میثاق معمارزاده ، دروازه‌بان پرسپولیس

حاشیه‌ها به پرسپولیس‌ امان ‌نمی‌دهد

وقتی از سایپا به پرسپولیس پیوست امیدوار بود بتواند در این تیم و در رقابت‌ با مهدی واعظی، پیراهن شماره یک این تیم را از آن خود کند و چهره تیمش شود. تلاش زیادی هم در تمرین‌ها زیرنظر احمدرضا عابدزاده داشت. او همان زمان از سنگینی و فشردگی تمرین‌ها ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت انگیزه زیادی دارد و لذت می‌برد.
کد خبر: ۲۸۹۵۲۰

 چندی بعد یک مصدومیت غیرمنتظره میثاق معمارزاده را غافلگیر کرد. آسیب‌دیدگی که هر فوتبالیستی از آن وحشت دارد؛ پارگی رباط صلیبی زانو.

این مصدومیت برای دروازه‌بان‌ها تلخ‌تر است و احتمال این‌که یک دروازه‌بان نتواند پس از دوران آسیب‌دیدگی دوباره به اوج بازگردد، بیشتر است. به هر حال معمارزاده ناخواسته از میدان دور شد. اواخر فصل قبل بازگشت و این فصل را با انگیزه دیده شدن آغاز کرد.

در بازی با استقلال اولین دربی خود را تجربه کرد و روز خوبی را پشت سر گذاشت. آماده بود و حداقل در 2 صحنه آبی‌پوشان را مقابل دروازه با عکس‌العملی دیدنی متوقف کرد. دروازه‌بان سرخپوشان فکر می‌کند تا رسیدن به آمادگی کامل برای قرار گرفتن در اوج فاصله‌ای ندارد.

با میثاق معمارزاده درباره مسائل مختلفی گفتگو کردیم؛ از وضعیت خودش، اوضاع و احوال پرسپولیس و آرزوهایش در تیم ملی.

برای خیلی از ورزشکاران پارگی رباط صلیبی یک پایان تلخ است. شما هم این مصدومیت را پشت سر گذاشتید. حالا به نظر می‌رسد به آمادگی کامل نزدیک می‌شوید. با این آسیب‌دیدگی چطور کنار آمدی؟

به نظر من هرچند پارگی رباط صلیبی زانو سخت‌ترین عارضه‌ای است که ممکن است برای یک ورزشکار رخ دهد، اما اگر آن را بپذیری و قبول کنی باید یک‌سری مراحل را سپری کنی تا دوباره همان دروازه‌بان سابق شوی، می‌توانی به آمادگی برسی به شرط آن‌که عمل جراحی خوبی داشته باشی و دوران آماده‌سازی را طبق برنامه پزشک پشت‌سر بگذاری.

با این اوصاف فکر می‌کنی چقدر با میثاق معمارزاده قبل از مصدومیت فاصله داری؟

مصدومیت خیلی سختی بود. بعد از آن کش و قوس بالاخره معلوم شد که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرم. خدا را شکر عمل خوبی بود. پس از‌ آن هم خیلی با برنامه و فشرده تمرین کردم. در حال حاضر شرایط خوبی دارم و از نظر بدنی و فنی آماده هستم و سعی دارم روز به روز به آمادگی کامل نزدیک شوم. آنچه در حال حاضر آمادگی فردی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد شرایط تیمی است، چون شرایط پرسپولیس خوب نیست و روی همه بازیکنان اثر منفی می‌گذارد.

پرسپولیس این فصل را با هدف جبران ناکامی‌های فصل قبل شروع کرد، اما اصلا نتوانست انتظارات را برآورده کند. مهم‌ترین دلایل این افت را در چه چیز می‌بینید؟

مسائلی که در بعد مدیریتی پرسپولیس و رده‌های بالای باشگاه اتفاق افتاد خیلی روی پرسپولیس و حتی مسائل فنی تاثیر گذاشت. ضمن این‌که دیر آمدن کرانچار باعث شد فرصت برای رساندن تیم به هماهنگی با نظر سرمربی از دست برود. دقت کنید او هنوز نتوانسته یک تیم خوب و قدرتمند را بشناسد، چون تمرکزش تحت تاثیر حاشیه‌ها و مشکلات از بین رفته و اجازه نمی‌دهد کارش را انجام بدهد. این حاشیه‌ها واقعا امان تیم ما را بریده است. از دست دادن ترکیب اصلی پرسپولیس که بیشتر متشکل از ستاره‌های نامدار بود هم خیلی در افت این تیم موثر بود. شاید اگر 2 بازیکن باتجربه حفظ می‌شدند احتیاج به این همه زمان برای رسیدن به هماهنگی نبود. این هم هست. تیم ما جوان‌تر شده و احتیاج به زمان دارد. در مورد ستاره‌ها هم قبول دارم،‌ مثلا علی کریمی واقعا برای هر تیمی یک نعمت است. از استثناهای فوتبال ایران است که آهنگ حرکت یک تیم را به زیبایی تغییر می‌دهد یا مثلا امثال پژمان نوری و نیکبخت واحدی به هر حال شرایط ماندنشان فراهم نشد و این فصل پرسپولیس مجبور شد کار را این‌طور ادامه دهد.

قبول داری که پرسپولیس با این کار به نوعی منکر تجربه شد؟

الان هم پرسپولیس بازیکنان با تجربه‌ای دارد، اما تجربه بازی در پرسپولیس را ندارند، مثلا مهدی شیری از جمله بازیکنان با سابقه لیگ برتر است، اما بازی در پرسپولیس را امسال تجربه می‌کند. در مجموع معتقدم تیم ما پتانسیل بهتر شدن را دارد و شک نکنید در ادامه بخصوص نیم فصل دوم چهره متفاوتی خواهد داشت.

مدیریت بی‌ثبات هم از مشکلات سال‌های اخیر پرسپولیس است،‌ هر چند از تغییرات این چنینی به عنوان شوک بزرگ یاد می‌کنند. این طور نیست؟

به هر حال شرایط سال‌های اخیر پرسپولیس این طور بوده و همین مساله مشکل کل فوتبال ماست. آقای انصاری‌فرد هم زحمات زیادی در طول این مدت کشید که واقعا نباید از آن گذشت حالا هم که آقای کاشانی آمدند وعده دادند حاشیه‌های اطراف تیم را کم کنند. امیدوارم این اتفاق بیفتد و پرسپولیس با رسیدن به آرامش و ثبات برای جبران امتیازات از دست رفته کاری انجام دهد.

تمرکز شما به عنوان دروازه‌بان هم با مشکلات حاشیه‌ای دیگر به هم خورده است، پیش از آغاز فصل مدام صحبت از جذب مهدی رحمتی توسط پرسپولیس و در سایه ماندن شما بود و حالا هم که مشکل رقابت با علیرضا حقیقی بر سر قرار گرفتن درون دروازه است. چقدر تحت تاثیر این مسائل قرار می‌گیرید؟

تمرکز ما که با این چیزها به هم نمی‌خورد. بحث مهدی رحمتی که تمام شده. من همان زمان با باشگاه صحبت می‌کردم که می‌گفتند اصلا این حرف‌ها درست نیست. مهدی رحمتی از دوستان نزدیک من است و معتقدم حضورش در هر تیم نعمت است. حاشیه هم همیشه هست و باید در مقابل آن مقاومت کرد.

و در مورد علیرضا حقیقی؟

نظری ندارم، چون من با کسی مشکل ندارم و نظر کادر فنی است که چه کسی درون دروازه‌ قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد فضای دوستانه‌ای بین شما 2‌‌نفر حاکم نیست؟

فضای بین ما مهم نیست. ما در واقع به نوعی ورزش انفرادی محسوب می‌شویم؛ یعنی هر دروازه‌بان سعی می‌کند بهترین باشد و درون دروازه قرار بگیرد. ما نیز در این زمینه رقابت می‌کنیم و فضای بین ما تاثیری به حال پرسپولیس ندارد، خصوصیات اخلاقی من را می‌توانید از رحمتی و واعظی بپرسید. بقیه آن را هم مردم قضاوت کنند بهتر است.

در مقطعی هم گفته می‌شد با عابدزاده دچار مشکل شدید، درست است؟

نه، اصلا. نمی‌دانم چرا سعی دارند همیشه مشکلی بین من و احمدرضا عابدزاده ایجاد کنند، در حالی که اصلا این طور نیست. آقای عابدزاده از مربیان خوب من طی سال‌های اخیر بوده است. خودش در زمان بازی از نظر فنی بهترین بود و حالا هم آمادگی خوبی دارد. امیدوارم همچنان بتوانم در کنارش نکات تازه‌ای یاد بگیرم.

وضعیت کنونی پرسپولیس و شرایط تیمی ما، آمادگی فردی بازیکنان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و تمرکز تیم به خاطر حاشیه‌ها و مشکلات از‌‌میان می‌رود

خیلی‌ها معتقدند بعد از عابدزاده از نسل دروازه‌بانان جایگزین هیچ‌کدام نتوانستند ثبات او و حتی محبوبیتش را کسر کنند. به نظر شما این طور است؟

آقای عابدزاده در مقطع زمانی خودش بازیکن بزرگی بوده است و این که دیگر دروازه‌بانی با این خصوصیات نداشتیم به شرایط فوتبال ما برمی‌گردد. امروز حساسیت در فوتبال خیلی زیاد شده و تعداد تیم‌های خوب هم افزایش پیدا کرده است. همین کار دروازه‌بانان را سخت‌تر کرده است. در حال حاضر فکر می‌کنم 4، 5 بازیکن در پست دروازه‌بان داریم که به لحاظ فنی خوب و آماده‌اند. اما این که به محبوبیت آقای عابدزاده می‌رسند یا نه احتیاج به زمان دارد. نوع تیم هم در محبوبیت نقش دارد. آقای عابدزاده در آن برهه از زمان هم در استقلال بازی کرد هم در پرسپولیس. شرایط اخلاقی و فنی هم داشت که مردم به خاطر آن دوستش داشتند و هنوز هم دوستش دارند. من سعی می‌کنم از نظر فنی بتوانم خودم را ثابت کنم امیدوارم مردم هم بپذیرند و خوششان بیاید.

به مردم اشاره کردید، هواداران پرسپولیس مدت‌هاست تیمی که انتظار دارند را نمی‌بینند، همین باعث می‌شود اعتراض‌هایی داشته باشند که حتی از روی سکوهای ورزشگاه شنیده می‌‌شود. این حق را برای آنها قائل هستی؟

این حق آنهاست که انتظار داشته باشند تیم محبوب‌شان خوب نتیجه بگیرد. الان واقعا ناراحت هستند چون 2 سال است تحت فشار هستند. اما باید صبر کنند و به تیم فرصت بدهند، چون پرسپولیس برای هماهنگ شدن بازیکنان جدید وقت می‌خواهد این که اعتراض‌ها روی سکوها کشیده شود، در شرایط مسابقه فقط تیم را تخریب می‌کند. آنان می‌توانند به روش‌های منطقی‌تر، قبل و بعد از مسابقه این کار را انجام دهند.

شما که از نزدیک شاهد فعالیت کرانچار هستید، عملکرد او را چگونه می‌بینید؟

شک نکنید که کرانچار می‌‌تواند به تیم ما کمک کند، او 10 روز پیش از شروع لیگ به تیم ما اضافه شد، از 4، 5 هفته پیش هم بعد از چند نتیجه نامطلوب پرسپولیس صحبت از عوض کردن مربی شد. به نظر من کارنامه مربی را نمی‌توان با چند هفته ارزیابی کرد و نباید مربی را بسرعت عوض کرد. کرانچار هم آدم باتجربه‌ای است، در کرواسی مربی فوتبال زیاد است، اما مربی‌ که با تیم ملی در جام جهانی حضور پیدا کرده باشد قطعا مربی بزرگی است. او هم کارش را بلد است، فقط پرسپولیس کمی بدشانس بود که چند هفته پشت سر هم نتیجه لازم را نگرفت، در بازی با استقلال ما واقعا با بدشانسی روبه‌رو بودیم وگرنه می‌توانستیم حتی پیروز شویم.

از خط دفاع پرسپولیس همچنان انتقاد زیاد است، شما هم جزیی از همین دفاع هستید. اشکال کار دفاعی پرسپولیس را در کجا می‌بینید؟

ما مدافعان خیلی خوبی داریم، در سیستمی که پرسپولیس بازی می‌کند یعنی بازی با 4 مدافع از 3‌‌مدافع سخت‌تر است. به نظر من پرسپولیس کمی در دفاع تیمی مشکل دارد. ضمن این که اگر بعد از گل راحت‌تر باشیم و عقب‌نشینی نکنیم، قطعا تمرکز روی حمله متمرکز می‌شود و کمتر احتمال دریافت گل وجود دارد. در مجموع مدافعان خوبی داریم که اگر بیشتر با هم هماهنگ شوند دیوار محکمی را تشکیل خواهند داد.

در مقاطع مختلف میثاق معمارزاده به اردوهای تیم ملی دعوت شده، اما هنوز بازی ملی ندارد، به همین اندازه قانع هستی یا می‌خواهی نفر اول دروازه تیم ملی باشی؟

درست است، من حتی در اردوی آخر هم همراه تیم ملی برای بازی با ازبکستان بودم. واقعا دوست دارم به حدی برسم که درون دروازه تیم ملی باشم، اما این که فرصت به من داده نشده به نظر و سلیقه سرمربی برمی‌گردد. من در مقطعی تا حد بازی هم پیش رفتم، اما مصدومیت زانو دوباره من را دور کرد. در هر حال دوست دارم همیشه به تیم ملی کشورم خدمت کنم.

آینده تیم ملی را با سرمربیگری افشین قطبی چطور می‌بینی؟

تیم ملی بعد از آن که از راهیابی به جام جهانی باز ماند، دچار نوعی سرخوردگی شد. تیم ملی جدید شده و بازیکنان تازه‌وارد زیاد دارد. به همین دلیل فرصت می‌خواهد که جا افتاده و به خودباوری برسد و اگر این اتفاق بیفتد، تیم ملی می‌تواند در جام ملت‌ها موفق باشد. برای این منظور باید با تیم‌های بزرگ و آماده بازی تدارکاتی برگزار کرد، چون بازی با تیم‌های درجه 2 و 3 نه‌تنها به بار فنی تیم اضافه نمی‌کند، بلکه وقت را هدر می‌دهد.

به نظرت استفاده نکردن تیم‌های لیگ برتری از دروازه‌بان خارجی به پیشرفت دروازه‌بان‌های داخلی کمک می‌کند؟

صددرصد به نفع فوتبال ایران است، چون تیم‌ها دنبال دروازه‌بان‌های جوان داخلی می‌روند. دروازه‌بان‌های خارجی درجه چندم که کیفیت پایینی دارند جز این که پول مملکت را هدر بدهند و این وسط عده‌ای دلال و واسطه سود ببرند چیز دیگری ندارند. اهمیت دادن به جوان‌ها ممکن است زمان بخواهد، اما در نهایت استعدادهای زیادی رو‌‌می‌شود.

در فوتبال آرزوی برآورده نشده‌ای داری؟

در فوتبال ایران با سایپا قهرمانی را تجربه کردم و حالا هم پیراهن بهترین تیم و بزرگ‌ترین تیم ایران را بر تن کرده‌ام و از این بابت خوشحالم. فقط می‌توانم به بازی در تیم ملی به عنوان آرزوی برآورده نشده اشاره کنم و بعد از آن بازی در تیم‌های اروپایی مثل اسپانیا، انگلیس و ایتالیا. زمانی که برای جراحی به آلمان رفتم با یکی دو تیم صحبت کردم؛ اما چون رباطم پاره شده بود به نتیجه نرسیدم.

سارا احمدیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها