یک پژوهش دانشگاهی در آمریکا در زمینه پوست مدعی است که اگر از راهکارهای گفته شده زیر استفاده شود مقدار و تعداد چین و چروک‌های صورت کاهش خواهد یافت. گرچه تمام موارد گفته شده به اثبات نرسیده است اما جهت مطالعه و شاید اجرای تعدادی از آنها مناسب است.
کد خبر: ۲۹۸۲۲۶

1- روی پشت بخوابید: نحوه و شکل خاص خوابیدن در شب منجر به پیدایش خطوطی در صورت می‌شود که به آن خطوط خواب می‌گویند. چروک‌هایی که در سطح پوست ترسیم شده و در زمانی که از خواب بیدار می‌شوید از بین نمی‌رود. خوابیدن بر پهلو چروک‌های روی گونه و چانه را افزایش می‌دهد و خوابیدن برشکم باعث چروک‌های روی پیشانی می‌شود. بنابراین به منظور کاهش چروک‌ها بهتر است بر پشت بخوابید.

2- ماهی بیشتر بخورید (بخصوص ماهی قزل‌آلا): ماهی‌ها بخصوص ماهی قزل‌آلا سرشار از پروتئین است. یکی از مواد اصلی ساختمانی برای پوست همچنین ماهی‌ها منبعی ضروری و سرشار از اسید چرب امگا 3 می‌باشد. این اسید چرب باعث پروردن پوست و جوانی و شادابی آن می‌گردد و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد.

3- برای مطالعه چشمان خود را ریز نکنید! بلکه از عینک مطالعه استفاده کنید: حرکت‌های تکرارشونده ماهیچه‌های صورت مثل همین ریز کردن چشم هنگام مطالعه برای بهتر دیدن باعث خسته کردن ماهیچه‌های صورت و در نتیجه پیدا شدن شیار‌هایی در سطح زیر پوست می‌گردد. این شیارها سرانجام تبدیل به چین و چروک می‌شود. بنابراین چشمان خود را گشاده نگه دارید و اگر نیاز به عینک مطالعه دارید حتما از آن استفاده کنید. به منظور محافظت از پوست دور چشم از آسیب‌های نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.

4- استفاده از آلفا هیدروکسی اسید‌ها روی پوست: این اسید‌های طبیعی سلول‌های پوستی مرده سطحی را می‌زاید و باعث کاهش خطوط و چروک‌های سطحی پوست صورت می‌شود، بخصوص چروک‌ها و خطوط دور چشم. شواهد جدید نشان می‌دهد که استفاده از این ماده با غلظت بالا تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

5- صورت خود را بیش از اندازه نشویید: طبق نظر متخصصان پوست دانشکده مریلند شستشوی صورت، پوست را از سدهای طبیعی مثل چربی‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی که مانع چروک پوست می‌شود پاک می‌کند. بنابراین مرتب صورت خود را نشویید چون این سد‌های طبیعی از بین می‌رود. اگر چنانچه صابون مورد استفاده شما دارای محافظ پوستی و مرطوب‌کننده نباشد بهتر است به جای استفاده از صابون از پاک‌کننده‌های مخصوص صورت استفاده کنید.

6- ویتامین C موضعی را امتحان کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C به تولید کلاژن کمک موثری می‌کند و از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های ماوراء بنفش (UVA, UVB) ممانعت می‌کند. همچنین باعث اصلاح مشکلات رنگریزه‌ای پوست و بهبود ورم پوستی می‌گردد. اما مهم این است که کدام نوع ویتامین C استفاده شود. طبق مطالعات اسید آسکوربیک ال (I - ascorbic) برای رفع چروک‌های صورت بسیار موثر است.

7- به جای قهوه از کاکائو استفاده کنید: مطالعات ثبت شده در مجله تغذیه سال 2006 ثابت می‌کند کاکائو شامل مقدار زیادی از دو نوع آنتی‌اکسیدان می‌باشد که پوست را از آسیب‌های نوری محافظت می‌کند و خونرسانی به سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین آبرسانی به پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود پوست لطیف‌تر و نرم‌تر به نظر آید.

8- سویا بخورید: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سویا باعث التیام آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید می‌شود. یک مطالعه ثبت شده در مجله تغذیه اروپایی گزارش می‌دهد سویای ترکیبی (که مخلوطی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و عصاره چای سفید، دانه انگور و گوجه‌فرنگی را دارد) ساختمان پوست را بهبود می‌بخشد و بعد از 6 ماه پوست محکم می‌شود.

9- مراقبت‌های پوستی خوب و صحیح را پیروی کنید: اگر شما واقعا می‌خواهید پوستتان جوان به نظر آید بهتر است موارد زیر را نیز رعایت کنید.

از نور خورشید اجتناب کنید. کرم ضد آفتاب استفاده کنید. سیگار نکشید. از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

دکتر مریم ملکی
متخصص پوست و مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها