کاکا از خودش، رئال و برزیل می‌گوید

می‌خواهم ترکیبی از مارادونا و د‌ونگا باشم

یکشنبه شب 12 مهر که رئال مادرید برای اولین بار در این فصل بدون کریستیانو رونالدوی معروف و پرتغالی بازی کرد و او را به سبب ناراحتی مچ پا در اختیار نداشت، در هفته ششم لیگ فوتبال اسپانیا یک بازی بسیار پرماجرا را 2 بر یک به سه‌ویا باخت و از رقیب بزرگ و قدیمی‌اش بارسلونا در صدر جدول مسابقات عقب افتاد.
کد خبر: ۲۸۷۲۵۲

 این یک ضدتبلیغ تازه و بزرگ برای سایر مهره‌های نامدار تیم مادریدی بود؛ زیرا این فرضیه ظاهرا غلط را باز ثابت کرد. که اگر رونالدو نباشد، کهکشانی‌ها چند کلاس نزول می‌کنند و کم می‌آورند و این در حالی است که از الحاق ستاره پرتغالی سابق منچستر یونایتد و سایر عناصر تازه کهکشانی به رئال فقط 5 ماه می‌گذرد. شاید متضرر اصلی بین رئالی‌ها، کاکا باشد؛ زیرا این هافبک برزیلی هرچند با قیمتی بسیار کمتر از رونالدو جذب رئال شد (65 میلیون یورو در مقابل 130 میلیون دلار)‌ اما همیشه یک بازیکن کلیدی شناخته شده است و حتی یک حرکتش در میلان کافی بود تا سرنوشت آن تیم عوض شود.

در رئال و در هفته‌های سپری شده از فصل جدید، هرچند هابک فنی و لاغراندام سابق تیم سائوپولو درخشش‌‌های خاص خود را داشته اما بوضوح در سایه حضور رونالدو قرار گرفته و نتوانسته است مرد اول باشگاهش در عصر تشکیل مجدد تیم کهکشانی توسط فلورنتینو پرز رئیس میلیاردر این باشگاه باشد و حتی در زمینه گلزنی هم رونالدو با به ثمر رساندن 9 گل در 7 مسابقه برای رئال در این فصل، گوی سبقت را از همگان بویژه کاکا ربوده است.

نیاز به زمان

با این حال کاکا به خاطر خصوصیات رفتاری و خوش‌اخلاقی‌اش کسی نیست که منکر این موضوع شود.

او حتی معترف است که امسال جوایز و عناوین توپ طلا و مرد سال فیفا بی‌برو و برگرد به لیونل مسی در اردوی رقیب (بارسلونا)‌ اختصاص خواهد یافت و وی را برای این مهم، کاملا محق و صالح می‌داند. کاکا که اعتقادات مذهبی عمیقی دارد و هر هفته حداقل یکبار به کلیسا می‌رود و خودش را متعلق به حضرت مسیح می‌داند، می‌گوید: به هر حال کریس رونالدو در این فصل در برنابئو کارهایی انجام داده که از من برنیامده است. بنابراین تا زمانی که با این کارها برابری نیابم و در اینجا هم یک تنه سرنوشت‌ساز نشوم، نمی‌توانم ادعای برابری با او را داشته باشم، با این حال فکر می‌کنم سایر تازه‌واردان تیم که شامل البیول، بنزما و آلونسو هم می‌شوند به زمان نیاز دارند تا خود را اثبات کنند و چیزی بشوند که می‌توانند باشند و در ذات‌شان هست و ظرفیت آن را دارند.»

بی‌حرف و حدیث

پرز خریدهای کلان تابستان امسال (با بهای کلی بیش از 250 میلیون پوند)‌ را انجام داد تا رئال بتواند حکومت مطلقه فصل پیش بارسلونا مشتمل بر فتح 3 جام عمده داخلی و خارجی را ساقط کند و بدیهی است که مسابقه رودرروی دو تیم در دیدار موسوم به ال‌ کلاسیکو در آبان قدم بسیار مهمی در این راه باشد، بخصوص که در نیم‌فصل دوم مسابقات سال پیش لالیگا آبی و اناری‌پوشان در برنابئو صاحب پیروزی خیره‌کننده 6 بر 2 شدند و اعتباری برای یاران رائول و گوتی باقی نگذاشتند ولی آن پیشینه تلخ نیز کاکا را از اهدافش که همانا پیشی گرفتن از مسی است در فاصله کمی تا اهدای جوایز مهم پایانی سال باز نمی‌دارد. مردی که خود در سال 2007 هم برنده توپ طلا شد و هم صاحب عنوان مرد سال فیفا، می‌گوید مسی 23 ساله آرژانتینی با کارهای فوق‌العاده‌اش در طول سال جاری برنده بی‌حرف و حدیث این عناوین خواهد بود و تنها کاری که از او در پاییز سرد 2009 اروپا برمی‌آید، افزودن بر تلاش او به گونه‌ای است که سال 2010 عناوین مذکور را از مسی پس بگیرد.

کاکا که روسونری را سال 2005 نایب قهرمان اروپا و 2 سال بعد از آن، قهرمان قاره سبز کرد، می‌گوید: «بحثی درباره برتری مسی در سال رو به پایان 2009 وجود ندارد شاید او دوئل مستقیمش را با من در قالب رقابت تیم‌های ملی برزیل و آرژانتین در دور مقدماتی جام جهانی 2010 باخته باشد اما این فقط یکی از وجوه و اتفاقات سال 2009 است و وی همه میدان‌های اصلی این سال را از من و دیگران برده است.

در نتیجه عناوین پایانی سال و جوایز مربوط به وی تعلق خواهد گرفت و جای گله‌ای هم نمی‌‌ماند اما هدف من پس گرفتن عناوینم در سال 2007 از مسی و عبور از رونالدو در محاسبات داخلی رئال است، رسانه‌ها دائما دوئل‌های ما را بزرگ می‌کنند اما بیش از آن که دشمنی در این قضایا موج بزند، این یک پیکار سالم ورزشی است که برای بهترین بودن بین ما جریان دارد.»

بسیار مناسب

کاکا تاکنون 72 بار پیراهن ملی برزیل را به تن کرده و اگر دیه‌گو، هافبک امسال کوچ کرده به یوونتوس را فاکتور بگیریم، بهترین فوتبالیست‌ حال حاضر برزیل است اما همان‌طور که پیشتر آمده، صداقت سلاح عمده اوست و از بیان نقاط برتری کار رقبایش و تمجید از سایر بزرگان ابایی ندارد. اگر بتوانم فن دیه‌گو مارادونا و صلابت دونگا را در هم ادغام کنم، عالی خواهد بود.

کاکا: مسی امسال بهترین بود اما هدف من پس گرفتن حکومتم بر دنیای فوتبال در سال 2010 است

هنرهای فردی و کارهای تکنیکی من به خوبی مارادونا نیست و در نتیجه باید چیزی را به آن بیفزایم و قاطعیت و مدیریت دونگا در این خصوص بسیار مناسب خواهد بود. دونگا چه زمان بازیگری‌اش و چه حالا که مربی ما در تیم ملی برزیل است این خصایل را داشته و دارد.

کاکا حالا به رکورد گلزنی هموطنان بازنشسته‌اش روماریو و زیکو در زمینه گلزنی در دور مقدماتی جام‌های جهانی رسیده و بدیهی است اینک که زرد و آبی‌پوشان را به رتبه نخست در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 رسانده، بخواهد درخشش خود را در دور پایانی این جام نیز تکرار کند.

برزیل به عنوان فاتح دوره آخر جام ملت‌های آمریکا (کوپا آمریکا)‌ و جام کنفدراسیون‌ها از موفق‌ترین تیم‌های ملی جهان طی 3 سال اخیر بوده و دونگا که ابتدای کارش در سمت سرمربی برزیل مشکلاتی داشت، حالا سله‌سائو را مانند آنچه کاکا برای خود یک هدف توصیف کرده، بدل به آینده‌ای از فن و قدرت کرده است. کاکا می‌گوید: ما در مسابقات اخیر انتخابی جام جهانی در خاک آرژانتین صاحب برد عالی 3 بر یک شدیم و این یک قدم بزرگ برای ما بود و صعودمان را به مرحله نهایی جام قطعی و تیم ما را صاحب هویت قوی‌تر و اعتماد به نفس بیشتر کرد. ما باید همین فضا را 8 ماه بعد به دور پایانی جام جهانی هم منتقل کنیم و با شناختی که از دونگا داریم، او اجازه چیزی خلاف این را به ما نمی‌دهد.

رودررو با یاران سابق

کاکا امسال مجبور بوده با پیراهن باشگاه فعلی‌اش (رئال)‌ روبه‌روی تیم قبلی‌اش (میلان)‌ در مرحله گروهی جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا بایستد در حالی که بیشتر از 5 ماه از انتقال او از سن‌سیرو به برنابئو نمی‌گذرد. روسونری بعد از رفتن کاکا نزول بیشتری کرده و در سریA حتی قرار گرفتن در یکی از 10 رتبه اول جدول برایش سخت بوده و در لیگ قهرمانان قاره در خانه‌اش به اف.سی.زوریخ سوئیس هم باخته است.

کاکا می‌گوید: از این که میلان این فصل روزهای سختی را می‌گذراند، ناراحتم. من 6 سال محبوب هواداران این تیم بودم و حالا مجبور شده‌ام به حکم قرعه و روال برگزاری مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا روبه‌روی آنها بایستم و این برایم بسیار دشوار بوده است.

شکست اخیر در برابر سه‌ویا این فرضیه را باورپذیرتر کرد که رئال به‌رغم مرحله جدید خریدهای نجومی‌اش هنوز تیمی فاقد تعادل و استمرار لازم است و می‌توان با سلاح سرعت و حرکات فنی در عمق خط دفاعی رئال آن را ساقط کرد. کاکا در دل پاییز 2009 می‌گوید: این موضوعی است که خودمان باید در پی رفع آن باشیم و فکری برای آن بکنیم. البته من بسیار خوش‌بین هستم زیرا تعداد مسابقات رسمی ما در این فصل حتی به رقم 10 نرسیده و بدیهی است هر چه فرصت و بازی‌های بیشتری داشته باشیم، این تیم، تیم تر خواهد شد. بعد از مخارج کلانی که باشگاه تابستان امسال داشته، ما محکوم به این کار هستیم.

مترجم : وصال روحانی
منبع: 4 Channel / اکتبر 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها