مدیریت مصرف

صرفه‌جویی انرژی در ماشین ظرفشویی خودکار

امروزه دیگر ماشین‌های ظرفشویی در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود و زندگی ماشینی انسان‌ها را به استفاده از وسایل هرچه راحت‌تر کردن امور خانه‌داری وادار می‌کند.
کد خبر: ۳۲۸۲۷۷

در این میان و به منظور اندازه‌گیری میزان انرژی مصرفی این وسیله، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مقدار انرژی مصرفی ماشین ظرفشویی، مربوط به گرم کردن آب است. در واقع گرمایش آب، تقریبا 80 درصد انرژی مصرفی ماشین ظرفشویی را شامل می‌شود. مدل‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کنند، ‌انرژی مصرفی کمتری دارند. ماشین‌های ظرفشویی قدیمی‌تر، بین 30 تا 52 لیتر آب در یک بار شستشو مصرف می‌کنند. در صورتی که انواع ساخت سال 1994 به بعد، مطابق با استانداردهای ملی بازده، فقط بین 26 تا 37 لیتر در هر بار مصرف می‌کنند که بهتر است با مراجعه به بروشور تولیدکنندگان ماشین، میزان مصرف آب انواع مختلف این دستگاه‌ها را بررسی کنید. اگر این اطلاعات را نیافتید،‌ از فروشندگان سوال کنید. بعضی از ماشین‌های ظرفشویی، گرمکن داخلی دارند که دمای آب را به 60 تا 63 درجه سلسیوس می‌رساند. این دما،‌ مطابق نظر تولیدکنندگان،‌ دمای بهینه کارکرد ماشین ظرفشویی است. در بعضی مدل‌ها،‌ اگر دمای آب به قدر کافی گرم نباشد، به طور خودکار آن را افزایش می‌دهند. ولی در برخی دیگر پیش از شروع چرخه شستشو،‌ باید دمای مورد نیاز را تنظیم کرد. مزیت گرمکن تقویتی آن است که می‌توانید ترموستات را خاموش کنید و در نتیجه هزینه گرمایش آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. هر 5 درجه کاهش دمای آب، سبب 3 تا 5 درصد صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. به توضیحات تولیدکننده توجه کنید تا بدانید که حداقل دمای توصیه شده چقدر است.

چرخه شستشو با صرفه‌جویی در انرژی: اغلب ماشین‌های ظرفشویی، چرخه‌های متفاوت شستشو دارند. اگر ظرف‌ها فقط کمی کثیف‌اند، از یک چرخه شستشوی سبک استفاده کنید که به علت استفاده کمتر از آب گرم و کاهش زمان کار، انرژی کمتری مصرف می‌کند. یک ماشین ظرفشویی معمولی، برای یک چرخه سبک 28 لیتر آب،‌ برای چرخه معمولی 40 لیتر آب و برای شستشوی ماهیتابه و دیگ، 48 لیتر آب مصرف می‌کند.

خشک‌کن بدون حرارت با صرفه‌جویی در انرژی: ماشین‌های ظرفشویی معمولا برای خشک کردن ظروف در انتهای چرخه شستشو از یک المنت حرارتی برقی استفاده می‌کنند، اما اغلب ماشین‌های ظرفشویی جدید، از ویژگی خشک کردن بدون حرارت بهره‌مندند که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. بدین ترتیب که در پایان زمان شستشو به جای استفاده از المنت حرارتی برقی، هوای اتاق توسط هواکش داخل ماشین می‌شود و در آن می‌چرخد تا ظروف را خشک کند.

زهرا فرضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها