دولت فرانسه اعلام کرد، موزه‌ لوور در هفته‌های آینده، پنج تابلوی تاریخی نقاشی آب‌رنگ روی گچ متعلق به مصر را به این کشور بازمی‌گرداند.
کد خبر: ۲۸۶۲۵۸

به گزارش ایسنا، این بیانیه دو روز پس از هشدار مسؤول میراث فرهنگی قاهره مبنی بر قطع کردن همکاری‌ها با موزه‌ی لوور تا بازگرداندن این پنج تابلو منتشر شد.

مصر اعلام کرد، موزه‌ی لوور الواح دوران فرعونی را با وجود این‌که می‌دانست در دهه‌ی 1980 میلادی از این کشور ربوده شده بودند، در سال 2000 میلادی خریده است.

اعتقاد بر این است که این الواح درون یک قبر با قدمت 3200 سال متعلق به یک کشیش در دره‌ی پادشاهان در نزدیکی شهر لکسور بوده‌اند.

این الواح که 15 سانتی‌متر عرض و 30 سانتی‌متر طول دارند، بخشی از کلکسیون‌های موزه‌ی لوور هستند.

تصمیم برای بازگرداندن این نقاشی‌ها به مصر از زمانی آغاز شد که فردریک میتراند وزیر فرهنگ فرانسه جلسه‌ای را با موضوع تشکیل کمیته‌ی ملی با هدف قدرت‌بخشی به قانون بازگشت اشیای تاریخی برگزار کرد.

کارشناسان این کمیته اعلام کردند، با شواهدی که مسؤولان کشور مصر ارائه کرده، قانع شده‌اند و به آن‌ها ثابت شده است که این اشیا از مصر دزدیده شده‌اند.

وزیر فرهنگ فرانسه نیز به فرانس‌پرس گفت: موضوع بازگرداندن اشیای تاریخی یکی از بحث‌های داغ هفته‌های اخیر بوده ست و اعضای این کمیته همه یک‌زبان به بازگرداندن اشیا به مصر رأی مثبت دادند.

این وزارتخانه هم‌چنین اعلام کرد که موزه‌ی لوور الواح کشور مصر را با وفاداری به قوانین به‌دست آورده است. چهار لوح مصری از گالری ماسپرو (Maspero) در فرانسه در سال 2000 میلادی خریده شدند و لوح پنجم نیز در یک حراجی در سال 2003 میلادی در شهر پاریس خریده شد.

اشیای تاریخی مصر در بسیاری از موزه‌های برتر جهان در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. البته در چند سال اخیر، دولت مصر با اعمال فشار برای بازگرداندن آن‌ها تلاش کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها