گروه جامعه: در حالی که وزارت علوم بصراحت از نداشتن برنامه‌ای برای تفکیک دانشگاه‌ها به 2 بخش دخترانه و پسرانه خبر می‌دهد، برخی موضعگیری‌های دوپهلو، مایه نگرانی برخی دانشجویان و استادان است. بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها سابقه‌ای طولانی دارد، اما از اواخر آبان ماه امسال و در پی اظهارات معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به موج خبری تبدیل و با واکنش‌های مختلفی در حمایت یا رد آن روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۳۰۵۱۴۰

حبیب محمد‌نژاد، معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که در حال حاضر نمی‌دانیم دانشگاه ایده‌آل مکتب اسلام مختلط است یا تک‌جنسیتی، گفت: پیشنهاد ما این است که طرح تفکیک جنسیتی به صورت آزمایشی در یک دانشگاه اجرایی شود.

محمدنژاد در گفتگو با فارس، با استناد به پژوهش‌های انجام شده در 3 دانشگاه شهید بهشتی، الزهرا و امام صادق(ع)‌ بر رضایت بالای خانواده‌ها و دانشجویان از محیط‌های غیرمختلط تاکید می‌کند و می‌گوید: براساس پژوهش‌های ما، بین اختلاط دختران و پسران در دانشگاه‌ها و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبتی وجود ندارد، یعنی این‌گونه نیست که دانشگاه‌های مختلط از لحاظ علمی نسبت به دانشگاه‌های غیرمختلط پیشرفت بیشتری داشته باشند.

مهم‌تر از موضعگیری این مسوول، اظهارنظر صریح آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دیدار با وزیر علوم بود که ماه قبل خطاب به وی گفت: به هوچی‌گری‌ها نباید توجه کرد چرا که آیندگان درباره مثبت یا منفی بودن کارهای ما قضاوت خواهند کرد. آیت‌الله سبحانی گفت: دانشگاه‌های دختران از پسران جداسازی شود.

مخالفت‌ها و موافقت‌‌ها

هرچند نتایج برخی پژوهش‌ها تایید می‌کند که تفکیک یا اختلاط جنسیتی در مراکز آموزشی تاثیری بر پیشرفت تحصیلی ندارد، اما دانشجویان از این تفکیک نگرانند. به گفته بعضی از آنها با توجه به امکانات اندک نظام آموزش عالی، احتمال توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت‌های تحصیلی با توجه به افزایش تعداد مراکز تفکیک شده وجود دارد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز اجرای طرح تفکیک دانشگاه‌ها را غیرضروری خواندند.

علیرضا موندی نماینده مجلس با اشاره به موضعگیری منفی امام خمینی(ره)‌ نسبت به جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها گفت: اگر قرار است دانشگاه‌ها جداسازی شود، این موضوع باید در همه موارد حتی اداره‌ها صورت گیرد.سعدالله نصیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به ایلنا گفت: در دانشگاه‌های کشور تعداد استادان و کارکنان خانم به مراتب کمتر از آقایان است و اجرای تفکیک، دانشگاه‌ها را با مشکل کمبود استاد خانم روبه‌رو می‌کند.

برنامه‌ای برای جداسازی نداریم

با آن که هفته‌هاست رسانه‌های جمعی به نقد و بررسی طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها پرداخته و در تایید یا رد آن موضعگیری کرده‌اند، وزارت علوم تنها در واکنش‌های غیررسمی نسبت به آن موضع گرفته و تکلیف مردم را با این طرح روشن نکرده است، به طوری که کامران دانشجو، وزیر علوم با طرح این سوال که چنین موجی از کجا برخاسته، رسانه‌ها را به تزریق نگاه مثبت به جامعه فراخواند و گفت: ما رشته‌هایی خاص زنان و رشته‌هایی خاص مردان می‌خواهیم و این بحث در تمام دنیا وجود دارد. در کشور ما هم دانشگاه‌هایی چون الزهرا و امام صادق(ع)‌ خوب عمل کرده‌اند.

بالاخره به نظر می‌رسد، اظهارات وزیر علوم را مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی این وزارتخانه کامل می‌کند که می‌گوید: وزارت علوم برای تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها هیچ برنامه‌ای ندارد و تنها زمانی که برای دانشگاه‌های دخترانه یا پسرانه تقاضایی وجود داشته باشد، نسبت به تاسیس آن اقدام می‌کنیم.

به نظر می‌رسد جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها، هر قدر هم آثار مثبتی داشته باشد، نیازمند امکاناتی از قبیل استاد و تجهیزات و ساختمان‌های ویژه است که تامین آن در توان وزارت علوم نیست؛ از سوی دیگر به جای تفکیک مستقیم 2 جنس، دانشگاه‌ها می‌توانند با اجرای برنامه‌های فرهنگی، ظرفیت دانشجویان را در مواجهه با جنس مخالف افزایش دهند.در حالی که امور فرهنگی بسیاری از دانشگاه‌ها تاکنون برنامه موفقی در این زمینه نداشته و به دغدغه برخی مسوولان پاسخی نداده‌اند، اجرای این برنامه فرهنگی، دانشجویان را برای ورود به عرصه‌ای فراتر از محیط محدود دانشگاه‌ و خویشتنداری بیشتر آماده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها