با گذشت بیش از 6 سال و چند ماه از سرنگونی رژیم صدام و برقراری حکومت جدید در عراق، گاهی روابط این کشور با ایران که بر همکاری دوجانبه و صمیمانه تغییر جهت داده بود دچار التهاب‌هایی می‌شود و تقریبا تمامی تنش‌های به وجود آمده میان 2 کشور تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های مغرض عربی و بعضا غربی است، ولی گاهی همراهی برخی مسوولان دولت عراق با این فضاسازی‌ها مساله‌ای است که ابهام روابط را بیشتر نمایان می‌کند.
کد خبر: ۳۰۲۸۵۸

جمعه شب (27 آذر) خبری در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری ظاهر شد که شوکی در روابط ایران و عراق محسوب می‌شد و حتی انتشار آن بلافاصله بر بازارهای نفتی جهان تاثیر گذاشت و قیمت نفت را بیش از 50 سنت در هر بشکه افزایش داد.

خبر این بود: سربازان ایران به یکی از چاه‌های نفتی فکه در جنوب عراق حمله کردند و ضمن پایین کشیدن پرچم عراق، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز آن برافراشتند.

شبکه‌های عراقی ضد ایرانی مانند الشرقیه و البغدادیه بر این خبر بسیار مانور دادند و بی‌درنگ مدعی شدند که این حرکت جزیی از نقشه از قبل طراحی شده ایران برای تصرف خاک عراق و الحاق مناطق جنوبی آن به خاک خودش است.

برخی از این شبکه‌ها نیز با تبلیغ یکی از احزاب تندرو عراقی مدعی شدند ایران قصد دارد مرزهای خود را به سمت غرب گسترش دهد و مناطق مرکزی و جنوبی عراق را به خاک خود ضمیمه کند. بسیار واضح بود که این تبلیغات دقیقا برای به میدان طلبیدن دیگر احزاب سیاسی عراقی متمایل به ایران و تهییج و تشویش افکار عمومی عراقی و عربی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.

ساعتی پس از اعلام این خبر، وزارت کشور عراق اعلام کرد هیچ درگیری و برخوردی میان نیروهای ایرانی و عراقی صورت نگرفته و شمار سربازان ایرانی که به چاه نفتی فکه آمده و پرچم ایران را جایگزین پرچم عراق کردند، 11 نفر بوده است. این وزارتخانه تاکید کرد، سربازان ایرانی همچنان در محل حاضر هستند و کنترل چاه را به عهده دارند.

دقایقی بعد اعلام شد که جلسه فوری میان مقام‌های ارشد عراقی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. پس از آن دولت عراق اعلام کرد سفیر ایران در بغداد صبح شنبه برای توضیح دلایل اتفاق رخ داده، احضار شده است.

همزمان دولت و وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد، به دنبال حل مسالمت‌آمیز این قضیه هستند و به هیچ عنوان قصد ندارند در روابط خود با ایران تنش ایجاد کنند.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز گفت: به سفیر عراق در تهران ابلاغ کرده‌ایم که اعتراض ما را به گوش مقامات ایرانی برساند و برای حل این مساله فورا اقدام کند. وی همچنین با تاکید بر این‌که به هیچ عنوان در پی برخورد و تنش با ایران نیستیم، تصریح کرده است: می‌کوشیم مشکلات خود را از راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کنیم.

بعضی منابع خبری در عراق از عقب‌نشینی سربازان ایرانی از خاک عراق خبر دادند؛ اما علی الخفاج، معاون وزیر کشور عراق تاکید کرد که نیروهای ایرانی همچنان در محل حضور دارند. برخی منابع خبری دیگر نیز اعلام کردند که تعداد چاه‌های به کنترل درآمده توسط ایران 4حلقه است.

در همین حال، برخی خبرگزاری‌های داخلی کشورمان گزارش کردند که شرکت ملی نفت ایران تصرف این چاه نفتی را تکذیب کرده است. خبرگزاری عراق نیز اعلام کرد ایران گفته است به هیچ عنوان به دنبال تنش با بغداد نیست و تلاش می‌کند مشکلات مرزی خود با عراق را از طریق مذاکره و راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کند. در حالی که حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در عراق خبر تصرف چاه‌های نفت فکه توسط نیروهای ایرانی را تکذیب کرد رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه این اخبار را یک اقدام بی‌اساس تبلیغاتی با هدف ملتهب کردن فضای مناسبات متین ایران و عراق در آستانه تحولات مهم و رخدادهای سرنوشت‌ساز انتخابات پارلمانی عراق دانست و این‌گونه رویکردهای غیرحرفه‌ای را ناکارآمد و غیرقابل ارزش توصیف کرد. وی با اشاره به مفاد معاهده 1975 خاطرنشان کرد: ما و مقامات عراقی همواره درباره مسائل مرزی از خلال رایزنی‌های دیپلماتیک و ساز و کارهایی که معاهده 1975 الجزایر مشخص کرده، موضوع را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده و در این‌باره مفاد معاهده فوق برای حل این گونه امور ‌وضعیت را کاملا روشن کرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در واکنش به جوسازی برخی رسانه‌های غربی و عربی برای برهم زدن روابط کشورمان با عراق این روابط را دوستانه و مستحکم توصیف کرد.

جوسازی‌های رسانه‌ای روابط ایران و عراق را مخدوش نمی‌کند

دو کشور و ملت ایران و عراق از اشتراکات فرهنگی،‌ تاریخی و مذهبی ریشه‌داری برخوردارند و علی‌رغم وقوع جنگ تحمیلی، هیچ‌گاه این دو کشور از یکدیگر جدا نشده‌اند.

روابط برادرانه 2 ملت ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک و مستحکم است و تحت تاثیر شایعات و اخبار دروغ برخی رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد

با وجود این‌که عراق جزیی از جهان عرب به شمار می‌آید، ولی روابط ایران و عراق ریشه‌دارتر از روابط عراق با سایر کشورهای عربی ارزیابی می‌شود. روابط حسنه دو کشور در برخی موارد موجبات ناخرسندی برخی کشورها از جمله آمریکا شده، به نحوی که برخی از مقامات بر این عقیده هستند که آمریکا هرگز تحمل این را ندارد که روابط میان دو کشور همسایه را در بهترین شرایط ببیند.

کمک به حفظ تمامیت ارضی، برقراری نظم و امنیت و گسترش اقتدار مردمی در عراق از اهداف جمهوری اسلامی ایران است که بارها از زبان مقامات کشور نیز این مواضع اعلام شده است. ایران به عنوان مهم‌ترین همسایه عراق همواره از روند دولت‌سازی در این کشور حمایت کرده و بعد از سقوط صدام در کنار ملت عراق بوده است. به طوری که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان نیز با اشاره به این مسائل، روابط دو کشور را بسیار عمیق و الگویی برای روابط سایر کشورها برشمرده است. گسترش روابط دو کشور در برخی موارد ناخرسندی برخی مقامات و جوسازی‌های رسانه‌های غربی را به همراه داشته است، به‌طوری که اخیرا سوءتفاهم بر سر یک چاه نفتی میان دو کشور مستمسکی برای این امر شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس گروه دوستی ایران و عراق در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های‌غربی درخصوص سوءتفاهم به وجود آمده میان دو کشور در منطقه عمومی فکه و بر سر یک چاه نفت، تاکید دارد که روابط دو کشور قطعا با جوسازیها، مخدوش نخواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌آمدن سوءتفاهم‌ را موضوعی عادی دانست و خاطرنشان کرد: روابط، سفرها و تردد مقامات و گسترش روابط دیپلماتیک نشان‌دهنده روابط خوب دو کشور است و رسانه‌ها و برخی دولت‌های غربی که از دور جدید روابط خوب ایران و عراق ناخرسند هستند، از هر موضوعی برای ایجاد اختلاف بین دو کشور بهره‌برداری می‌کنند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تاکید کرد: سوءتفاهم‌ها در مسائل ارضی و آبی قابل حل است و اختلافات در نقشه مرزی با دیدگاه‌های کارشناسی حل خواهد شد.

وی با بیان این ‌که باید درخصوص تاسیسات،‌ اماکن و نقاط مرزی میان دو کشور گفتگوهای دپیلماتیک صورت گیرد اعلام کرد: سوءتفاهم به وجود آمده بین ایران و عراق طبیعی است و البته دامن زدن به این سوءتفاهم‌ها از سوی رسانه‌های غربی نمی‌تواند در روابط میان ایران و عراق خدشه‌ای وارد کند. وی افزود: با توجه به این‌که میان ایران و عراق حدود 8 سال جنگ وجود داشته، لذا نظام مرزی میان دو کشور هنوز به صورت جدی به وجود نیامده، لذا این اتفاق منجر به برخی سوءتفاهم‌ها شده است. این نماینده مجلس تاکید کرد روابط خوب دو کشور دوست و برادر با جوسازی رسانههای غربی مخدوش نخواهد شد.

محمود عثمان، عضو پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: مقامات عراقی همواره درباره مسائل مرزی از خلا‌ل رایزنی‌های دیپلماتیک و سازوکارهایی که معاهده 1975 الجزایر مشخص کرده است موضوع را بررسی کرده و مورد تبادل نظر قرار داده‌ایم و در‌این‌باره مفاد معاهده فوق برای حل اینگونه امور وضعیت را کاملا‌ روشن کرده است.

جوسازی رسانه‌های عربی و غربی

در این میان به نظر می‌رسید برخی رسانه‌های عربی و غربی برای برهم زدن روابط دوستانه و برادرانه 2کشور عراق و ایران تلاش می‌کنند. غافل از آن که روابط 2ملت ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک و مستحکم است. این رسانه‌ها و برخی گروه‌ها در تلاشند تا در همه زمینه‌ها روابط 2 ملت ایران و عراق را از طریق نشر شایعات و اخبار غیر واقعی خدشه‌دار کنند.این درحالی است که همه تلاش‌ها همان طور که مسوولان 2 کشور می‌گویند در بعد تبلیغاتی از سوی منابع و عوامل مخالف روابط 2 کشور مطرح شده است و به هیچ وجه بر روابط عمیق میان 2 کشور تاثیرگذار نخواهد بود. این شایعات (خبر تصرف یک چاه نفت درعراق) با اغراض خاص و با هدف ضربه زدن به روابط بسیارخوب و رو به توسعه ایران و عراق در آستانه برگزاری انتخابات در عراق مطرح می‌شود. آنچنان که سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره که در شرایط کنونی به چه دلیل برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی چنین شایعاتی را منتشر می‌کنند؟ می‌گوید: عراق در آستانه برگزاری انتخابات است و به طور قطع عده‌ای نمی‌خواهند روند دموکراسی در این کشور ادامه یابد. همچنین این شایعات با اغراض خاص و با هدف متشنج‌کردن روابط 2 کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق مطرح می‌شود که به طور قطع هیچ گونه تاثیری در روابط رو به گسترش و دوستانه 2 کشور ندارد.

محمد کشفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها