رونالدو:‌مسی‌بهترین‌است،‌ولی‌به‌‌او رای‌‌نمی‌دهم

نوزدهمین‌توپ‌طلای‌فیفا به‌کدام بازیکن‌می‌رسد؟

نام 23 فوق‌ستاره جهان فوتبال به عنوان فهرست اولیه گزینش مرد سال 2009 فوتبال دنیا منتشر شد تا مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی کشورهای مختلف با آرای خود، برترین بازیکن جهان را انتخاب و سپس معرفی کنند. فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)‌ از سال 1991 بدین سو، این حرکت را انجام می‌دهد تا در واقع به عنوان مکملی بر انتخاب‌های پرسابقه 2 مجله معتبر فرانسوی و انگلیسی فرانس فوتبال و ورلد ساکر عمل کرده باشد.
کد خبر: ۲۹۲۶۵۷

ورلد ساکر و فرانس فوتبال از ده‌ها سال پیش هر ساله مرد سال فوتبال اروپا را انتخاب و معرفی کرده‌اند که بیشتر این گزینش‌ها نتایج یکسانی هم در پی داشت و به انتخاب هر 2 مجله، یک نفر مرد سال فوتبال اروپا لقب می‌گرفت و صاحب جایزه سمبلیک توپ طلا می‌شد. اتفاقا در گزینش‌های فیفا هم اغلب بازیکنی مرد سال فوتبال دنیا لقب می‌گیرد که همزمان مرد سال اروپا شده است بویژه آن که از سال 1995 قید متولد اروپا بودن مرد سال اروپا برداشته شده و ژرژ وه‌آی لیبریایی (که در آن سال بازیکن تیم میلان ایتالیا بود)‌ نخستین مرد سال غیراروپایی قاره سبز شد.

نام 23 بازیکنی که در میان آنها 6 اسپانیایی،4‌‌انگلیسی،3 برزیلی،2 فرانسوی و یک نفر از هر یک از کشورهای آلمان، ایتالیا، پرتغال، ساحل عاج، غنا، کامرون، سوئد و آرژانتین دیده می‌شود، به انتخاب کارشناسان عضو کمیته فوتبال فیفا برگزیده شده و طی روزهای آتی از تمام سرمربیان و کاپیتان‌های دویست و چند کشور عضو فیفا در این مورد رای‌گیری به عمل می‌آید با این نکته که هیچ مربی یا کاپیتانی حق رای دادن به بازیکنی از تیم ملی خود را ندارد.

سابقه نشان داده در سال‌های پیش، رای یک مربی یا کاپیتان به بازیکنی از تیم خود، تاثیر قابل اعتنایی در رده‌بندی او به وجود می‌آورد بویژه آن که بازیکن به عنوان رای اول انتخاب و صاحب امتیاز بالاتری می‌شد. به عنوان مثال در گزینش بهترین بازیکن سال 1998 فوتبال جهان وقتی فقط سرمربیان (و نه کاپیتان‌ها)‌ تیم‌های ملی حق رای داشتند، ویه‌رای برزیلی، سرمربی وقت تیم ملی فوتبال ایران با دادن رای اول خود به علی دایی، او را صاحب رتبه‌ای بالاتر از بسیاری از مهره‌های صاحب نام فوتبال دنیا مثل بکام، شوچنکو، وه‌آ، داویدز و... کرد.

هر چند میان 22 گزینه فیفا تنها نام یک آرژانتینی دیده می‌شود ولی همان یک نفر بیشترین شانس را برای کسب توپ طلای جهان دارد

نتیجه رای‌گیری امسال مانند سال‌های گذشته به صورتی تدریجی اعلام می‌شود تا فضاسازی و ایجاد شور و التهاب بیشتری ‌کند. بدین ترتیب که اواسط آذر، نام 5 بازیکنی که بیشترین رای را آورده‌اند، اعلام شده، سپس روز 30 آذر طی مراسمی در مقر فیفا واقع در زوریخ، برای نوزدهمین بار بازیکن برتر فوتبال جهان معرفی می‌شود.

مسی، شانس نخست

هرچند در میان 23 گزینه فیفا، تنها نام یک آرژانتینی دیده می‌شود، ولی همان یک نفر هم بیشترین شانس را برای کسب توپ طلای جهان دارد. در این صورت، او در 22 سالگی توپ طلا را از رونالدوی 24 ساله خواهد گرفت. سال گذشته هم این دو، رقابتی نزدیک داشتند که سرانجام جوان پرتغالی موفق‌تر بود، ولی خود رونالدو امسال شانس مسی را بیشتر می‌داند و او را دارای لیاقتی برای این عنوان معرفی کرده است؛ هرچند اعلام کرده به عنوان کاپیتان تیم ملی پرتغال و بازیکن رئال مادرید ، به هیچ‌یک از بارسلونایی‌های فهرست، رای نخواهد داد.

همواره در انتخاب بهترین بازیکن سال ، کسب یک جام مهم، تاثیری بسزا دارد. به همین سبب، کسب 5 جام امسال بارسلونا با ایفای نقش بی‌بدیل لیونل مسی، شانس او را بیش از پیش افزایش داده است؛ در حالی که سال گذشته رونالدو به لطف قهرمانی با منچستر یونایتد در هر 2 جام لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا، جایگاه ممتاز برترین بازیکن جهان را به خود اختصاص داد.

مسی مدل 2009 با زدن گل‌هایی فراوان در لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا، عنوان برترین بازیکن هر دوی این تورنمنت‌های معتبر را به دست آورد. در ضمن گل‌های او بسیار زیبا بوده است. علاوه بر آن، این جوان چپ‌پای آرژانتینی برای همبازی‌های سرشناس دیگرش در بارسلونا موقعیت‌های فراوان گلزنی هم ساخته و پرداخته کرد تا خود را به عنوان همه‌کاره‌ترین بازیکن موفق‌ترین تیم باشگاهی اسپانیا، اروپا و جهان نشان دهد، تیمی که هم فاتح لالیگا شد، هم قهرمان جام حذفی، هم قهرمان لیگ قهرمانان، هم فاتح سوپرجام اسپانیا و هم قهرمان سوپرجام اروپا. این همه موفقیت در طول یک سال موجب شده است این باشگاه با داشتن6 بازیکن در فهرست بهترین‌های فیفا جایگاهی بی‌نظیر به خود اختصاص دهد و بازیکنان دیگری مثل کارلوس پویول، ژاوی، اینیستا، آنری و ابراهیموویچ شانسی هرچند به مراتب کمتر از مسی در دریافت توپ طلای 2009 داشته باشند.

پس از بارسلونا، چلسی انگلیس با 5 بازیکن، رئال مادرید با 3، لیورپول و یوونتوس هر کدام با 2 و اینتر، بایرن، منچستر یونایتد، والنسیا و سه‌ویا هرکدام با یک بازیکن در فهرست برترین بازیکنان فوتبال دنیا، نماینده دارند.

نامزدهای فیفا برای انتخاب برترین بازیکن سال 2009 جهان

میشائیل بالاک (آلمان چلسی)‌، جیانلوئیجی بوفون (ایتالیا یوونتوس)‌، ایکر کاسیاس (اسپانیا رئال مادرید)‌، کریستیانو رونالدو (پرتغال رئال مادرید)‌، دیه‌گو (برزیل یوونتوس)‌، دیدیه دروگبا (ساحل عاج چلسی)‌، میشل اسین (غنا چلسی)‌ ساموئل اتوئو (کامرون اینتر)‌، استیون جرارد (انگلیس لیورپول)‌، تیه‌ری آنری (فرانسه بارسلونا)‌، زلاتان ابراهیموویچ (سوئد بارسلونا)‌، آندره‌س اینیستا (اسپانیا بارسلونا)‌، کاکا (برزیل رئال مادرید)‌، فرانک لمپارد (انگلیس چلسی)‌، لوئیس فابیانو (برزیل سه‌ویا)‌، لیونل مسی (آرژانتین بارسلونا)‌، کارلوس پویول (اسپانیا بارسلونا)‌‌فرانک ریبه‌ری (فرانسه بایرن مونیخ)‌، وین رونی (انگلیس منچستر یونایتد)‌، جان تری (انگلیس منچستر یونایتد)‌، فرناندو تورس (اسپانیا لیورپول)‌، داوید ویا (اسپانیا والنسیا)‌ و ژاوی (اسپانیا بارسلونا)‌.

برترین‌های تاریخ فیفا

سال 1991 لوتار ماتئوس (آلمان)‌/ سال 1992 مارکو فان باستن (هلند)‌/ 1993 روبرتو باجو (ایتالیا)‌/1994 روماریو (برزیل)‌/ 1995 ژرژ وه‌آ (لیبریا)‌/ 1996 رونالدو (برزیل)‌/ 1997 رونالدو (برزیل)‌/ 1998 زین‌الدین زیدان (فرانسه)‌/ 1999 ریوالدو (برزیل)‌/ 2000 زین‌الدین زیدان (فرانسه)‌/ 2001 فیگو (پرتغال)‌/ 2002 رونالدو (برزیل)‌/ 2003 زین‌الدین زیدان (فرانسه)‌/ 2004 رونالدینیو (برزیل)‌/ 2005 رونالدینیو (برزیل)‌/ 2006 فابیو کاناوارو (ایتالیا)‌/ 2007 کاکا (برزیل)‌/ 2008 کریستیانو رونالدو (پرتغال)‌/ 2009 ؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها