دانش آموزان امنیت ندارند

پرسه معتادان در محلات بندرعباس

حضور معتادان پرخطر در برخی محلات شهر بندرعباس آسایش را از ساکنین سلب کرده و حتی کودکان برای رفتن به مدرسه امنیت کافی ندارند.
کد خبر: ۳۱۲۵۷۳

به گزارش مهر ، حضور ناخواسته شهر بندرعباس در مسیر قاچاق مواد مخدر ، سبب شده تا دسترسی به مواد افیونی نسبت به دیگر نقاط کشور به سهولت انجام پذیرد و از طرف دیگر هوای مطلوب این شهر در فصلهای سرد سال باعث شده است تا معتادان دیگر شهرهای کشور به بندرعباس کوچ کنند و به نوعی مسافر فصلی ناخوانده این شهر باشند.

وجود فاکتورهای مناسب ذکر شده برای حضور معتادان در بندرعباس، این شهر را به مکانی مناسب برای زندگی این افراد تبدیل کرده است که این امر سبب شده است تا شهروندان برخی محلات از این موضوع گله داشته باشند و از مسئولان بخواهند تا تلاش خود را برای جمع آوری و طرد معتادان پرخطر از سطح شهر و محلات بندرعباس بیشتر کنند.

برخی بوستان های مرکزی شهر بندرعباس منحصر به حضور معتادان است و حضور این افراد در این پارک ها و شست و شوی خود در جوی آب کنار بوستان فضایی بسیار زشت را پدید آورده است که دل هر شهروندی را می آزارد و شهروندان نمی توانند بدلیل حضور معتادان پرخطر به محدوده این بوستانها وارد شوند.

بعضی معتادان نیز برای تامین هزینه خود اقدام به گدایی می کنند و با حضور در نقاط پر تردد و مراکز خرید شهر بندرعباس با ظاهری بسیار نامناسب و بوی بد، فضای شهر را برای حضور شهروندان نا امن می سازند و نکته جالب این است که برخی از همین معتادان در نقاطی از شهر برای خود محدوده انحصاری دارند و برای تامین زندگی خود از وسایل نقلیه پارک شده در سطح خیابانهای شهر مواظبت می کنند تا شاید صاحبان وسایل نقلیه هزینه ای را جهت دستمزد به این معتادان بپردازند.

ایستگاه های اتوبوس موجود در سطح شهر بندرعباس مکان مناسبی است برای زندگی و خواب معتادان پرخطر و این معتادان ظهرهای گرم بندرعباس را زیر سایبان خنک این ایستگاه ها سپری می کنند و هنگام شب نیز روی صندلی ایستگاه ها می خوابند.

در شهر بندرعباس همچنین چراغهای راهنمایی مکان مناسبی است برای کسب درآمد معتادان زیرا با حضور در این نقاط اقدام به تکدی گری می کنند که البته حضور این معتادان با گرم شدن هوا و البته تلاش مسئولان در فصل های گرم سال کاهش می یابد و با خنک شدن هوا تعداد این معتادان نیز افزایش می یابد.

نکته حائز اهمیت در مورد این معتادان پرخطر، رفت و آمد آنها در محلاتی است که شرایط مساعد را برای گذراندن اوقات آنها دارد که این موضوع سبب شده است تا ساکنین برخی محلات از حضور این معتادان در محل زندگی خود ابراز گله کنند و از مسئولان بخواهند تا در زمینه جمع آوری این افراد تلاش بیشتری انجام پذیرد.

آلودگی این معتادان به بیماری هایی از قبیل ایدز و هپاتیت و دیگر آلودگی ها سبب شده است تا کودکان و نوجوانان این محلات با خطر ابتلا به انواع بیماری ها مواجه شوند و برای رفت و آمد در کوچه های محل زندگی خود احساس امنیت نداشته باشند.

یکی از ساکنین این محله گفت: وجود معتادان و آلودگی آنها به انواع مختلف بیماری ها در محل سکونت ما سبب شده است تا فرزندانمان امنیت نداشته باشند و برای رفتن به مدرسه با مشکلاتی روبرو شوند.

وی افزود: این معتادان سرنگ های آلوده خود را پس از مصرف در کوچه رها می کنند که این امر خطرات زیادی را متوجه کودکان خردسال ما می کند و مسئولان باید در این زمینه اقدام کنند تا خطر ابتلای ساکنین به بیماری های مختلف کاهش یابد.

به نظر می رسد حضور این افراد پرخطر در برخی مناطق شهر بندرعباس و عدم آگاهی اعضای خانواده و بخصوص کودکان و خردسالان، این افراد را در خطر ابتلا به بیماری های ناشی از حضور معتادان قرار داده است.

از سه سال گذشته تاکنون صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) با همکاری وزارت بهداشت کشور ایران، برای مصون نگه داشتن کودکان و نوجوانان از ابتلا به بیماری هایی از قبیل ایدز و اعتیاد طرحی را با عنوان (AFS) در 14 نقطه از کشور شروع کرده است که به گفته یکی از اعضای سازمان یونیسف ، استان هرمزگان نیز با داشتن چهار مرکز به این طرح پیوسته است.

دکتر علیرضا تجلیلی در بندرعباس هدف از اجرای این طرح را ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: در این طرح کودکان در معرض خطر و دیگر افراد، آموزش های لازم را در جهت آگاهی و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی از قبیل ایدز و اعتیاد می آموزند و در گاه های بعدی همین افراد می توانند در مدرسه و خانواه نیز آموزش های لازم را به دیگز اعضا بدهند.

تجلیلی در حاشیه سفر به بندرعباس و حضور در یکی از محلات این شهر تصریح کرد: در برخی از استانها بخصوص هرمزگان و سیستان و بلوچستان تعداد این معتادان پرخطر نسبت به دیگر نقاط کشور تقریبا بیشتر است.

یکی دیگر از اعضای دوستدار AFS نوجوان که از مشهد به بندرعباس سفر کرده بود، در بازدید خود از یکی از محلات با ابراز شگفتی از مشاهدات خود ، گفت: تاکنون با چنین صحنه هایی بصورت طبیعی مواجه نشده بودم که معتادان پرخطر در نقاط خاصی و در محیط های عمومی مشاهده شوند و بصورت دست جمعی در مکانی ظاهر شوند و این صحنه را فقط در نمایشگاه و بصورت غیرطبیعی دیده بودم و حتی یکی از کودکان ساکن در آن محله از ما درخواست داشت تا این معتادان پرخطر را جمع آوری کنیم تا کودکان و دیگر افراد با امنیت و آسایش بهتری بتوانند در محله خود تردد داشته باشند.

به هرحال رسیدگی به چنین وضعیتی وظیفه مسئولان است که باید بیش از پیش با اختصاص بودجه و برنامه ریزی دقیق اقدام به رفع این مشکلات کنند و شرایط را برای رفاه و آسایش مردم و شهروندان فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها