گروه فرهنگ و هنر: آثار دهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر تهران روز گذشته در حالی در تالارهای موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد که به گفته کارشناسان، جوانگرایی نکته بارز آثار به نمایش در آمده در این دوره از دوسالانه است. مراسم گشایش دوسالانه دهم گرافیک ایران، عصر دوشنبه در سکوت خبری و تنها با حضور معاون جوان موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا شاید حضور جوانان گرافیست، بدون پیشکسوتان این حوزه که تنها برای تماشای آثارشان به این موزه آمده بودند به این وسیله توجیه شود.
کد خبر: ۲۸۸۸۰۰

رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که این روزها برای حضور در نمایشگاه کتاب آلمان و افتتاح نگارخانه هنر ایران در آمستردام به خارج از کشور سفر کرده است، نتوانست در مراسم افتتاحیه حضور یابد. از سوی دیگر معاون هنری وزیر ارشاد هم شاید به دلیلی دیگر نخواست یا نتوانست در آیین گشایش مهم‌ترین رویداد هنری گرافیک ایران حضور داشته باشد.

در این مراسم اما دکتر محمد خزایی دبیر این دوسالانه به نمایندگی از تمامی مسوولان هنری و شاید هنرمندان طی سخنان کوتاهی به تشریح انتخاب موضوع انسان معاصر و محیط زیست از سوی مسوولان برگزاری این دوسالانه پرداخت و آن را موضوعی جهانی دانست که تمامی نقاط دنیا با آن درگیر هستند.

خزایی حضور و نمایش آثار برگزیده استادان برگزیده گرافیک جهان در این دوسالانه را نویدبخش یافتن جایگاهی برای دوسالانه پوستر تهران در میان سایر دوسالانه‌های برتر دنیا عنوان کرد.

در بخش جنبی دوسالانه دهم گرافیک ایران آثار 3 استاد گرافیک فقید و برجسته بین‌المللی به نمایش در آمده است. مرتضی ممیز گرافیست برجسته کشورمان به همراه آلن فلچر طراح گرافیک انگلیسی و فوکودا گرافیست برجسته ژاپنی هنرمندانی هستند که قرار است در حاشیه این دوسالانه با نمایش آثارشان از ایشان تقدیر شود.

دهمین دوسالانه گرافیک تهران آخرین نمایشگاه رقابتی در موزه هنرهای معاصر تهران به شمار می‌رود که در این موزه به نمایش درمی‌آید تا این موزه از سال آینده شکل موزه‌ای به خود بگیرد و از حالت نمایشگاهی درآید.

اما احسان آقایی، معاون سرپرست موزه هنرهای معاصر که گویا به نمایندگی از مسوولان هنری وزارت ارشاد در این مراسم به سخنرانی پرداخت، آثار رسیده به این جشنواره در بخش بین‌الملل را انقلابی در زمینه پوستر در دنیای معاصر دانست. او این رشته هنری را رشته‌ای خواند که دارای رابطه بسیار نزدیک با مردم است و این موضوع باعث شده است رسالت گرافیست‌ها موجب سنگین‌تر شدن وظیفه آنها شود.

آقایی با بیان این که هنر پوستر و گرافیک می‌تواند فرهنگساز و اندیشه‌پرور باشد، افزود: بخش موضوعی این دوسالانه به موضوع "انسان معاصر و محیط‌زیست" اختصاص یافته است و آثاری که با این موضوع به نمایشگاه راه یافته است در فرهنگ مدنی بسیار تاثیرگذارند.

در دهمین دوسالانه پوستر تهران، بیش از 250 اثر ایرانی و خارجی به نمایش درآمده است که این آثار از میان آثار 793 هنرمند و هزار و 864 اثر ارسال شده به دبیرخانه دوسالانه‌ انتخاب شده است.

28 اثر از در بخش موضوعی ایرانی، 48 اثر در بخش اصلی ایرانی، 52 اثر در بخش موضوعی خارجی و 136 اثر در بخش اصلی خارجی پذیرفته شدند. آثار خارجی این دوسالانه از سوی هنرمندان 30 کشور جهان به کشورمان ارسال شده است. آثار دهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر تهران تا پایان آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

اولین نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران در سال 1366 در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد و از آن موقع تاکنون 10 دوره این رویداد در تهران برگزار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها