جام جم آنلاین : شورش جمهوریخواهان در سنا علیه نقشه های کاخ سفید برای بازسازی عراق ، تردیدهایی را درباره اقتدار پرزیدنت جورج بوش در واشنگتن
کد خبر: ۳۰۵۰۲
، در شرایطی که او می کوشد کنترل خود را بر دولت دچار تفرقه خود بازیابد ، به وجود آورده است .
تصمیم مجلس سنای امریکا برای تبدیل کردن نیمی از 20 میلیارد دلار کمک درخواستی بوش برای بازسازی عراق به وام ، نشاندهنده شکستی جدی برای دولت بوش است که همه این مبلغ را بصورت کمک بلاعوض درخواست کرده بود این امر شکستی شخصی برای خود بوش نیز به حساب می آید.
بوش روز سه شنبه 9 سناتور شورشی جمهوریخواه را احضار کرده و به آنان دستور داده بود از لایحه مورد نظر او حمایت کنند.
در دیدار با این سناتورها بوش در یک لحظه چنان عصبانی شده بود که روی میز کوبیده و از دادن پاسخ به پرسش های آنان خودداری کرده بود.
اما این عصبانیت سودی برایش نداشت هشت سناتور جمهوریخواه روز پنجشنبه علیه دولت رای دادند یکی از این شورشیان یعنی المپیا اسنو ، سناتور ایالت مین ، گفت : متوقف کردن این کار بسیار دشوار بود برای این که مفهوم بسیاری پیدا کرده بود.
این ممکن است به موضوعی حیاتی برای دولت بوش تبدیل شود سناتورهای هر دو حزب ، با به خطر انداختن موقعیت خود ، با یک رئیس جمهوری محبوب مبارزه می کنند ، اما این رئیس جمهوری دیگر چندان محبوب نیست مخصوصا وقتی صحبت از درگیری در عراق باشد.
حالا کمتر از 50 درصد امریکایی ها معتقدند که به رهبری بوش در یک موقعیت بحرانی می توان اعتماد کرد.
ناکامی در تثبیت اوضاع عراق و تلفات تقریبا همه روزه نظامیان امریکایی در این کشور ، بی شک عوارضی منفی بر کاخ سفید مخصوصا در شرایطی که انتخابات سال آینده در پیش است ، خواهد داشت .
تلاش بوش برای اعمال کنترل مستقیم بر مدیریت اشغالگری در اوایل ماه جاری ، با ایجاد «گروه تثبیت عراق» تحت ریاست کوندولیزا رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری تنها فایده ای که داشت علنی کردن تنش های پنهان موجود در دولت بود.
دونالد رامسفلد ، وزیر دفاع ، که تا آن زمان با حسادت کنترل اختصاصی خود را بر موقعیت حفظ کرده بود ، علنا علیه این اقدام شورش کرد و به روزنامه نگاران گفت که در این مورد با او مشورت نشده و به آنان اطمینان داد که این اقدام کاری بی ربط است .
مطابق گزارشی از خبرگزاری «نایت رایدر» به نقل از یک مقام ارشد، رئیس جمهوری سرخورده نمی دانست که جنگ مرگبار در داخل کاخ سفید به سطوح تاریخی رسیده است.
بوش با اشاره به دعوای تاریخی بین اعضای دولت ریگان گفت : این به بدی دعوای (جورج) شولتز با (کاسپار) و اینبرگر نیست ، «آیا هست؛» و یک مقام ارشد دولت جواب داد: «خیلی بدتر».
ریچارد لوکار ، سناتور نگران جمهوریخواه از بوش خواست کنترل امور دولت را به دست بگیرد وی گفت رئیس جمهوری باید کنترل امور را در دست داشته باشد یعنی بر معاون رئیس جمهوری و وزیران خارجه و دفاع نفوذ داشته باشد و دکتر رایس نمی تواند این بار را به تنهایی حمل کند.
در این میان ، کاخ سفید با بحران دیگری مواجه است ماموران اف بی آی مشغول بازجویی از کارکنان کاخ سفید هستند تا متوجه شوند چه کسی نام یک مامور مخفی سیا را در ماه ژوییه افشا کرد تا ظاهرا شوهر او را که منتقد دولت امریکا بود ، بی اعتبار کند.
این ماجرا جمهوریخواهان محافظه کار را خشمگین کرده است زیرا آنان معتقدند رئیس جمهوری باید هویت افشاکنندگان را می خواست و آنان را اخراج می کرد.
خشم منتقدان جمهوریخواه هنگامی بیشتر شد که رئیس جمهوری گفت خلافکاران ممکن است هرگز پیدا نشوند !.
ویلیام کریستول ، سردبیر مجله نو محافظه کار «ویکلی استاندارد» با ذکر این که رسوایی درز نام و واکنش رئیس جمهوری گویای اختلاف در داخل دولت است ، افزود:«جنگ داخلی در دولت بوش فلج کننده شده است».
کریستول نوشت : «سیا در شورش علنی علیه کاخ سفید است وزارت خارجه و وزارت دفاع اصلا با هم همکاری نمی کنند این هیچ شباهتی به «تنش مفید» یا بهانه های معمولی دیگر برای مناقشات دیوانسالارانه ندارد این موقعیتی است که فقط رئیس جمهوری می تواند آن را حل کند.

تقصیر مطبوعات است

کاخ سفید با مجموعه ای از سخنرانی ها توسط رئیس جمهوری و یاران نزدیکش که می خواهند اراده امریکا را در مورد ادامه اشغال عراق نشان دهند و بگویند که اوضاع عراق چندان هم بد نیست ، واکنش نشان داده است .
رئیس جمهوری گفته است مسوول ارائه این تصویر سیاه از اوضاع عراق مطبوعات هستند که خبرهای خوب را منتشر نمی کنند.
این اوضاع باعث شده است پروفسور «رابرت دالک» ، مورخ ریاست جمهوری امریکا ، آن را با یک رئیس جمهوری دیگر و جنگ ضعیف کننده دیگر مقایسه کند: لیندون جانسون و ویتنام .
وی وی می گوید: تنش هایی که بوش با آنها مواجه است و واکنش های او نسبت به منتقدانش ، یادآور جانسون در ویتنام است .
وی می افزاید: اگر در عراق اوضاع همچنان بدتر شود، این«جنگ جورج بوش» خواهد شد ، همچنان که ویتنام «جنگ جانسون» شد.
روزهای سیاهتری در طول هفته های آینده انتظار بوش را می کشد انتظار می رود تحقیقات درباره درز نام مامور سیا گسترده تر و خلافکاری که نزدیک به بوش است معرفی شود یا اعتراض ها در مورد لاپوشانی این قضیه بالا بگیرد.
سپس در روز 7 نوامبر ، تحقیر دیگری برای رئیس جمهوری در پیش است : پرسروصداترین منتقد او در سنا یعنی ادوارد کندی ، که اخیرا جنگ عراق را یک «تقلب و کلاهبرداری شکل گرفته در تگزاس» نامید به خاطر انجام خدمات عالی به مردم جایزه ای دریافت خواهد کرد.
این جایزه توسط مردی که سناتور کندی را برای این افتخار برگزید در تگزاس به وی اهدا خواهد شد این مرد کسی نیست جز جورج بوش ، پدر رئیس جمهوری .

دریای مشکلات در یک ماه توفانی

اول اکتبر - وزارت دادگستری اعلام می کند که تحقیق درباره درز هویت یک مامور مخفی سیا را در کاخ سفید آغاز کرده است.
2 اکتبر- گروه بازرسی در عراق ، به ریاست دیوید کی کارشناس تسلیحاتی اعتراف می کند که 6 ماه پس از سقوط بغداد هیچ سلاح کشتار جمعی در این کشور پیدا نشده است.
4 اکتبر -بنیاد تحت ریاست پدر رئیس جمهوری اعلام می کند که «جایزه جورج بوش برای ارائه خدمات عالی به عموم» را به سناتور ادوارد کندی ، سرسخت ترین منتقد رئیس جمهوری که جنگ عراق را به عنوان یک تقلب و کلاهبرداری تقبیح کرد ، اعطا می کند.
6 اکتبر- کاخ سفید تایید می کند که مدیریت اشغال عراق در یک گروه هماهنگ کننده جدید به ریاست کوندولیزا رایس ، مشاور امنیت ملی متمرکز خواهد شد.
7 اکتبر -دونالد رامسفلد ، وزیر دفاع ، می گوید در مورد تجدید ساختار مدیریت اشغال عراق چیزی به او گفته نشده و تاکید می کند که در این زمینه هیچ تغییر واقعی انجام نشده است.
15 اکتبر- سنا علیه رئیس جمهوری رای می دهد و تاکید می کند که نیمی از بودجه 20 میلیارد دلاری بازسازی عراق باید بصورت وام پرداخت شود ،نه کمک بلا عوض .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها