متاسفانه سوء تفاهم ها بسیار است

اداره ایدز مرکز مدیریت مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت ، هفته گذشته پیامی منتشر کرد که در آن ، بر تغییر دیدگاه جامعه نسبت به بیماران مبتلا به ایدز تاکید شده بود. فرازهایی از این پیام را بخوانید:
کد خبر: ۳۳۵۱۰
بر اساس مصوبات سازمان بین المللی کار، برای و یا حین کار، کارفرما نباید از افراد آزمایش HIV بخواهد و وضعیت یک فرد از نظر ابتلا یا عدم ابتلا نباید معیار استخدام یا اشتغال قرار گیرد.
کارکنان مبتلا به ایدز هم موظف به افشای جواب آزمایش مثبت خود نیستند. HIV معمولا جوانانی را درگیر می کند, که معمولا تازه شروع به کار کرده اند, یا سالهای اول اشتغال آنهاست و تشخیص بیماری در این افراد، باعث از دست دادن امنیت شغلی و تبعیض در محیط کار می شود.
در برخی کشورها، حقوق افراد مبتلا به این بیماری حفظ نمی شود و مثالهای بارزی از تبعیض ، از دست دادن شغل و یا جلوگیری از استخدام آنها وجود دارد.
این مساله بدون توجه به ظاهر سالم این افراد و توانایی آنها برای انجام کار (در مراحل اولیه بیماری) صورت می گیرد. این تبعیض ها نه تنها از مشارکت عده ای از نیروهای جوان و کارآمد در رشد اقتصادی جامعه جلوگیری می کند، بلکه باعث می شود این افراد از کسب درآمد برای امرار معاش خود و خانواده شان محروم بمانند.
نتیجه این موضوع ، فقری است که گریبانگیر فرد و خانواده اش خواهد شد.در بسیاری از کشورهای مدیترانه شرقی ، خانواده مهمترین جزو جامعه است.
در بسیاری از این کشورها، این فرهنگ دیده می شود که در زمان بیماری ، فرد بیمار مورد توجه خاص قرار می گیرد و برای بهبود هرچه سریع تر و بازگشت به زندگی عادی حمایت می شود، اما آیا این فرهنگ در باره افراد مبتلا به ایدز هم صادق است؛
در بسیاری موارد ، این افراد از سوی خانواده و جامعه مورد بی مهری قرار می گیرند و ممکن است از تماس آنها با اطرافیان و نزدیکان (همسر فرزندان) جلوگیری شود و این ناشی از ناآگاهی از راههای انتقال ایدز است.
البته شدت تبعیض و طرد افراد با روش ابتلای آنها ارتباط دارد.

انگ و تبعیض پیامد ناآگاهی مردم از بیماری ایدز

با وجود تلاش فراوان برای آگاهی مردم در باره راههای انتقال ، متاسفانه سوئ تفاهم ها بسیار است و بسیاری ممکن است دست دادن ، بوسیدن ، گزش پشه و نظایر آن را راه انتقال بدانند, در صورتی که فعالیت های روزمره ، در آغوش گرفتن ، در یک اتاق خوابیدن ، تنفس در هوای مشترک انگ و تبعیض پیامد ناآگاهی مردم از بیماری ایدز ظرف غذاخوری ، دستشویی و حمام یا استخر مشترک خطری ندارند و افراد از طریق سرفه ، عطسه ، اشک چشم و عرق بدن و نیش حشرات مبتلا نمی شوند، بلکه بیماری ایدز اصولا از طریق رفتارهای پرخطری مثل تزریق مشترک در معتادان تزریقی و تماس منتقل می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها