یوزف راتزینگر، پاپ بندیکت شانزدهم، در حالی پنج سال پیش به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان برگزیده شد که زنجیره‌ای از رسوایی‌های اخلاقی، اکنون شکاف مذهبی بزرگی را بین این پاپ آلمانی و کاتولیک‌های جهان بویژه در آلمان ایجاد کرده است؛ شکافی که هرگز پیش از این مانندی برای آن وجود نداشت.
کد خبر: ۳۲۲۹۲۶

سایت خبری اشترن در تحلیلی به قلم فرانک اوخمن با اشاره به افشای سوء استفاده‌های اخلاقی اخیر در کلیسای کاتولیک‌ها و موضع پاپ در قبال این رسوایی‌ها نوشته است:

«یوزف راتزینگر از زمان شروع دوران رهبری‌اش به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان تاکنون، موفقیت‌ها و دستاوردهای کمتری نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت داشته است. پاپ در حالی طی دوران رهبری‌اش به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان با تجارب تلخی روبرو شد که هنوز معلوم نیست پایان افشای اخبار مربوط به موارد اخلاقی مقامات کاتولیک چه زمانی باشد.

علاوه بر این، می‌توان گفت که پاپ در مقایسه با رهبران پیشین کلیسای کاتولیک‌ها، تلاش کمی در راستای نفوذ مذهب کاتولیک در کشورهایی داشته است که سکولاریسم به شدت در آن‌ها در حال گسترش است.

موضع پاپ در قبال سوء استفاده‌های اخلاقی اخیر نیز باعث انتقادات بسیار گسترده از وی بویژه در داخل آلمان شد. یکی از مواردی که تضعیف مذهب در بین کاتولیک‌های جهان و بویژه در آلمان را به دنبال داشت، روشن شدن کتمان آزار جنسی کشیشان توسط کاردینال راتزینگر(پاپ بندیکت شانزدهم کنونی ) در دهه‌ 80 بود.

نامه‌هایی که در دهه 80 بین واتیکان و اسقف ایالت کالیفرنیای آمریکا رد و بدل شد، حاکی از آن است که کاردینال راتزینگر علاوه بر این که در آن زمان در عزل یک کشیش آمریکایی که به آزار جنسی کودکان متهم بود تعلل کرده بلکه در مورد آن سکوت نیز اختیار کرده بود.

به دنبال کاهش محبوبیت و رضایتمندی از پاپ بندیکت شانزدهم به ویژه در آلمان، اکنون به نظر می‌رسد که نگرانی خروج مردم آلمان از کلیسا به یک نگرانی برای سران کاتولیک و حتی برای صدراعظم این کشور که بیشتر حامیانش کاتولیک‌ها هستند، تبدیل شده باشد.

نظرسنجی‌هایی که از سوی مقامات این کشور در این ارتباط انجام شده است، گواه این موضوع است. طبق نظرسنجی‌هایی که پیشتر انجام شده است، تنها یک سوم مردم آلمان از پاپ اعلام رضایت کرده‌اند. علاوه بر این حتی 45 درصد مردم این کشور عملکرد و رهبری پاپ را منفی ارزیابی کرده‌اند.

این در حالی است که سه سال پیش فقط هشت درصد مردم آلمان عملکرد پاپ را ضعیف دانسته بودند.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌هد که مساله‌ تعجب انگیز برای مردم آلمان سکوت پاپ بندیکت شانزدهم در مورد آزار جنسی کودکان بوده است.

اکنون پاپ 82 ساله بین طرفداران خود متهم به این است که مستقیم یا غیرمستقیم با رسوایی اخلاقی و جنسی در کلیسای کاتولیک‌ها در آلمان مرتبط است.

وی متهم است که به عنوان اسقف اعظم وقت شهر مونیخ، از آزار و اذیت جنسی رخ داده در نهادهای آموزشی این شهر باخبر بوده است.

ارتباط مستقیم بین پاپ و آزار جنسی کودکان به کشیشی به نام هولرمن مربوط می‌شود که وی بعد از اخراج از شهر اسن به دلیل موضوع آزار کودکان، به مونیخ که پاپ بندیکت شانزدهم در آن زمان اسقف اعظم این شهر بود، منتقل شد.

پاپ با انتقال هولرمن موافقت کرد به شرط آنکه وی هر هفته به روانپزشک و مراکز درمانی مراجعه کند. این در حالی است که هولرمن به عنوان یک کشیش کلیسا در این شهر نیز به دلیل تکرار مجدد اعمال گذشته خود و آزار کودکان به یک سال زندان تعلیقی محکوم شد.

طرح اولین اتهام با موضوع آزار و اذیت جنسی کودکان توسط کشیش‌ها در آلمان به ماه ژانویه امسال باز می‌گردد که 20 دانش آموز سابق کالجی در برلین این اتهام را مطرح کردند.

از آن زمان تاکنون حدود 300 دانش‌آموز سابق نهادهای درسی کاتولیک‌ها با ادعاهای مشابهی اتهاماتی را به این مراکز وارد کرده‌اند که خیلی از آنها به دهه 50 و 60 میلادی مربوط می‌شود. حداقل دو کشیش در این ارتباط از کار خود اخراج شدند، ولی خیلی از کشیش‌های متهم به دادگاه کشانده نشدند.

اکنون کلیسای کاتولیک آلمان با گسترش ابعاد رسوایی اخلاقی و آزار و اذیت کودکان توسط کشیش‌ها با بدترین بحران بعد از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. واکنش به این بحران که هر روز عمیق‌تر می‌شود، به گونه‌ای است که حتی عید پاک نیز نتوانست از آن بکاهد.

کریستین نیکل، سیاستمدار حزب سبز آلمان و عضو کمیته مرکزی کاتولیک‌های آلمان، این بحران را بزرگترین عامل از دست رفتن اعتماد به کلیسا از زمان هیتلر تاکنون دانسته است.

کلیسای آلمان که ترس زیادی از این دارد که این افتضاح موجب ترک وسیع کلیسا از سوی آلمان‌ها شود، بسیار سعی کرد تا از نیایش‌های عید پاک در کلیسا برای سرآغاز جدید استفاده کند. این درحالی است که این استراتژی نیز ناکام ماند، چرا که پاپ در دعای عید پاک نیز هیچ اشاره‌ای به این رسوایی‌ها نکرد».

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها