محسن خوش‌نیت فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:‌ افرادی که مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند ، قدشان کوتاه ، پشت آنها خمیده و تنفس آنها دچار مشکل می‌شود و به احشای داخل شکم آنها فشار وارد می‌شود که باعث بروز سوء هاضمه و دردهای شکمی می‌شود.
کد خبر: ۲۹۱۳۹۷

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در حاشیه سمینار بین‌المللی پوکی استخوان در جمع خبرنگاران گفت: استئوپروز یا پوکی استخوان بیماری شایعی است که مهم‌ترین عارضه بیماری شکنندگی استخوان است.

وی گفت: نیمی از شکستگی‌ها که ناشی از بیماری استئوپروز در ستون فقرات رخ می‌دهد. دو سوم موارد شکستگی‌ها نیز بدون علامت است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: یک سوم موارد پوکی استخوان علامت‌دار است و به صورت دردهای شدید یا ناگهانی به دنبال خم شدن یا برداشتن بار بر روی زمین ایجاد می‌شود و 25 درصد از شکستگی‌ها مربوط به شکستگی‌ گردن استخوان ران است که ممکن است باعث مرگ بیمار شود و بسیار خطرناک است. هزینه درمان شکستگی گردن استخوان ران 8 تا 16 میلیون دلار آمریکاست.

خوش‌نیت گفت: اگر فردی 4 سانتیمتر از قدش کوتاه شده باشد، احتمال پوکی‌استخوان بیشتر می‌شود. همچنین زنانی که قبل از 54 سالگی یائسه می‌شوند، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیشتر از 50 درصد پوکی استخوان‌ها در مردان به علل ثانویه است.

سوء‌تغذیه، پرکاری تیروئید، مصرف برخی داروها مثل کورتون، ویتامین‌A و داروهایی که برای پیوند اعضا استفاده می‌شود از علل ثانویه بروز پوکی استخوان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها