دیوان عالی کشور دستور محاکمه مجدد داد

مرگ و زندگی مرد جوان در انتظار اثبات جنون

مرد جوانی که همسر خود را به قتل رسانده بود، در اولین محاکمه به قصاص محکوم شد ولی در دومین جلسه محاکمه به دلیل جنون در زمان قتل ، تبرئه شد اما دیوان عالی کشور به دلیل وجود شبهات درباره جنون وی، دستور محاکمه دوباره وی را صادر کرد.
کد خبر: ۳۳۲۸۸۶

به گزارش فارس، صبح 24 دی سال 82، مرد میانسالی با مرکز فوریت‌های پلیس در شهرستان کرج تماس گرفت و مدعی شد دخترش توسط دامادش به قتل رسیده است.

این مرد مدعی شد، از محل کار دخترش با خانه وی تماس گرفتند و از غیبت دو روزه وی در محل کار خبر داده‌اند. بعد ار اینکه با خانه دخترش تماس گرفته، دامادش از قتل دخترش خبر داده است.

مرد میانسال به همراه مأموران کلانتری 13 باهنر کرج به محل حادثه رفت و با قفل بودن در روبه‌رو شدند. بعد از ورود آنها به داخل منزل با جسد غرق در خون زن جوان به نام کتایون و بدن نیمه‌جان محمد رو به رو شدند.

پدر مقتول گفت: داماد من از زمان ازدواج دچار اختلال حواس بود ولی به دخترم آسیبی نمی‌رساند. دخترم او را برای مداوا پیش پزشکان مختلفی برد ولی دامادم علاقه‌ای به بهبودی نشان نمی‌داد.

متهم به بیمارستان منتقل شد و بعد از بهبودی درباره انگیزه قتل گفت: در فضای خاصی متوجه شدم که به همراه همسرم به زندان افتاده‌ایم. وقتی هم که بیدار شدم به همسرم گفتم بیا برای رهایی از زندان با هم به بهشت برویم.کنار همسرم خوابیدم و با چاقو به بدن او ضربه وارد کردم، او التماس می‌کرد و من به کار خود ادامه می‌دادم. بعد از اینکه او را زدم ضربه‌ای هم به شکم خودم زدم و ملحفه را رویمان کشیدم تا با هم به بهشت برویم.

در تاریخ 3 دی سال 83، جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد و در نهایت قضات این شعبه حکم به قصاص متهم دادند. پرونده به شعبه 40 دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که این شعبه نیز حکم قصاص را تأیید کرد.

متهم و وکیل وی به رأی صادره اعتراض کردند و خواستار اعمال ماده 18 (اعاده دادرسی) شدند که با مخالفت دیوان عالی روبه‌رو شد و این بار شعبه 15 دیوان عالی کشور نیز، حکم به تأیید حکم داد اما حوزه نظارت قوه‌قضاییه با استناد به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر اینکه متهم از 2 سال قبل از قتل دچار جنون و اختلال حواس بوده است ، حکم را قابل تنفیذ ندانست. 12 پزشک متخصص متهم را تحت معاینه قرار دادند که 8 نفر از آنها جنون وی را تأیید کردند.

پرونده برای رسیدگی در شعبه هم‌عرض، به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد که در تاریخ 26 آبان سال گذشته، به آن رسیدگی شد و قضات دادگاه در نهایت متهم را از اتهام قتل عمد به دلیل جنون تبرئه کردند.

با اعتراض خانواده مقتول مبنی بر اینکه جنون متهم بعد از قتل ، حادث شده است، پرونده مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که شعبه 13 دیوان عالی با اشاره به وجود شبهاتی درباره جنون متهم، حکم برائت را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها