محمدرضا آهنج کارگردان سریال «عملیات 125»:

در کودکی دوست‌داشتم آتش‌نشان شوم

اگر مخاطب سریال‌های پرهیجان و حادثه‌ای باشید، حتما عملیات 125 را که پیشتر از شبکه تهران روی آنتن رفت دیده‌اید. این سریال درباره زندگی آتش‌نشان‌ها و عملکرد آنها بود. به تازگی پخش سری دوم این مجموعه روی آنتن شبکه تهران رفته است. اگر چه این بار بیشتر شاهد اتفاقات و حوادث در آتش‌نشانی‌ها هستیم.
کد خبر: ۲۹۸۶۹۸

کارگردانی سری دوم این مجموعه به عهده محمدرضا آهنج است. او نیز یکی از کارگردان‌های برجسته سینما و تلویزیون محسوب می‌شود که از کارهایش می‌توان به مجموعه‌های سایه آفتاب، معما و سرقت اشاره کرد.

آهنج در ارتباط با طرح اولیه این مجموعه و چگونگی ساخت آن می‌گوید:‌ «در طرح اولیه قصه چندان دخالتی نداشتم و داوود هاشمی به عنوان تهیه‌کننده و علیرضا افخمی به همراه دیگر دوستان در ارتباط با طرح و قصه اصلی کار، صحبت کرده بودند. در نهایت از طرف آنها برای کارگردانی این کار دعوت شدم.»

آهنج در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که گویا قرار بوده این مجموعه در 100 قسمت ساخته شود؛ آن هم در چند دوره مختلف که سری اول آن را بهروز افخمی کارگردانی کرد. کارگردان مجموعه عملیات 125 در ارتباط با محوریت قصه‌های آن می‌گوید: «در سری دوم این مجموعه تصمیم گرفتیم قصه‌ها را به سوی عملیات آتش‌نشان‌ها و ماموریت‌های آنها سوق دهیم. در صورتی که در سری اول آن پیش آموزش ماموران مورد نظر بوده است.»

آهنج در ادامه خاطرنشان می‌کند که تقریبا 11‌‌قسمت از 13 قسمت فیلمنامه آماده بود و 2 قسمت نهایی هنگام تصویربرداری نوشته و کامل شد.

او در پاسخ به این سوال که چه دلایلی باعث شد کارگردانی این مجموعه را به عهده بگیرد می‌گوید: «بعضی از کارها را خود آدم‌ها انتخاب می‌کنند ولی برای بعضی از کارها انتخاب می‌شوند. من هم این کار را انتخاب نکردم، بلکه این فضا و خود قصه بود که مرا به سوی خود کشاند. در نهایت به درخواست آقای رجبی معمار (مدیر شبکه تهران) و آقای معصوم‌زادگان (مدیر فیلم و سریال‌های شبکه) کارگردانی این کار را پذیرفتم.»

این کارگردان در ادامه در ارتباط با مشکلات ساخت این مجموعه می‌گوید: «وقتی تحقیقات اولیه را انجام دادیم، متوجه شدیم باید صبر و درایت خاصی را به کار ببریم تا موفق شویم. چون این کار خطرهای زیادی داشت. درست مثل یک هدیه در بسته که نمی‌دانی داخل آن چه چیزی قرار گرفته است، ولی از آنجایی که خودم هم آدم خطرپذیری هستم، پاسخ مثبت دادم و با جسارت تمام کار را کلید زدم.»

محمدرضا آهنج در پاسخ این سوال که تا چه حد توانسته در سری دوم این مجموعه واقعیات زندگی‌ آتش‌نشان‌ها را به تصویر بکشد، می‌گوید: «مسیر حرکت مرا قصه‌ها طراحی می‌کنند و این آتش‌نشان‌ها هستند که باید صحت این سوال شما را پاسخ بدهند، اما به هر حال ما سعی کردیم کمتر دچار اشتباه یا غلو شویم و حقایق را مطرح کنیم. حالا چقدر موفق بوده‌ایم، با مخاطبان است.»

آهنج می‌گوید: «من تا بیش از ساخت این کار هیچ‌گونه آشنایی با عملکرد آتش‌نشان‌ها نداشتم و هیچ‌گاه هم با تلفن 125 تماس نگرفته بودم، اما همیشه زندگی این آدم‌ها برایم جالب بود و خوشحالم که به‌وسیله حرفه‌ام بالاخره توانستم برای آنها کاری انجام دهم. باور کنید در کودکی دوست داشتم آتش‌نشان شوم! خوشحالم که به این وسیله توانستم به این آرزوی کودکی‌ام هم دست پیدا کنم.»

کارگردان عملیات 125 درباره انتخاب بازیگران می‌گوید:‌ «چون قصه‌های ما، قصه‌های خاص و پرهیجانی بودند، با طیف وسیعی از بازیگران در این کار روبه‌رو بودیم. هماهنگ کردن بازیگران سخت بود، اما خوشبختانه توانستیم به کمک بازیگران‌مان، قصه را جلو ببریم.» آهنج قرار است برای سال آینده سریال «کلبه یخی» را که به موضوع اعتیاد می‌پردازد برای شبکه 2 سیما کارگردانی کند. تهیه این سریال نیز به عهده اعظم تندرو خواهد بود.

نقشم در این سریال کمرنگ بود

امید زندگانی یکی از بازیگران سریال عملیات 125 است که از حضورش در این کار بسیار خرسند است. او درباره چگونگی پیوستن به این گروه می‌گوید: «بیشتر با آقای آهنج آشنایی داشتم و وقتی برای این کار دعوت شدم، با کمال میل پذیرفتم.»

زندگانی درباره نقش خود در این سریال می‌گوید: «نقشم را بسیار دوست داشتم. او یک مامور آتش‌نشان است، اما ای‌ کاش نقشم پررنگ‌تر بود. به هر حال این‌گونه نقش‌ها هیجان و ریتم زیادی دارد و یک بازیگر هم تمام سعی‌اش را می‌کند تا این‌گونه نقش‌ها خوب به تصویر کشیده شوند و از این نظر دوست داشتم نقشم پررنگ‌تر و بیشتر بود که خب امکانش وجود نداشت.»

زندگانی در پاسخ به این سوال که چقدر برای ایفای این نقش آمادگی جسمانی داشته است، می‌گوید: «از زمانی که در کلاس‌های حمید سمندریان بازیگری را آموزش دیدم، یاد گرفتم همیشه ورزش کنم تا بدن آماده‌ای داشته باشم. بنابراین، برای ایفای این نقش مشکل خاصی نداشتم و راحت به نقشم نزدیک شدم.»

بازیگر مجموعه عملیات 125 در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند کدام حرفه نیاز بیشتری به آشنایی دارد، می‌گوید: «خیلی از حرفه‌های خدماتی در انزوا قرار گرفته‌اند که نیاز به آشنایی مردم با آنها وجود دارد. ای کاش بعضی از خط قرمزها شکسته می‌شدند تا می‌توانستیم تمام جوانب حرفه‌های آنها را به تصویر بکشیم. به هر حال ساخت این‌گونه مجموعه‌ها بی‌تاثیر نیست و بسیار هم آموزنده و خوب است. نباید مقطعی به این‌گونه کارها نگاه کنیم. مطمئنا مخاطبان تلویزیون هم استقبال خواهند کرد، همان طور که از سریال خارجی عملیات نجات استقبال کردند.»

بازی‌های پرهیجان را دوست دارم

نفیسه روشن از بازیگران جوانی است که در چند سال اخیر، حضورش در تلویزیون بسیار پررنگ بوده است و از کارهایش می‌توان به مجموعه‌های اغما، مثل هیچ‌کس و ماه عسل اشاره کرد.

او در مورد حضورش در این سریال می‌گوید: «از مدت‌ها قبل آقای آهنج را می‌شناختم، اما فرصت همکاری با ایشان فراهم نمی‌شد تا این که در عملیات 125 حضور پیدا کردم. به نظرم فیلمنامه و ساختار آن بسیار خوب و جذاب است و ریتم عادی سایر سریال‌ها را ندارند.»

نفیسه روشن ادامه می‌دهد: «همیشه دوست داشتم کاری برای اقشاری مانند آتش‌نشان‌ها، رفتگران و پلیس‌ها انجام دهم، چون احترام خاصی برای آنها قائل هستم. برای همین هم از این فرصت استفاده کردم تا به‌گونه‌ای ارادتم را به آنها نشان دهم.»

روشن در مورد هیجان این‌گونه کارها می‌گوید: « این نوع کارها هیجان خاصی دارند اما من برعکس نقشهایم که بیشتر مثبت هستند، هیجان را بسیار دوست دارم. بنابر این در این مورد مشکلی نداشتم. سری اول عملیات 125 را جسته و گریخته می‌دیدم و با ساخت این‌گونه سریال‌ها بسیار موافق هستم، چون مردم نیاز دارند با این حرفه‌ها بیشتر و بهتر آشنا شوند و عملیات 125 آنقدر کشش دارد که در چند سری مختلف ساخته شود، چون پر از اتفاقات و حوادث جالب است.»

روشن در ارتباط با نوع کارگردانی محمدرضا آهنج این‌گونه توضیح می‌دهد:‌ «به نظرم او کارش را فوق‌‌العاده انجام داده و به خوبی از عهده کارگردانی این کار برآمده است.» نفیسه روشن در حال حاضر در سریال «پرندگان خوارزار» و «بازپرسی» ‌بازی می‌کند که قرار است از سال آینده پخش آنها شروع شود.

پول برایم مهم نبود

مهدی امینی‌خواه یکی دیگر از بازیگران مجموعه عملیات125 است. او را تا به حال در مجموعه‌هایی چون مهمانی از بهشت، روشنایی دشت، معما و... دیده‌ایم. امینی‌خواه در ارتباط با حضورش در این‌کار می‌گوید: «از طرف گروه کارگردانی برای بازی در این کار دعوت شدم و پس از خواندن فیلمنامه قبول کردم که ایفاگر نقش جبلی باشم، چون به نظرم آتش‌نشان‌ها جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند و از طرفی از این شخصیت در این کار هم خوشم آمد.»

امینی‌خواه صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «به نظرم زندگی‌ آتش‌نشانی 2 وجه دارد؛ یک وجه کاری و یک وجه زندگی‌ عادی. در سری اول این مجموعه به زندگی آنها پرداخته شده بود و این بار نیز وجه کاری آنها به تصویر کشیده شده است.»

بازیگر نقش جبلی در مورد سختی‌های این کار می‌گوید: «بازی در این کار، سختی‌های خاصی خود را داشت بخصوص این که سعی می‌کردیم تمام صحنه‌ها را به واقعیت نزدیک کنیم. در این کار من تنها بازیگری بودم که خودم تمام کارها را انجام دادم و بدل نداشتم. برای ایفای نقشم سعی کردم آمادگی جسمانی داشته باشم تا دچار مشکل خاصی نشوم.»

مهدی امینی‌خواه در پاسخ به این سوال که چقدر این مجموعه می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد، می‌گوید: «به هر حال تمام گروه سعی خودشان را کردند. امیدوارم مخاطبان هم از ما راضی باشند.»

امینی‌خواه در حال حاضر مشغول بازی در فیلم سینمایی «وقت اضافه» به کارگردانی سیامک خواجه‌وند است.

عملیات 125 یکی از مجموعه‌های آموزشی و موفق است که توانسته بخشی از زندگی آتش‌نشان‌ها را به تصویر بکشد. امید است با مشارکت سایر بخش‌‌ها، این حرفه‌ها بیشتر و بهتر به مخاطبان سیما شناسانده شوند. پخش این مجموعه تا آخر سال 88 ادامه دارد و به احتمال زیاد در‌آینده شاهد سری‌های جدید این مجموعه نیز خواهیم‌‌‌بود.

محبوبه ریاستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها