آب سداکباتان واقع در استان همدان به منظور تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی به رودخانه رهاسازی شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر‌عامل شرکت ‌آب منطقه‌ای استان همدان گفت: آب سد اکباتان که برای اولین‌بار پس از 47 سال سرریز کرده است در حالی به رودخانه رها شد که 35 میلیون متر‌مکعب آب نیز ذخیره شده است. جعفری افزود: مقدار آب رها شده در رودخانه، کم‌آبی را برطرف و مزارع، باغ‌ و بیشه‌زار روستاهای پایین‌‌دست سد را آبیاری کرده است.
کد خبر: ۳۲۸۱۶۲

وی با اشاره به این‌که سد اکباتان دارای مدیریت مخزن و برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع آب است، افزود: از سرریز آب سد اکباتان در سد آبشینه ذخیره شده و مقداری نیز در تغذیه مصنوعی روستای جورقان به کار رفته است.

جعفری با بیان این‌که تاریخچه سد اکباتان به سال 1342 برمی‌گردد ادامه داد: حجم مخزن سد قدیم اکباتان 8 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سد قدیم 17 میلیون مترمکعب بود که با افزایش ارتفاع این سد حجم آن به 40 میلیون و حجم آب قابل تنظیم آن نیز به 43 میلیون متر‌مکعب افزایش یافت.

بر اساس آمار موجود ارتفاع سد اکباتان در زمان ساخت 54 متر (از پی) بود که در سال 1386 به طول تاج آن اضافه شد و ارتفاع آن به 79 متر رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها