مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد:دولت نهم در دوره چهارساله فعالیت خود با پرداخت دو هزار و 500 میلیارد تومان معوقه های این سازمان ، بیشترین کمک را در مقایسه با دولتهای قبلی برای رفع مشکل بدهی های تامین اجتماعی داشته است.
کد خبر: ۲۹۴۴۸۸

 به گزارش ایرنا ، علی ذبیحی در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران ، نمایندگان خبرگزاریها و رسانه های مختلف نوشتاری و دیداری در محل سازمان تامین اجتماعی تهران - خیابان آزادی- اظهارداشت: از 20 سال گذشته تاکنون، دولت 14 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار بودکه دولت نهم با پرداخت رقم یادشده بیشترین کمک را در پرداخت معوقه های این سازمان انجام داد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 75 درصد ازکارخانجات و شرکت های وابسته به تامین اجتماعی همچون فولاد مبارکه و پتروشیمی از نظر مدیریتی در اختیار سایردستگاههاست،خاطرنشان کرد :این امر سبب شده تا 80 درصد از سود سهامی را که تامین اجتماعی باید از این مراکز دریافت کند، در همان شرکت و در قالب سرمایه‌گذاری‌ هزینه می شود و این سود به شستا عودت داده نمی‌شود، واین امور چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

ذبیحی همچنین با اشاره به واگذاری شش درصد سهام شرکت مخابرات (همراه اول) در قالب بدهی دولت به تامین اجتماعی افزود: اخیرا یکی از سهام‌های قابل نقد شدن که همان سهام شرکت مخابرات است،برای فروش در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.این سهام به فروش رفت و در حال حاضر در حال دریافت مبلغ نقدی حاصل از فروش آن هستیم تا با استفاده از آن همترازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری را جبران کنیم.

به گفته وی ، «شش درصد از سهام شرکت مخابرات معادل یک‌هزار میلیارد تومان می‌شود».

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درخصوص اجرای قانون همترازی حقوق بازنشستگان گفت: این امر تکلیفی است که دولت و مجلس در قانون بودجه 88 بر عهده سازمان قرار داده است و سازمان تامین اجتماعی برغم تمام مشکل نقدینگی خود با همکاری دولت این قانون را از اول سال جاری برای بازنشستگان اجرایی کرد و حقوق آنها تاکنون براین اساس پرداخت شده است.

درحال حاضر بیش از یک میلیون بازنشسته وابسته به صندوق های مختلف سازمان تامین اجتماعی حقوق خود را ازاین سازمان دریافت می کنند.

ذبیحی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه ارائه گزارشی از وضعیت صندوق بیکاری درکشور گفت : تا پایان مرداد سال 88 ، 168 هزار و 877 نفر از بیمه بیکاری بهره مند شدند.

مشاور رییس جمهور و رییس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پرداخت بیمه بیکاری نسبت به سال گذشته از روند روبه رشدی برخوردار بوده است ، گفت: تا پایان سال 87 تعداد 153 هزار و 353 نفر از این بیمه استفاده کردند که این رقم تا پایان مرداد 88 به بیش از 168 هزار نفر افزایش یافت.درپرداخت بیمه بیکاری با کسری بودجه روبرو هستیم و گزارش آن نیز با ارسال نامه به رییس جمهوری ارائه شده است.

افزایش درآمد بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: درآمد بیمه ای سازمات تامین اجتماعی در مقایسه با سال گذشته، 33 درصد افزایش یافته است. امروز در حوزه بیمه‌ای نه تنها با هیچگونه مشکلی مواجه نیستیم، بلکه با سه و 67 دهم درصد رشد درآمد بیمه‌ای نسبت به بودجه مصوب سال جاری داریم.

ذبیحی درآمد بودجه‌ای بیمه‌ای این سازمان تاکنون را پنج هزار میلیارد و 899 میلیون تومان اعلام کرد و افزود:این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته وی تا پایان امسال، درآمد بودجه بیمه‌ای این سازمان باید به بیش از 9 هزار میلیارد تومان برسد البته این در حالی است که هزینه‌های سازمان بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان برای سال جاری برآورد شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این که 9 هزار و 500 میلیارد تومان از هزینه‌های سازمان از محل درآمدهای بیمه‌ای و مابقی از طریق سود شرکت سرمایه‌گذاری‌ تامین اجتماعی (شستا) تامین می‌شود، گله‌مندی خود از شرکت‌های اقتصادی تامین اجتماعی که چالش‌هایی را ایجاد کرده‌اند را ابراز کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که هیچ معوقه‌ای در رابطه با پرداخت هم ترازی حقوق به بازنشستگان نداریم، افزود: اگر صحبت‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود، ناشی از فقدان آگاهی از شرایطی است که این مساله باید بیش از گذشته، رعایت شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان را در حال حاضر 420 هزار تومان بیان کرد که این رقم تا سقف یک میلیون و 800 هزار تومان نیز ادامه دارد.

ذبیحی در ارتباط با وضعیت کارت های درمان هوشمند، و تبدیل دفترچه‌های بیمه درمان به کارت الکترونیکی هوشمند که در یکی از استان‌ها به صورت پایلوت،گفت: متاسفانه از زمانی که من وارد سازمان شدم و این پروژه را دنبال کردم، یک کلاف سردرگمی را شاهد بودم و هنوز این کار به سرانجام نرسیده و به دلیل این که قراردادهای این پروژه در طول زمان دائما تغییر کرده، نتوانستم پیدا کنم که مقصر این پروژه کیست.

به گفته وی، این در حالی است که این شرکت‌های یاد شده تابعه شستا هستند و خارج از سازمان قرار ندارند.

ذبیحی با بیان این که زیرساخت‌های اصلی پروژه ایجاد نشده است، گفت: اگر قرار است کارت سلامت هوشمند داشته باشیم، باید در ابتدای امر زیرساخت‌های آن ایجاد شود که این موضوع نیازمند هزینه و اعتبار است، اما با ساز و کارهای فراهم شده در حال برنامه‌ریزی‌ هستیم تا به صورت ریشه‌ای گام‌های ابتدایی در این راستا برداشته شود.در شرایط کنونی، نمی‌توانم بگویم کارت‌های سلامت الکترونیکی چه زمانی آماده می‌شود.

وی گفت: جمعیت سازمان‌هایی که بر اساس اساسنامه تامین اجتماعی تجمیع مدیریت شدند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند با صندوق‌های روستاییان و عشایر، بیمه و خدمات درمانی و بازنشستگان کشوری به 60 میلیون نفر می‌رسد.

مدیر عامل ‌سازمان تامین اجتماعی فعالیت‌های سازمان را به سه حوزه بیمه، درمان و اقتصادی تقسیم کرد و افزود: تکالیف سازمان در سه حوزه عمده بیمه، درمان و اقتصاد است که در این 8 ماهه سعی شد در این حوزه ها با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شویم.

ذبیحی در خصوص بحران در سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در سال 88 اعلام کردند که سازمان با بحران شدیدی مواجه است اما با خرسندی تمام، امروز که اواخر آبان سال 88 است اعلام می‌کنم نه تنها در سازمان بحران نداریم بلکه از یک وضعیت طبیعی در سازمان بهره می‌بریم که البته مانند دیگر دستگاه‌های دولتی مشکلاتی نیز هست.

در ادامه این نشست، خبرنگاری در زمینه هزینه‌های میلیاردی که صرف راه‌اندازی خدمات هوشمند سلامت شده است، سوال کرد که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: سعی می‌کنیم از کارهای مفیدی که انجام شده، استفاده کنیم تا به تدریج این پروژه بهره‌برداری شود، این در حالی است که اسناد و مدارک این پروژه برای رسیدگی از سوی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. نبش قبر این دسته از مسایل در تامین اجتماعی زیاد است که آمادگی خود را در مورد مباحث نظارتی از سازمان پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه ، نظر شخصی خود را این گونه ، مطرح کرد: بنابراین عملکرد سازمان می‌تواند محک خوبی برای موفق و یا ناموفق بودن رییس جمهوری به شمار آید و رییس جمهوری باید بتواند در این عرصه موفق باشد تا رضایت‌مندی مردم نیز افزایش یابد.

ذبیحی با اشاره به بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: دولت در پرداخت بدهی خود به سازمان باید منابعی داشته باشد بنابراین مجلس باید در بودجه‌های سالانه جایگاهی برای پرداخت بدهی‌های دولت در نظر بگیرد.

وی با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و پرداخت نشدن حقوق آن‌ها طی چند ماه گذشته که باعث اعتراض آن‌ها نیز شده است، توضیح داد: تا زمانی که تکلیف مبالغی را که باید دولت در قبال بدهی باید به سازمان بپردازد، مشخص نشود و تا زمانی که پرداخت بدهی دولت از این محل به سازمان اثبات نشود، نمی‌توانیم این امر را قبول کنیم، هر چند دلمان می‌خواهد مشکل این افراد حل شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: هدف از این کار آن است که می‌خواهیم قبل از این که تعهدی برای سازمان ایجاد شود، منابع آن پیش‌بینی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها