وزارت نیرو: افزایش مصرف برق در روز نگران‌کننده است

معاون سابق وزیر نیرو معتقد است که افزایش مصرف برق در ساعات روز خطرناک‌تر از ساعات شب است. عباس علی‌آبادی در گفتگو با ایسنا، افزود: معمولا مصرف برق کشور در ساعات شب به دلیل این‌که مصرف تجهیزات روشنایی مصرف‌کننده‌ها نمود بیشتری دارد و با سایر مصارف کشور جمع می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد و معمولا چون واحدهای صنعتی شیفت شب هم دارند و مصارف صنعتی به‌طور معمول در تمام ساعات در شبکه هستند، در شب تاثیر چندانی از توقف کار مشاغل بر مصرف برق به دست نمی‌آید.
کد خبر: ۳۳۰۰۲۴

وی افزود: به طور معمول در ساعات روز مصرف برق کمتر است، ولی در ایام تابستان به دلیل مصرف تجهیزات سرمایشی، مصرف برق در روزها بالا می‌رود و باعث می‌شود که ما دو نقطه اوج مصرف برق در ساعات شبانه‌روز داشته باشیم.

معاون سابق وزیر نیرو افزود: سال گذشته کاری که وزارت نیرو انجام داد، این بود که با توزیع لامپ‌های کم‌مصرف و اصلاح روش‌های روشنایی، مصرف شب را کنترل کرد، ولی اکنون شاهد این هستیم که با کاهش مصرف برق در شب، افزایش مصرف در روز خودش را نشان داده و با ورود کولرهای گازی به‌ویژه انواع اسپیلت حتی در مناطق و شهرهایی که نیازی به این نوع سرمایش وجود ندارد، شاهد افزایش بی‌رویه مصرف برق هستیم.

به گفته علی‌آبادی، از اوایل ساعات ظهر تا حدود سه و چهار بعدازظهر بیشترین مصرف وسایل سرمایشی را داریم و مشکل اینجاست که چون در طول روز واحدهای نیروگاهی تولید برق کشور، به دلیل گرما مقداری از قدرت عملیاتی خود را برای تولید برق از دست می‌دهند، وضعیت نگران‌کننده‌تری به‌وجود می‌آید. یعنی با همین واحدهای تولید برق مشابه، در روز حدود دوهزار مگاوات کمتر از شب می‌توانیم تولید برق داشته باشیم و حالا اگر مصرف روز بالا برود، در ساعات روز که بیشترین مصرف را داریم، به دلیل این‌که توان تولید کمتری نسبت به شب داریم ممکن است با مشکل خاموشی مواجه شویم.

جریمه صنایع پرمصرف

بزودی قرار است با اجرای یک طرح، صنایعی که معیارهای مصرف انرژی تعیین ‌شده را رعایت نکرده‌اند، جریمه شوند.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: این جریمه از صنایع پرمصرفی گرفته خواهد شد که معیارهای انرژی برای آنها تعریف شده است.

وی افزود: سپس این جرایم به صندوقی واریز و منابع این صندوق صرف اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در تاسیسات مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع کشور خواهد شد.

کاظمی با اعلام این که 13 صنعت مختلف مانند آجر، سیمان، آهک، شیشه، فولاد، گچ و آلومینیوم مورد ممیزی انرژی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: براساس این ممیزی‌ها، معیارهای جدید مصرف انرژی تعیین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها