مسعود مرادی در آخرین سال داوری بین‌المللی خود، روزهای شلوغی را سپری می‌کند و رکورددار قضاوت در لیگ قهرمانان آسیا شده است. تنها داور ایرانی که سال 2003 به عنوان بهترین داور آسیا معرفی شد، چهارشنبه همین هفته در توکیو بازی حساس کاشیما آنتلرز ژاپن و جئونبوک موتورز هیوندای کره را برای سرگروهی گروه F (ششم)‌ لیگ قهرمانان آسیا قضاوت خواهد کرد و سپس برای داوری باقیمانده دیدارهای لیگ و جام حذفی به تهران باز می‌گردد.
کد خبر: ۳۲۳۹۵۲

مرادی در مورد حضور پررنگش در لیگ قهرمانان آسیا گفت: خوشبختانه فضای کار داوری در شرق آسیا به مراتب بهتر از غرب این قاره است، آن چنان‌که داوران ایرانی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و با دعوت‌های مکرر ای. اف. سی رو به‌رو می‌شوند.

مرادی دلیل قضاوت‌های دوگانه داوران ایرانی در میدان‌های خارج از کشور و داوری‌های آنها در میدان‌های داخلی را به 2 عامل مهم مرتبط دانست و گفت: به 2 دلیل داوران ایرانی در میدان‌های داخلی فاقد روحیه، اعتماد به نفس و تمرکز لازم برای داوری هستند. اول این‌که حمایت‌های فدراسیون فوتبال از داورانش آنقدر جدی نیست که آنها احساس امنیت کنند. در حقیقت تاوان حمله به داوری در ایران خیلی ارزان است، آنقدر که هر کسی بدون هراس از گفته‌هایش و نیاز به اثبات، به خود اجازه می‌دهد جایگاه و مقام قضاوت در کشورمان را پایین بیاورد و کوچک بشمارد. عامل دوم یعنی ضعف داوران ایرانی در رقابت‌های داخلی هم به فقدان یا ضعف فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

مرادی در تشریح این موضوع گفت: هفته گذشته علاقه‌مندان به فوتبال از طریق تلویزیون دیدند که داور شهرآورد رم، بازیکنی را که به کنایه برایش دست زده بود از بازی اخراج کرد؛ یعنی داور در فوتبال پیشرفته دنیا آنقدر قدرت دارد تا با هر توهینی هرچند کوچک، برخوردی قوی کند، در حالی که اقتدار داوران ما در میدان‌های داخلی کمترین سطح ممکن را دارد و بازیکنی که به دلیل رفتار غیرورزشی اخراج و محروم می‌شود با تبدیل محرومیتش به جریمه مالی،‌ براحتی به میدان باز می‌گردد.

داور 44 ساله فوتبال کشورمان که عنوان نمایندگی داوران را در احقاق حقوقشان دارد، گفت: خوشبختانه در پرداخت دستمزدها به داوران تغییراتی داده شد، ولی تقاضای ما این است که چنین تغییراتی هر ساله اعمال شود،‌ چون داوری خوب در فوتبال حرفه‌‌ای مستلزم فراهم شدن شرایط خوب جسمانی، تغذیه و استفاده از متخصصانی چون روان‌شناس و مربی بدنساز است و اینها با دریافت دستمزدهایی مناسب،‌ قابل دسترس خواهند بود.

مرادی که در لیگ‌های داخلی کشورهای قطر،‌ بحرین،‌ کویت و ژاپن هم سوت زده است در مورد حساسیت‌های بالای طرفداران 2 تیم استقلال و پرسپولیس به نتایج و داوری‌های تیم مورد علاقه خود گفت: در فوتبال دو قطبی ما همیشه داوران زیر بار فشار هواداران این دو تیم قرار می‌گیرند و اجرای صحیح قوانین تبعاتی را برایشان به همراه دارد. یک روز تیم آبی ما را متهم به هواداری از قرمز می‌کند و بعکس. در حالی که ما همه تیم‌ها را به یک چشم نگاه می‌کنیم و امیدواریم هواداران عزیز همه تیم‌ها به ما اجازه دهند در هفته‌های پایانی لیگ با آرامش بیشتری کار کنیم و حالا که همه تیم‌ها برای موفقیت و فرار از ناکامی هزینه‌های زیادی را متقبل شده‌اند با حفظ تمرکز کامل، مراقب باشیم حقی از کسی پایمال نشود.

مرادی در مورد هواداری برخی داوران از برخی رنگ‌ها گفت: عامه مردم چنین بحثی را مطرح می‌کنند که مثلا فلان داور، مثل فلان گزارشگر طرفدار رنگ قرمز یا تیم آبی است. در حالی که میان همکاران ما هیچ‌کس اعتبار خود و کارش را بیش از چیز دیگر دوست ندارد و آنها را فدای علایق رنگی نمی‌کند؛ البته در عین حال برای قدرت‌نمایی نمی‌خواهیم از خود ضدیتی با تیمی بزرگ نشان دهیم. به عنوان نمونه وقتی 2 هفته پیش در دقیقه 93 دیدار استقلال ـ صبا، پنالتی را به ضرر آبی‌پوشان اعلام کردم اعتراض‌هایی به این مساله وارد شد، ولی واقعا باید بگویم از بعد اجرای قوانین، استقلال، پرسپولیس یا دیگر تیم‌ها برای ما تفاوتی ندارند و در شرایطی که تمام ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، عملکرد ما را به نظاره می‌نشینند و تماشا می‌کنند، اعتبار داخلی و بین‌المللی خود را زیر سوال نمی‌بریم.

داور بین‌المللی فوتبال ایران که آخرین سال قضاوتش در میدان‌های خارجی را سپری می‌کند در مورد پیشینه و آینده کاری خود گفت: خوشحالم تا جایی که در توانم بوده است در راه سربلندی کشور عزیزم کوشیده‌ام و در تمام میدان‌های مهم بین‌المللی جز جام جهانی قضاوت کرده‌ام. البته به اهالی فوتبال کشورم عذرخواهی بزرگی بدهکارم و آن به خاطر قضاوت نکردن در جام جهانی بود که در 2 دوره تلاشم مثمرثمر واقع نشد. در حقیقت شرمنده مردم عزیز کشورم هستم، اما سرافکنده نیستم چون از هیچ تلاشی فروگذاری نکردم.

به هر حال از این که همکار خوبم حسن کامرانی‌فر تنها نماینده ایران در جام جهانی آفریقای جنوبی است، احساس افتخار می‌کنم. طبق قوانین و مقررات داخلی، داوران پس از 45 سالگی و بازنشستگی از محافل بین‌المللی تا 3 سال اجازه قضاوت در میدان‌های داخلی را دارند. البته در این مورد من هنوز تصمیمی نگرفته‌ام، اما به احتمال خیلی زیاد از سال آینده فعالیتم را به عنوان ناظر داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا آغاز خواهم کرد و امیدوارم از این طریق نیز در جهت اعتلای هر چه بیشتر نام کشور عزیزم در عرصه‌های فرامرزی موفق باشم. اگر چنین افتخاری نصیبم شود داوطلبانه از ادامه داوری در کشورم انصراف خواهم داد.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها