انتقاد از رفتار افراطی بنیامین نتانیاهو در درون رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته است

تظاهرات گسترده مسلمانان در حمایت از مسجد‌الاقصی

در پی افتتاح کنیسه الخراب در نزدیکی بیت‌المقدس و درخواست‌ها برای حمایت به مسجدالاقصی، اردن، ‌مصر و لبنان شاهد تظاهرات گسترده مسلمانان در این زمینه بود. گروه اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد‌ تظاهراتی را برای اعلام همبستگی با بیت‌المقدس برگزار کرد که در آن نیروهای امنیتی در استان الشرقیه 15 تن را دستگیر کردند. این نیروها همچنین به منازل اعضای اخوان‌المسلمین حمله کردند.
کد خبر: ۳۱۸۱۴۴

صدها دانشجو در دانشگاه اردن نیز در تظاهراتی گسترده، اتخاذ موضعگیری جدی عربی در قبال جنایت‌های صهیونیستی در مسجدالاقصی را خواستار شدند. این در حالی است که چندین حزب و انجمن اردنی نیز در محکومیت اقدامات صهیونیستی در بیت‌المقدس در امان پایتخت اردن دست به تظاهرات زدند.

در لبنان کمیته دانشجویان حمایت از مساله فلسطین در تظاهراتی همبستگی خود را با ملت فلسطین در رویارویی با طرح یهودی‌سازی اعلام کرد. در این تظاهرات نمایندگان احزاب سیاسی لبنان و گروه‌های فلسطینی نیز حضور داشتند. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از اهالی شهر قدس خواست تا به پایداری خود در مقابل دشمن صهیونیستی ادامه دهند و هرگز از حمایت خویش از مسجدالاقصی دست برندارند.

مشعل ضمن تاکید بر ضرورت وحدت و همبستگی در مسیر حفظ آرمان فلسطین، از فلسطینیان ساکن کرانه باختری خواست تا تمامی موانعی را که در مسیر دفاع از مسجدالاقصی وجود دارد،‌ از میان بردارند. رهبران مقاومت از مردم فلسطین خواسته‌اند با برپایی تظاهرات و اعتراضات گسترده، انتفاضه سوم را به راه اندازند.

بعد از افتتاح کنیسه الخراب پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) لایحه ممنوعیت برگزاری سالگرد روز نکبت سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی را نیزتصویب کرد.

لایحه مربوط به این ممنوعیت از سوی حزب اسرائیل بیت نو به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به پارلمان ارائه شده بود. اعضای پارلمان این لایحه را با موافقت 15 عضو و مخالفت 8 عضو تصویب کردند.

براساس این قانون، باید کسانی که مراسم سالگرد نکبت را برگزار می‌کنند، غرامت مالی که مبلغ آن 3 برابر مبلغ هزینه‌هایی است که برای این مراسم صرف می‌شود، پرداخت کنند.

ادامه محکومیت‌ها

در ادامه درگیری‌های روز سه‌شنبه بین فلسطینیان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس شرقی که ده‌ها زخمی بر جای گذاشت و خشونت‌بارترین درگیری‌ها در این منطقه را طی سال‌های اخیر رقم زد، پلیس این رژیم دیروز اعلام کرد که هزاران تن از نیروهایش را در مناطق مختلف بیت‌المقدس با هدف رویارویی با هرگونه درگیری‌های احتمالی مستقر ساخته است.

در درگیری‌های خشونت‌بار روز سه‌شنبه 91 فلسطینی و 14 پلیس صهیونیست زخمی شدند. عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از اقدامات رژیم اشغالگر در بیت‌المقدس، از آمریکا خواست تا موضعی عملی در محکومیت این اقدامات اتخاذ کند.

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به وقوع جنگی دینی به دلیل تدابیر رژیم اشغالگر هشدار داده و از جامعه بین‌المللی خواست وارد عمل شود.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای با اعلام همبستگی کامل خود با ملت فلسطین در رویارویی با اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی که با همدستی جامعه بین‌المللی و سکوت کشورهای عربی صورت می‌گیرد، اعلام کرد: واکنش جوانان فلسطینی به اشغالگران و دفاع آنها از مسجدالاقصی گزینه‌ای حقیقی و تنها روشی است که برای دشمن صهیونیستی قابل فهم خواهد بود.

انتقاد پرز

در یک تحول دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و معاون رئیس‌جمهور آمریکا با هدف کاهش تنش‌ها شب گذشته گفتگوی تلفنی طولانی با یکدیگر داشتند. این تنش هنگامی آغاز شد که همزمان با سفر جو بایدن به سرزمین‌ اشغالی، کمیته شهرسازی این رژیم از طرح ساخت 1600 واحد مسکونی جدید در قدس شرقی خبر داد.

در اسرائیل نیز انتقادات از کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو بالا گرفته است. شیمون پرز که در مراسم سالگرد درگذشت روسای پیشین رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، تاکید کرد که ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا تنها نمانیم.

وی افزود: اسرائیل باید برای توسعه روابط دوستانه با ملت‌های دیگر و در راس آن آمریکا با هدف تضمین حمایت سیاسی در زمان نیاز و ایجاد توازن امنیتی در برابر خطرات تلاش کند.

قرار بود پرز 2 روز پیش با جورج میچل فرستاده آمریکا به خاورمیانه در دفترش در تل‌آویو دیدار کند، اما به دنبال تنش به وجود آمده در روابط واشنگتن و تل‌آویو، میچل سفر خود به تل‌آویو را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها