجود اختلاف نظرها طبیعی است و با تکیه بر اشتراکات می توانیم خدماتی را به منطقه و جهان اسلام عرضه کنیم .

آقای احمدی نژاد افزود : اگر ایران وعربستان کنار هم باشند غزه به سرعت آزاد می شود و حتی فلسطین هم آزاد خواهد شد و باورم این است که اشغال عراق و افغانستان هم به سرعت پایان خواهد یافت .
رئیس جمهور گفت : دشمنان ملت ها از فاصله میان آنها استفاده و طرح های استعماری خود را اجرا می کنند .

آقای احمدی نژاد افزود : فکر می کنم وقت آن رسیده است که تجدید نظر کنیم و راه همکاری های گسترده را در پیش گیریم و فکر نمی کنم مانعی در این راه وجود داشته باشد .

خبرنگار المستقبل لبنان پرسید : رای ممتنع لبنان در خصوص قطعنامه اخیر سازمان ملل علیه ایران و همچنین پیروزی گروه 14 را در این کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

رئیس جمهور پاسخ داد : از استقرار وحدت ، همدلی و امنیت در لبنان حمایت و فکر می کنیم مردم لبنان به درجه ای از رشد سیاسی رسیده اند که خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند .

آقای احمدی نژاد ادامه داد : ما همیشه دخالت های بیگانه را در امور لبنان محکوم کرده ایم و اکنون هم محکوم می کنیم .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارزش رای ممتنع لبنان به قطعنامه به اندازه رای منفی بود ، گفت : بالاخره ما می دانیم فشارهایی که دولت امریکا وارد می کند چقدر سنگین است بنابراین رای ممتنع لبنان برای ما ارزشمند است .

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد پرسید : در خصوص نرخ رشد اقتصادی سال های 87 و 88 اعدادی از نیم تا شش درصد گفته شده است ، نرخ رشد اقتصادی به صورت رسمی در این سال ها چند درصد بوده است ؟

آقای احمدی نژاد پاسخ داد : بالاخره کارشناسان در کشور آزادند نظر بدهند.ممکن است کسی بگوید رشد اقتصادی منفی بوده اما رشد اقتصادی ما مثبت بوده است و آمار رسمی را بانک مرکزی منتشر می کند که من از آنها خواستم آن را به صورت مجزا و بخش بخش منتشر کنند و به زودی منتشر خواهد شد .

در پایان این نشست خبری ، خبرنگار خبرگزاری شبستان ارزیابی رئیس جمهور را از حرکت های صورت گرفته برای وقف دانشگاه آزاد جویا شد که آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت : تاکید ما بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و فکر می کنم آن مصوبه گویا و به همه سوالات پاسخ داده است .

رئیس جمهور ادامه داد : گمان من این است که همه از قانون تبعیت خواهند کرد و مشکلی وجود نخواهد داشت .

آقای احمدی نژاد گفت: بحث ها در میان صاحبنظران و رسانه ها زیاد است و عیبی هم ندارد اما آنچه در عمل واقع می شود قانون است و قانون هم مسیر خود را به درستی طی می کند .

( متن کامل نشست خبری رئیس جمهوری) واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها