با دوربینهای تله‌ای

20 تصویر از یوزپلنگ در پارک ملی کویر ثبت شد

دوربینهای تله ای نصب شده در پارک ملی کویر طی یک ماه گذشته موفق به ثبت حداقل 20 تصویر زیبا از یوزپلنگ ها در این منطقه شدند.
کد خبر: ۳۱۱۰۲۹

به گزارش مهر، از سه ماه قبل تاکنون که عملیات نصب و کارگذاری دوربینهای تله ای در این منطقه صورت گرفته تاکنون در سه مرحله این دوربینها تصاویری از یوز را به ثبت رسانده اند که این بار از نظر تنوع، ‌تعداد و کیفیت عکسها قابل مقایسه با دفعات قبل نیست به طوریکه تنها در مدت یکماه گذشته 20 تصویر از یوزپلنگ در نقاط مختلفی از پارک ملی کویر به ثبت رسیده است.

به گفته طاهر قدیریان که مسئولیت پروژه بررسی وضعیت یوزپلنگ در پارک ملی کویر را برعهده دارد تاکنون 35 دوربین تله ای توسط اعضای دو تشکل زیست محیطی "انجمن طرح سرزمین" و "انجمن یوزپلنگ آسیایی" و با نظارت و همکاری دفتر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این منطقه نصب شده که علاوه بر یوزپلنگ موفق به ثبت تصاویر متعدد دیگری از پلنگ، ‌کاراکال، ‌گرگ،‌ کل و بز،‌ جبیر و کبک نیز شده اند.

برخی از این تصاویر که متعلق به یک دوربین تله ای است یوزپلنگی را نشان میدهد که از لحظات آغازین طلوع آفتاب مقابل دوربین تله ای قرار گرفته و سپس زیر درخت تاغ بر روی زمین دراز کشیده و بعد از دقایقی برخاسته و می نشیند و دوباره به راه خود ادامه داده و از نظرها دور می شود.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این باره می گوید: اینکه این 20 تصویر متعلق به چند یوز باشد هنوز معلوم نیست و باید بررسی ها در دفتر پروژه ادامه یابد اما این عکسها از نگرانی ما مبنی بر بقای یوزپلنگ ها در پارک ملی کویر کم نمی کند و ما کماکان نگران ادامه بقای یوزپلنگ ها در پارک ملی کویر هستیم . چرا که با وجود حفظ تنوع گونه ای در این منطقه ‌اما شرایط محیطی تا حدودی شکننده شده و این منطقه نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

پارک ملی کویر یکی از 10 زیستگاه اصلی یوزپلنگ در ایران به شمار می رود که در حال حاضر وزرات نفت ایران به دنبال طرح های اکتشاف نفت و ذخیره سازی گاز در این منطقه است که اگر این امر صورت پذیرد به دلیل از بین رفتن امنیت زیستی برای یوزپلنگ،‌ ادامه بقای این جانور در پارک ملی کویر - که زمانی به سرنگتی ایران معروف بود – با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها