یوزپلنگ ایرانی هنوز منقرض نشده است

سمنان - خبرنگار جام جم : دوربین‌های تله‌ای نصب شده در پارک ملی کویر، سرانجام بعد از 7 سال غیبت یوزپلنگ‌های ایرانی، حضور دو قلاده یوزپلنگ را به ثبت رساند. عکسبرداری از یوزها در حالی صورت گرفته که دو ماه پیش از این، کارشناسان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، نسبت به مشاهده نشدن یوزپلنگ‌ها در پارک ملی کویر ابراز نگرانی می‌کردند. آنان با مکان‌یابی و نصب 40 دوربین تله‌ای در نقاط مختلفی از پارک پرداختند تا شاید حضور احتمالی یوزها را به ثبت برسانند. در حالی که آخرین مشاهده مستند از یوزپلنگ‌ها در این منطقه سال 1381 بوده است.
کد خبر: ۲۹۷۳۹۳

براساس گزارش ارسالی از دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، از این دو یوزپلنگ هفته گذشته در حوالی منطقه سیاه کوه عکسبرداری شده است.

اجرای طرح‌های اکتشاف نفت و گاز و ذخیره‌سازی 5 میلیارد مترمکعب گاز در زون امن پارک ملی کویر این محل اصلی زندگی و قلمرو یوزپلنگ توسط وزارت نفت ایران همچنان محل مناقشه سازمان محیط زیست با این وزارتخانه است.

با وجودی که سال گذشته عوامل وزارت نفت اقدام به ورود به پارک ملی و آغاز عملیات اکتشاف کردند در نهایت با مقاومت محیط‌بانان و اعتراض سازمان محیط زیست این پروژه فعلا متوقف شده چرا که هرگونه عملیات نفتی و اکتشافی با تخریب غیرقابل جبران منطقه مواجه بود و بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای یوزپلنگ‌ها محسوب می‌شد، به طوری که بدون شک می‌تواند نسل یوزپلنگ ایرانی را در این منطقه که تا سال‌های قبل از انقلاب در مجامع بین‌المللی از آن تحت عنوان «سرنگتی ایران» یاد می‌شد، با خطر انقراض مواجه کند.

سرنگتی یکی از مشورترین پارک‌های ملی جهان و در کشور نامیبیاست و دارای جمعیت‌های قابل توجهی از یوزپلنگ‌های آفریقایی است. به دلیل شباهت‌های پارک ملی کویر ایران با سرنگتی، این منطقه همیشه به عنوان سرنگتی ایران زبانزد و مشهور بوده است.

پارک ملی کویر یکی از 19 پارک ملی ایران است که از سال 1346 به موجب مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در فهرست مناطق تحت حفاظت ایران و جهان به ثبت رسیده است.

این منطقه همچنین یکی از 9 ذخیره‌گاه بیوسفری ثبت شده در ایران از سوی یونسکو نیز به شمار می‌رود ولی هم‌اکنون با تهدیدات بسیاری مواجه است که منجر به انقراض نسل خرگور ایرانی در منطقه شد و در ادامه همین تهدیدات، بقای یوزپلنگ‌ها را نیز به شدت تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها