تعرض به تالاب‌ها ممنوع!

استان لرستان با آب و هوای متنوع و دلپذیر خود در میان استان‌های غربی کشور و در میان کوه‌های سلسله جبال زاگرس، شاخص است. علت تنوع آب و هوایی این خطه از کشورمان نیز قرار گرفتن این استان در دامنه کوه‌ها و ارتفاع زیاد این منطقه از سطح دریاست. لرستان سرزمینی است که بواسطه دشت‌ها و جلگه‌هایش محصور در بین کوه‌ها و جنگل‌های انبوه و نیز تالاب‌های زیبایش برجسته است. در واقع این تالاب‌ها در کنار زیبایی‌های طبیعی، قابلیت‌های فراوانی را در جذب گردشگر و به تبع آن توسعه اقتصادی منطقه دارا هستند و در عین حال زیستگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و رشد گونه‌های گیاهی کمیاب محسوب می‌شوند، ولی طی سال‌های اخیر این تالاب‌ها مورد بی‌مهری و متاسفانه حتی مورد تعرض زمین‌های کشاورزی قرار گرفتند که بدنبال تلاش‌های مسوولان محیط زیست لرستان خوشبختانه به محدوده مناطق حفاظت شده افزوده شدند.
کد خبر: ۳۳۴۲۵۳

تالاب‌هایی که مظلوم واقع شدند

تالاب‌ها جزو تهدید شونده‌ترین زیستگاه‌ها به‌شمار می‌روند که این موضوع به‌طور عمده ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی‌رویه از گونه‌های زیستی آنهاست.استان لرستان با ظرفیت‌های فوق‌العاده در حوزه طبیعت گردی و اکوتوریسم دارای تالاب‌های زیادی است که از جنبه‌های ذکر شده فرصتی استثنایی برای لرستان محسوب می‌شوند، با این حال عدم حفاظت از این تالاب‌ها به دلیل این‌که تاکنون جزء مناطق حفاظت شده محسوب نمی‌شده‌اند موجب تعرض انسان با روش‌های مختلف بوده است. بعلاوه مصارف آب تالاب برای کشاورزی، وارد شدن سموم کشاورزی و مواد زائد به تالاب‌ها، خشکسالی، صید و شکار بی‌رویه و فعالیت‌های کشاورزی در حریم تالاب‌ها از عواملی هستند که در نابودی این اکوسیستم‌های کم‌نظیر تاثیر دارند.

با وجود این‌که در چند سال گذشته در تعدادی از این تالاب‌ها منطقه شکار ممنوع اعلام شده اما به دلایلی این مناطق هنوز جزو مناطق حفاظت شده محسوب نمی‌شوند.

چرا تالاب‌های لرستان حفاظت نمی‌شدند؟

یکی از کارشناسان محیط زیست علت این که تالاب‌های لرستان جزو مناطق حفاظت شده محسوب نمی‌شوند را عدم تطابق مشخصات این تالاب‌ها با معیارها برای ثبت در کنواسیون جهانی عنوان کرده و می‌گوید: یکی از معیارهای ثبت در این کنواسیون، مهاجرت 20 هزار قطعه پرنده مهاجر در سال به این تالاب‌هاست، در صورتی که طی سرشماری تعداد پرندگان مهاجر در سال در این منطقه از 5 هزار قطعه تجاوز نمی‌کند و این می‌تواند یکی از دلایل عدم ثبت در کنواسیون جهانی باشد.

سعید بابایی در گفتگو با خبرنگار ما می‌افزاید: پارک ملی، اثر طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شوند که متاسفانه تالاب‌ها در هیچ کدام از این موارد قرار نمی‌گیرند تا مورد حفاظت واقع شوند. با این‌که در بسیاری از تالاب‌های پلدختر منطقه شکار ممنوع اعلام شده و در نظر است تا در آینده جزو مناطق حفاظت شده معرفی گردند اما متاسفانه بسیاری از اراضی اطراف آنها قطعه بندی شده و به کشاورزان واگذار شده است. بی‌شک اگر این تالاب‌ها جزو مناطق حفاظت شده ثبت شوند، هر گونه خارکنی، تخریب و تیراندازی در حریم آنها ممنوع می‌شود.

تالاب‌های لرستان جزو مناطق حفاظت شده اعلام شدند

از سوی دیگر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان از تبدیل تالاب‌های لرستان به مناطق حفاظت شده خبر داده و می‌گوید: تبدیل تالاب‌های لرستان به مناطق حفاظت شده جزو مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به استان است و این مصوبه نهایی شده تا تالاب‌های استان به وسعت 15 هزار هکتار جزو مناطق حفاظت شده محسوب شوند.

محمدحسین بازگیر می‌افزاید: دستکاری‌های محلی و کم آب بودن این تالاب‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر، یکی از دلایل تاخیر در تبدیل این تالاب‌ها به مناطق حفاظت شده بوده است که با افزایش بارندگی و احیاء این تالاب‌ها و همچنین مهاجرت پرندگان به این مناطق، فضا برای دفاع از تالاب‌ها میسر شد و خوشبختانه با انجام مراحل نهایی تبدیل تالاب‌های لرستان به مناطق حفاظت شده اجرایی می‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر به عناوین مختلف ضربه‌های بسیاری بر تن طبیعت و حیات وحش لرستان با طبیعت بی نظیر و در عین حال مظلومش وارد آمده است. امید است که با تحت حفاظت قرار گرفتن یکی از مظاهر منحصر بفرد این استان یعنی تالاب‌هایش، منابع و زیستگاه‌های طبیعی این سرزمین پس از این کمتر مورد تعرض و بی توجهی قرار گیرند.

محمد هادی سعادتی / جام‌جم خرم‌آباد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها