وزیر بهداشت اعلام کرد:

اجرای غربالگری بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت

وزیر بهداشت ، درمان ، آموزش پزشکی گفت: غربالگری بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت از جمله برنامه‌های امسال وزارت بهداشت است زیرا با استفاده از غربالگری و شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها می‌توانیم تا 40 درصد بار بیماری‌های غیر واگیر مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را در کشور کم کنیم.
کد خبر: ۳۳۲۴۴۱

مرضیه وحید دستجردی در گفتگو با فارس، افزود:‌برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور برنامه‌های جدی در وزارت بهداشت داریم، کارهای خوبی تاکنون انجام شده است اما مهمترین اقدامی که در این زمینه باید انجام داد این است که باید با آموزش و آگاهی رسانی به مردم شیوه زندگی مردم و آن چیزی که ما به آن lifestyle می‌گوییم عوض شود.

وی اضافه کرد: اگر مردم شیوه زندگی خود را از نظر نوع تغذیه و شیوع رفتار عوض کنند می‌توانیم در کنار آن طرح‌ های غربالگری از جمله غربالگری سرطان را نیز برای تشخیص زودهنگام این بیماری در کشور داشته باشیم و به مردم بگوییم که برای این کار به کجا باید بروند و مردم را به این کار تشویق کنیم.

وزیر بهداشت گفت: از طریق غربالگری می‌توانیم از بروز 30 تا 40 درصد سرطان‌ها پیشگیری کنیم و 30 تا 40 درصد سرطان‌ها را نیز در مراحل اولیه شناسایی و درمان کنیم و از این طریق از بار بیماری‌های مردم در کشور و هزینه‌های و مشکلات زیاد آن برای مردم و نظام سلامت کم کنیم.

وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح امسال اجرا می‌شود ، گفت: بله امسال اجرا می شود و علاوه بر آن غربالگری از بیماری‌های قلبی با توجه به استانداردهای این بیماری‌ها و ارتقای استانداردهای درمان آنها که دنبال می‌شود ، نیز انجام می‌شود که باعث کنترل و کاهش سکته‌های قلبی و مغزی در کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: علاوه بر آن اجرای غربالگری از دیابت نیز جزو برنامه‌های وزارت بهداشت است که امسال اجرایی می‌شود.یکی از برنامه ‌های مهم وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌ها توجه به آموزش عمومی در زمینه سلامت است که امسال سرلوحه تمام برنامه ‌های وزارت بهداشت است زیرا کاملاً معتقدیم تا زمانی که شیوه زندگی مردم با افزایش آگاهی آنها اصلاح نشود ، همچنان بیماری ‌های قلبی ، دیابت ، سرطان‌ها ، فشار خون ، سکته ‌های قلبی و مغزی را خواهیم داشت و هر چقدر هم اورژانس و بیمارستان بسازیم و دستگاه‌ های بیمارستانی و آمبولانس را تجهیز کنیم نقش بر آب می‌شود.

وحید دستجردی گفت: کنترل حوادث و سوانح جاده‌ای نیز برای کاهش مرگ و میرهای آن که مهمترین عامل مرگ و میر در کشور است نیز لازم است و برای این کار نیازمند همکاری خوب بین بخشی هستیم، ماده 92 قانون برنامه توسعه چهارم (درمان رایگان تصادفی‌ها در اورژانس‌ها با اعتبار 10درصدی بیمه‌ شخص ثالث) کمک بزرگی در این مسیر بود که باید آن را تعمیم و گسترش دهیم و کمک کنیم خوب اجرا شود و البته بیمه‌ها نیز باید وظایفشان را در این زمینه انجام دهند. همچنین باید سعی کنیم آموزش‌های لازم را در مورد نحوه صحیح رانندگی به مردم ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها