مردم کرواسی روز یکشنبه برای انتخاب رییس جمهور جدید خود در بحبوحه بحران اقتصادی به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.این در حالی است که نگرانی‌هایی در خصوص فساد در رده‌های بالا در این کشور وجود دارد و این مساله یکی از موانع الحاق کرواسی به اتحادیه اروپاست.
کد خبر: ۳۰۲۶۱۳

فعالیت حوزه‌های اخذ رای از هفت صبح روز یکشنبه به وقت محلی آغاز شده است و تا ساعت 19 به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات حدود چهار میلیون و 400 هزار تبعه کرواسی در داخل و خارج از این کشور برای انتخاب سومین رئیس جمهور کرواسی پس از استقلال در سال 1991، واجد شرایط رأی هستند.

مردم کرواسی از بین حدود 12 نامزد، جانشین استیپ مسیچ را که در ماه فوریه 2010 دومین دور پنج ساله ریاست جمهوری‌اش پایان می‌یابد، انتخاب می‌کنند.

دولت کرواسی در پایگاه اینترتی خود اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در صورت ناکامی نامزدها در کسب بیش از 50 درصد از آرای ماخوذه، به دور دوم کشیده خواهد شد.

در بیانیه دولت کرواسی آمده است، در این صورت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دهم ژانویه 2010 (20 دی 1388) برگزار خواهد شد.

پیش از مسیچ، فرانیو توجمان یک حکومت دیکتاتوری در کرواسی به راه انداخته بود.

کاندیداهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری امروز کرواسی در تلاشند تا با استیپه مسیچ که برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند، رقابت کنند.

مسیچ در دوران تصدی‌گری خود موفق شد کرواسی را به عضویت نیروهای ناتو در بیاورد، اما روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا به خاطر اختلافات مرزی این کشور با اسلوونی به تاخیر افتاده است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، الحاق کرواسی به اتحادیه اروپا تا پیش از سال 2012 امری ناممکن است، زیرا این کشور باید ابتدا با بحران اقتصادی عمیق خود و فساد گسترده دولتی مبارزه کند.

نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انتخابات به دور دوم خود کشیده خواهد شد، زیرا هیچ یک از 12 کاندیدای حاضر در این انتخابات نمی‌توانند بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، ایوو جوسیپوویچ از حزب سوسیال دموکرات‌ که حزب اصلی اپوزیسیون کرواسی است، یکی از کاندیداهای حاضر در دور دوم انتخابات خواهد بود زیرا به طور میانگین دارای 15 درصد افزایش آرای بیشتر نسبت به سایر کاندیداهاست.

جوسیپوویچ یک حقوق‌دان 52 ساله است که آهنگساز نیز می‌باشد و دارای سابقه سیاسی بدون خدشه‌ای است اما دارای کاریزمای سیاسی نمی‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد وی در دور دوم انتخابات یا با میلان باندیچ شهردار زاگرب و یا نادان ویدوسوویچ یک تاجر ثروتمند رقابت کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد باندیچ 54 ساله که عضو سابق حزب سوسیال دموکرات‌هاست و گرایش‌های پوپولیستی دارد، با ویدوسوویچ 49 ساله رقابت شانه به شانه‌ای دارد.

ویدوسوویچ یکی از اعضای سابق حزب اتحادیه دموکراتیک کرواسی می‌باشد. این حزب هم اکنون حاکمیت را در کرواسی در دست دارد.

در سال جاری میلادی رشد اقتصادی کرواسی پنج درصد کاهش داشته است و تحلیلگران اقتصادی هشدار داده‌اند این احتمال وجود دارد که شرایط از سال 2010 وخیم‌تر شود.

ریشه‌کنی فساد در رده‌های بالا یکی از نگرانی‌های طولانی مدت اتحادیه اروپاست و این اتحادیه اعلام کرده این مساله یکی از موانع الحاق این کشور به اتحادیه اروپاست.

بروکسل اخیرا هشدار داد به رغم این که تلاش‌های ضد فساد در کرواسی نتایج اولیه را در بر داشته، اما هم چنان فساد در بسیاری از مناطق این کشور وجود دارد.

اتحادیه اروپا هم چنین اعلام کرد: فساد سیاسی در کرواسی باید ریشه‌کن شود.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها