غفرانی خبر داد:

مذاکره با گازپروم روسیه برای اجرای 13 طرح نفت و گاز

قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی از مذاکره با گازپروم روسیه برای اجرای 13 طرح جدید نفت و گاز خبر داد و گفت: برای توسعه طرحهای صنعت نفت از روشهایی جدیدی همچون تزریق نیتروژن، استفاده از امواج در چاهها و تبدیل رسوبات مخازن نفتی به فرآورده های نفتی استفاده می شود.
کد خبر: ۲۹۶۲۴۵

به گزارش مهر، عبدالباقی غفرانی در نشست مشترک مدیران شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در تهران با بیان اینکه هم اکنون زمینه همکاری توسعه میادین نفتی ویزنهار، چشمه خوش، البرز، بوشگان، بوشهر و کوه کاکی و میادین گازی گردان، عسلویه، مختار، سلخ،  گشوی جنوبی، فاز 12 پارس جنوبی و پروژه NGL3100  با  شرکت گازپروم روسیه وجود دارد، اظهار کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران 10 سال قبل با اختیار داشتن 8 میدان نفتی، 9 میدان گازی، تولید روزانه 55 هزار بشکه نفت و 170 میلیون متر مکعب گاز تاسیس شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 65 درصد گاز مصرفی کشور از میادین مناطق مرکزی کشور تامین می شود، بیان کرد: در حال حاضر با گذشت 10 سال از آغاز به کار شرکت نفت مناطق مرکزی تولید نفت سه برابر شده و حداکثر تولید گاز به 315 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

به گفته وی در این مدت 5 میدان گازی و یک میدان نفتی در مدار بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون 23 میدان نفتی و گازی تولیدی فعال  در مناطق مرکزی ایران وجود دارد.

غفرانی تصریح کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی تولید نفت و گاز خود را از طریق سه شرکت تابعه بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با ظرفیت  تولید روزانه 255 میلیون متر مکعب گاز، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با تولید روزانه 58 میلیون متر مکعب و شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب با تولید 150هزار بشکه نفت و 2 میدان گازی تحت پوشش دارد.

این مقام مسئول افزود: گستره فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال حاضر شامل 9 استان است که به زودی به 19 استان افزایش می یابد.

افزایش تولید گاز مناطق مرکزی ایران به 500 میلیون متر مکعب

غفرانی با اشاره به تولید روزانه 500 میلیون متر مکعب گاز و 500 هزار بشکه نفت تا افق چشم انداز، تبیین کرد: برای دسترسی به این میزان افزایش تولید نفت و گاز استفاده از فن آوری های روز دنیا در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر در میدان کبیر کوه بیش از  60 درصد نیتروژن وجود دارد که توسعه و بهره برداری از آن برای بازیافت میادین نفتی، در سطح  نفت مناطق مرکزی کاری جدید است، گفت: برای استفاده از تجارب شرکتهایی گاز پروم روسیه که در زمینه دانش فنی استقبال می کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین به کارگیری روشهای مختلف افزایش تولید نفت و گاز از جمله استفاده از امواج در چاهها و یا تبدیل رسوبات مخازن نفتی به فرآورده نفتی مورد توجه است.

توسعه میدان گازی گشوی جنوبی با مشارکت خارجی

در ادامه این نشست محمود برزو مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به آمادگی ایران برای استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای اجرای طرحها و پروژههای توسعه ای اظهار داشت: برای رسیدن به سقف تولید در برنامه چشم انداز پروژه های زیادی تعریف شده و در حال حاضر آمادگی و مجوز برای سرمایه گذاری برای آغاز تولید در 6 میدان نفتی و 7 میدان گازی داریم.

وی مهمترین پروژه ای که تمایل به حضور سرمایه گذاران خارجی هستیم توسعه میدان گازی گشوی جنوبی در استان هرمزگان عنوان کرد و افزود: با توجه به امضای توافقنامه بین شرکت ملی نفت و شرکت گازپروم، در صورت تمایل این شرکت روسی و اعزام کارشناسان خود و ارائه اطلاعات به آنها در توسعه این میادین همکاری خواهیم داشت.

این نشست با حضور مدیران شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت های نفت و گاز پارس، شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندسی و توسعه نفت، شرکت بازرگانی نیکو تهران و شرکت ملی نفت ایران و نمایندگان شرکت گازپروم روسیه برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها