در سومین روز درگیری های قومی در قرقیزستان که به گفته مقام های این کشور تا کنون نزدیک به صد کشته به جای گذاشته، خشونت در جنوب این کشور گسترش یافته است.
کد خبر: ۳۳۳۸۷۱

شاهدان عینی می گویند مردان مسلح قرقیز به طرف افرادی که از قوم ازبک هستند تیراندازی کرده و ساختمان ها را به آتش کشیده اند.

هزاران ازبک از شهر اوش گریخته اند. روز شنبه دولت موقت قرقیزستان به نیروهای امنیتی اجازه داد به روی شورشیان آتش کنند و از روسیه نیز مصرانه خواست سرباز به قرقیزستان اعزام کند.

دولت روسیه می گوید تصمیم ندارد در این باره مداخله کند. روسیه و آمریکا در قرقیزستان پایگاه های نظامی دارند.

"تیراندازی"

دولت موقت قرقیزستان حیطه وضعیت فوق العاده را گسترش داده و اکنون کل منطقه جلال آباد، واقع در جنوب این کشور در وضعیت فوق العاده قرار دارد.

یکی از ساکنان جلال آباد گفت در سراسر این شهر نبرد در جریان است.

او در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: "در حال حاضر، در خیابان ها تیراندازی می شود. لایه ای از دود تمام شهر را پوشانده است. ساختمان ها از جمله یک مرکز خرید در شعله های آتش می سوزد."

بیم آن می رود اگر کمک های بین المللی نرسد، دولت موقت قرقیزستان نتواند درگیری ها را مهار کند.

تصاویر تلویزیونی نشان می دهد که ساختمان ها در خیابان های اوش به آتش کشیده شده و ستون های دود آسمان را فراگرفته است.

قربان بیک باقی یف، که در ماه آوریل از مقام ریاست جمهوری قرقیزستان بر کنار شد و اکنون در بلاروس بسر می برد، اتهامات دولت موقت این کشور را که گفته است در بروز ناآرامی ها دست داشته، انکار کرده است.

"به غذا نیاز داریم"

جنوب قرقیزستان، یکی از کشورهای آسیای میانه که پیش از این منطقه ای متعلق به شوروی سابق بود، پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و محل زندگی تقریبا یک میلیون اقلیت قومی ازبک است.

شاهدان عینی که ازبک هستند در یکی از گذرگاه های مرزی میان قرقیزستان و ازبکستان گفته اند باندهای مسلح قرقیز دست به تاراج در این منطقه زده اند و ساکنان را کشته و خانه ها را به آتش کشیده اند.

یکی از زنان التماس کنان به گزارشگر بی بی سی گفت: "ما به غذا و آب آشامیدنی نیاز داریم. من دو پسر خردسال دارم و ما برای زنده ماندن به غذا و آب نیاز داریم."

کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته است که گزارش هایی دریافت کرده حاکی از آن که دهها هزار نفر از غارت و جنگ گریخته اند.

همچنین گزارش شده است که شماری قرقیز نیز کشته و زخمی شده اند.

یک خانواده قرقیز به بی بی سی گفتند که یک پسر ازبک که مسلح بوده است سه مرد قرقیز را که به سمت آنها می رفته اند به ضرب گلوله از پای درآورده است.

دولت پاکستان می گوید یکی از شهروندان این کشور که در قرقیزستان دانشجو بوده است در اوش کشته شده، در مورد گزارش ربوده شدن پانزده شهروند دیگر در حال تحقیق است.

مقام های قرقیزستان می گویند بیش از هزار نفر در خشونت های اخیر مجروح شده اند. اما برخی گزارش ها حاکی است که آمار تلفات ممکن است خیلی بیشتر باشد.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها