لوح های فشرده ای که آزمایشگاه هم هست

سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی ایالات متحده ، ناسا، روش جدیدی را برای آزمایش های زیست شناسی فضایی ابداع کرده است. پژوهشگران ناسا، CDهایی طراحی
کد خبر: ۳۳۳۶۴
کرده اند که انبوهی از آزمایشگاه های کوچک را در خود جای داده است و می تواند در آزمایش های زیست شناسی خارج از ایستگاه فضایی بین المللی و حتی جستجوی حیات در سیارات دیگر بسیار مفید واقع شود.
این CD ها در 2 نوع مختلف ساخته شده اند. یکی از آنها پلاستیکی است و یکبار مصرف و نوع دیگر، شیشه ای است و چندبار مصرف.
اندازه این آزمایشگاه های کوچک نیز معادل CDهای رایانه ای ام روزی است. برای آن که نمونه ای را آزمایش کنند، مقداری از مایع مورد نظر درون سوراخ کوچک موجود در مرکز CD قرار می گیرد.
سپس ، CD به درون یک محفظه ویژه منتقل می شود که CD را با سرعت بالایی به چرخش درمی آورد. نیروی گریز از مرکز موجب می شود که مایع آزمایش به شکل قطرات ریزی در مجاری و دریچه های مختلف تعبیه شده در CD جاری شود و به لبه های خارجی CD برسد.
جایی که مملو از مناطق مسطح تمیز است و بسادگی می توان نمونه آزمایش را در آن مشاهده و بررسی کرد. لوله ها و دریچه هایی که در CD تعبیه شده اند، خالی نیستند؛ بلکه مواد رنگی ویژه ای در آنها حضور دارند که با قطرات نمونه آزمایش ترکیب می شوند. هریک از این مواد رنگینه به یک پروتئین یا ماده شیمیایی بخصوص حساس است که در صورت وجود، این مواد شیمیایی ، تغییر رنگ می دهند.
بنابراین با یک تصویربرداری ساده می توان رنگهای تغییر یافته را مشخص کرد و بدین ترتیب مواد شیمیایی موجود در نمونه آزمایش را تعیین کرد.
دستگاه حتی می تواند محلول های آبی را نیز بیازماید. تصاویری که به وسیله دوربین دیجیتال تهیه می شوند، به وسیله نوعی نرم افزار تحلیل تصاویر مورد ارزیابی قرار می گیرند که بسادگی می تواند سلولها را از مواد معلق به درد نخور تمیز دهد؛ البته یک میکروسکوپ قوی هم در این راه به دوربین دیجیتال کمک می رساند.
مهمترین مزیت این دستگاه ، آن است که می توان انبوهی از آزمایش ها را همزمان انجام داد و این برای خودکار کردن آزمایش های بسیار زیاد و پرهزینه زیست شناسی ، نخستین قدم محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها