با عبدالرضا اکبری به بهانه حضورش در سریال دلنوازان

هنرنمایی در نقشی که هنوز کامل نشده است

متولد کرمان است و از نوجوانی فعالیتش را در عرصه بازیگری آغاز کرده است. او تاکنون در نقش‌های زیاد و متفاوتی ظاهر شده است. از نقش‌های اکشن گرفته تا منفی و معمولی. او این روزها حسابی سرش شلوغ است. به همین دلیل بیشتر در کارهای تلویزیونی بازی‌هایش را می‌بینیم. از کارهای او می‌توان به بازی درسریال‌های تولدی دیگر، پهلوانان نمی‌میرند، اغما، عملیات 125 و... اشاره کرد.
کد خبر: ۲۸۷۹۹۸

او این روزها سریال دلنوازان را روی آنتن شبکه 3 سیما دارد و از حضورش در این کار بسیار راضی است؛ چون نقش اتابک همان چیزی است که به دنبالش بوده. عبدالرضا اکبری از حضورش در این سریال پرمخاطب این گونه برایمان می‌گوید:

در ابتدا از چگونگی حضورتان در سریال دلنوازان بگویید.

از طرف ایرج محمدی و مهران مهام تهیه‌کنندگان این کار برای بازی در نقش اتابک دعوت شدم و از آنجا که این عزیزان را می‌شناختم و می‌دانستم که در کارشان حرفه‌ای هستند، این پیشنهاد را قبول کردم.

با حسین سهیلی‌زاده (کارگردان)‌ از قبل چقدر آشنایی داشتید؟

با او هم قبلا کار کرده بودم. آن هم به واسطه حضورم در سریال «روزهای اعتراض» که چند سال پیش و در ایام محرم از تلویزیون پخش شد.

آیا به نظر شما دلنوازان با مجموعه‌های دیگر تفاوتی دارد؟

البته. در ابتدا می‌دانستم که با آدم‌های حرفه‌ای سروکار دارم. حرفه‌ای از این نظر که کار هنری را خیلی خوب می‌شناسند و از طرفی نبض مخاطب را در دست دارند. بنابراین هم قصه برایم جذاب بود هم کش و قوسی که در آن وجود داشت.

شما بعد‌‌از خواندن متن کامل فیلمنامه قبول کردید در این کار بازی کنید؟

خیر، من تنها خلاصه‌ای از متن را خواندم. فیلمنامه کاملی وجود نداشت که بخوانم؛ اما بنا به اعتبار تهیه‌کنندگان کار و همین طور کارگردان مقابل دوربین رفتم.

شناخت شما از اتابک در چه حد بود؟

درابتدا راجع به این شخصیت صحبت زیادی شد و در طول کار هم آقای سهیلی‌زاده راهنمایی‌های خوبی کردند که در نزدیک شدن من به نقش اتابک بسیار موثر بود.

همان طور که اشاره کردید چند سالی است که مجموعه‌های تلویزیونی ما فاقد یک فیلمنامه منسجم و کامل هستند. آیا کامل نبودن فیلمنامه، بازیگر را از نقشش دور نمی‌کند؟

چرا. هر بازیگری این حق را دارد که متن را کامل بخواند و با جزئیات نقش آشنا بشود و حتی با سرنوشت نقش روبه‌رو شود و داشتن چند ویژگی از نقش واقعا کافی نیست؛ اما به هر حال با توجه به این شرایط، بازیگر باید با آمادگی جسمانی و ذهنی بیشتری وارد کار شود و نقشی را که هنوز سرانجام آن مشخص نیست، بپذیرد. چون فرصت فکر کردن و تحلیل کردن را ندارد. از طرفی، همه چیز سریع اتفاق می‌افتد. البته اینجا نقش کارگردان بسیار مهم است و می‌توانم بگویم این شیوه یک حسن دارد و آن این است که بازیگر و حتی گروه وقت آن را دارند که خودشان را در طول کار رتوش کنند و بازتاب کارشان را در بین مخاطبان ببینند.

مساله‌ای که در مورد نقش اتابک وجود دارد، این است که مخاطب باید خودش به نوعی او و گذشته‌اش را کشف کند، چون او شخصیت مجهولی است. این مساله را چقدر قبول دارید؟

این درست همان چیزی است که می‌خواستیم به آن برسیم. قصدمان این بود که در شخصیت اتابک یک نوع دوگانگی وجود داشته باشد، طوری که گذشته‌اش برای مخاطب مبهم باشد و این دوپهلو بودن برای من هم به عنوان بازیگر بسیار خوب و جذاب بود.

از چه نظر؟

از این نظر که شخصیتی تک بعدی نبود و ساده به‌‌نظر نمی‌رسید. فکر می‌کنم برای همین هم جای خود را در کار پیدا کرده است.

اما اتابک یک ویژگی دیگری هم دارد و آن این است که خلاف این که در مقابل جهانگیر، منفی به نظر می‌رسد، اما حس همذات‌پنداری مخاطب را هم برمی‌انگیزد.

بله، این مساله را هم می‌پذیرم و این همان حس دوگانگی‌ای بود که به آن اشاره کردم.

پس از این همه سال فعالیت در عرصه بازیگری، فکر می‌کنید چگونه می‌شود مخاطب را به دیدن یک کار جلب کرد؟

مخاطب ما بسیار باهوش و زیرک است و اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم می‌توانیم با یک قصه معمولی و شخصیت‌پردازی‌های ضعیف او را با خود همراه کنیم. مخاطبان ما آنقدر حرفه‌ای هستند که بتوانند نقاط ضعف و قوت ما را بفهمند و بازگو کنند. دیگر نمی‌توانیم ساده‌انگاری کنیم.

با توجه به این که دلنوازان مجموعه‌ای است که هر شب روی آنتن می‌رود، آیا این سرعت و فشار کار خسته‌تان نمی‌کند؟

چرا، اما حرفه ما این است و برای مردم هم که شده باید این سختی‌ها را به جان بخریم.

انگیزه‌تان برای ادامه بازیگری چیست؟

بازی در نقش‌های جدید و به دست آوردن تجربه‌های تازه.

هنر به خودی خود چقدر توانسته حس هنری شما را ارضا کند؟

هنر می‌تواند بخش وسیعی از خلا‡های زندگی هر فردی را پر کند و در عالم هنر و تخیل است که می‌توان به خیلی چیزها رسید. بنابراین در مورد من هم بی‌تاثیر نبوده است.

چرا در این سال‌ها، بیشتر در تلویزیون حضور دارید آیا این مساله می‌تواند به خاطر این باشد که در سینما پیشنهاد خوبی ندارید؟

شاید این طور به نظر برسد، اما من کارم را از تلویزیون آغاز کرده‌ام و به نوعی به این رسانه ادای دین می‌کنم. ضمن این که تلویزیون مخاطبان بیشتری دارد. در حال حاضر هم که بازیگران و کارگردان‌های سینمایی زیادی به تلویزیون گرایش پیدا کرده‌اند.

خاص‌ترین نقشی که تا به حال داشته‌اید از نگاه خودتان؟

نقشی که در روزهای اعتراض داشتم و نقش‌هایی که در فیلم‌های سینمایی روز شیطان، پناهنده و مجموعه تلویزیونی تولدی دیگر.

در آینده چه کاری از شما خواهیم دید؟

در سری جدید مجموعه عملیات 125 بازی کرده‌ام که از شبکه تهران پخش خواهد شد.

محبوبه ریاستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها