سازمان اکسپو ایران تشکیل می‌شود

هنرهای تجسمی ایرانی در انتظار بازار جهانی

گروه فرهنگ و هنر مهدی نورعلیشاهی: زمانی که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال آینده به عنوان سال فروش بزرگ آثار هنری نام برد، خیلی‌ها احساس کردند خبرهای تازه‌ای در راه است. خبرهایی که یکی از آنها را دیروز دبیر دومین اکسپوی فروش آثار هنری ایران اعلام کرد: بزودی سازمان اکسپوی ایران در تهران تاسیس می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۹۹۸

این خبر را امیر عبدالحسینی، دبیر دومین اکسپوی فروش آثار هنری تهران در حالی به زبان آورد که به گفته او سازمان اکسپو همزمان با اختتامیه نمایشگاه بزرگ آثار هنری تهران تاسیس می‌شود.

به گفته عبدالحسینی درخواست صدورمجوز و اعلام رسمی فعالیت سازمان اکسپو به مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری وزارت ارشاد داده شده است تا این سازمان به عنوان یک تشکل غیر دولتی، ساماندهی اقتصاد هنرهای تجسمی کشور را به عهده بگیرد.

این هنرمند برگزاری اکسپوهای سالا‌نه، نظارت بر خرید و فروش آثار هنری، کارشناسی و قیمت‌گذاری آثار، صدور شناسنامه اثر و صدور مجوز برای اکسپوهای داخلی و نظارت بر آنها را از وظایف اصلی این سازمان می‌داند.

یک رویداد مناسب

صحبت‌های عبدالحسینی در حاشیه تاسیس این سازمان در حالی است که یعقوب امدادیان نقاش پیشکسوت کشورمان تاسیس این سازمان را امری مفید برای چرخش اقتصاد هنر در ایران می‌داند. او در صحبت‌هایش روی محور نگاه کارشناسی به چگونگی تاسیس این سازمان بیشتر از دیگر مسائل تاکید می‌کند: برای تاسیس این سازمان باید گروهی از متخصصان و کارشناسان مشتمل بر نقاشان، گالری‌داران و دلالان آثار هنری اساسنامه‌ای بنویسند که تمامی مشکلات چرخه اقتصاد هنر در آن آمده باشد.

او ادامه می‌دهد با توجه به جمعیت 70 میلیونی ایران برگزاری یک یا دو اکسپوی هنری در طول سال بسیار ناچیز به شمار می‌رود و این در حالی است که این سازمان می‌تواند تنور این جریان را در طول سال داغ نگه دارد.

سازمانی برای معرفی هنر ایرانی

حرف‌های دکتر ایرج اسکندری، استاد دانشگاه هنر نیز نزدیک به امدادیان است. او معتقد است بدون نظام مند بودن فعالیت‌های اجرایی در زمینه اقتصاد هنر نمی‌توان به آینده‌ای روشن برای این امر امیدوار بود.

او معتقد است: برای آن که خریدن تابلوهای هنری بخشی از سبد خرید کالای خانوار ایرانی بشود باید تشکیلاتی منسجم مانند سازمان اکسپو در طول سال با تبلیغات مستمر و البته تغییر ذائقه فرهنگی مردم به کمک چرخش اقتصاد هنر بینجامد.

وی می‌گوید: این سازمان نقش بسزایی می‌تواند در معرفی هنر ایرانی در بازار جهانی داشته باشد زیرا هم اکنون بسیاری از آثار هنرمندان ایرانی که می‌توانند در بازارهای جهانی معرفی و فروخته شوند بدون دیده شدن در انبارهای گالری‌ها خاک می‌خورند.

اسکندری معتقد است : باید این سازمان زیر نظر یکی از نهاد‌ها یا وزارتخانه‌ها به فعالیت بپردازد: «به نظرم بهتر است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت بازرگانی متولی تاسیس این سازمان باشند.»

او از هرج و مرج موجود در برگزاری اکسپوهای هنری به عنوان یکی از دلایل مهم تاسیس این سازمان یاد می‌کند و در انتها می‌گوید: بخش خصوصی نباید در تاسیس این سازمان به فراموشی سپرده شود، زیرا بخش اصلی و مهم چرخه فروش آثار هنری نگارخانه دارانی هستند که به عنوان حلقه واسط در فروش آثار هنری و معرفی آثار نقاشی به مردم به فعالیت می‌پردازند.

نمایشگاه بزرگ آثار هنری تهران( آرت اکسپو 88) تا 5 اسفندماه در حالی در تمامی نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران برپاست که مسوولان این اکسپو هدف اصلی از برپایی آن را رونق اقتصاد هنرهای تجسمی و اشاعه فرهنگ خرید و فروش آثار هنری عنوان کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها