در توافق بانک مرکزی و 4 بانک دولتی ا‌ختصاص یافت

اعتبار ویژه 2 میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی

گروه اقتصاد: قائم مقام بانک مرکزی از ایجاد خط اعتباری 2 میلیارد دلاری برای ورود کالاهای اساسی و ضروری و امضای تفاهم‌نامه‌ با 4 بانک دولتی در این باره خبر داد. به گزارش مهر، دیروز تفاهم نامه‌ای میان بانک مرکزی و 4 بانک دولتی با حضور سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی به منظور ورود کالاهای اساسی و ضروری منعقد شد.
کد خبر: ۳۱۱۹۱۳

در این مراسم سیدحمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار است مبلغ دو میلیارد دلار (علاوه بر 5 میلیارد دلار قبلی) از محل منابع بانک مرکزی برای ورود کالاهای اساسی به 4 بانک صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، ملی و کشاورزی تخصیص یابد.

به گفته وی، از این رقم یک میلیارد دلار وزارت بازرگانی، 500 میلیون دلار به وزارت صنایع و معادن، 250 میلیون دلار به وزارت جهاد کشاورزی و 250 میلیون دلار به وزارت بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد.

پورمحمدی همچنین از سپرده‌گذاری یکساله معادل 20 میلیون یورو نزد بانک مسکن از محل منابع داخلی بانک مرکزی خبرداد و اظهار کرد: همچنین قرار است 200 میلیون یورو نیز نزد بانک توسعه صادرات جهت اعطای تسهیلات به صادر کنندگان پرداخت شود.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: 200 میلیون دلار نیز از محل حساب ذخیره ارزی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی و همچنین سپرده‌گذاری ارزی قریب‌الوقوع نزد بانک صنعت و معدن اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مبلغ 500 میلیون یورو به بانک‌های خصوصی در قالب سپرده ارزی برای اعطای تسهیلات ارزی به صادرکنندگان اختصاص یافته است.

عدم محاسبه دستمزد کارگران براساس تورم

در همین حال،‌ رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که اعلام نرخ تورم نقطه‌ای برای تعیین حداقل دستمزد کارگران را کنار گذاشته‌ایم، گفت: در سال آینده حتما دستمزد کارگران افزایش خواهد یافت.

محمود بهمنی درباره نرخ تورم و تعیین دستمزد کارگران بر اساس آن در پایان سال گذشته و تعیین آن برای سال 89 گفت: نرخ تورم در پایان اسفند ماه سال گذشته معادل 4/25 درصد (حداقل دستمزد کارگران با نرخ تورم نقطه به نقطه 4/20 درصد تعیین شد) بوده است که اخیرا به 5/13 درصد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک مرکزی در پایان سال گذشته و در زمان تعیین حداقل دستمزد کارگران، نرخ تورم 4/25 درصد را 4/20 درصد به شورای عالی کار اعلام داشته، اظهار کرد: ما در آن زمان نرخ میانگین تورم و نقطه به نقطه را اعلام کرده بودیم.

وی افزود: در سال گذشته بحث تورم نقطه به نقطه مطرح شده بود اما بانک مرکزی دیگر آن روش را کنار گذاشته است، بنابراین دیگر تورم نقطه به نقطه برای دستمزد کارگران اعلام نخواهد شد و در سال آینده نیز حتما دستمزد کارگران افزایش خواهد یافت.

بهمنی با بیان این‌که افزایش دستمزدهای کارگران برای سال 89 قطعا اتفاق خواهد افتاد، افزود: پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها نیز نرخ‌ها تفاوت خواهد کرد و در آن زمان بانک مرکزی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها