جام جم آنلاین - سرقت از بانک ها در نیویورک اصلا سخت نیست . دو دقیقه وقت لازم دارید و لازم نیست زحمت حمل اسلحه را به خود بدهید
کد خبر: ۲۸۱۵۴
برای این کار دادن یک یادداشت به کارمند بانک و خواستن پول ، کافی است حتی لازم نیست در این کار تجربه و تبحر داشته باشید.
یک مرد در طول یک هفته هفت بار به بانکها دستبرد زد که سه مورد آن در یک روز بود و فقط از دو بانک موفق به گرفتن پول شد و بالاخره روز 22 ژوییه دستگیر شد.
بیشتر سارقان بانک فقط چند صد دلار به دست می آورند اما برای کار به این راحتی این مقدار هم بد نیست !.
دردسر ناچیز سرقت از بانکها شاید یکی از دلایل افزایش موارد آنها در سال جاری باشد.
اداره پلیس نیویورک می گوید از آغاز سال جاری (2003) بیش از 50 سرقت مسلحانه و 230 سرقت غیرمسلحانه از بانکهای نیویورک صورت گرفته است .
این ارقام در سال گذشته به ترتیب 18 و 66 مورد بود اخیرا یک کنفرانس مطبوعاتی درباره افزایش سرقت بانکها لحظاتی قبل از شروع لغو شد زیرا به بانک دیگری در آن فاصله دستبرد زده شده بود.
بانکها معمولا پول سرقت شده را به هزینه های جاری آن روز خود اضافه می کنند و زحمت چندانی برای شناسایی و دستگیری «بوچ - کسیدی»های امروزی به خود نمی دهند.
بسیاری از شعب بانک های نیویورک در طول دهه گذشته برای کاهش هزینه ها نگهبانان یونیفورم پوش خود را حذف کردند و حالا به دوربین ها متکی هستند به این دلیل دزدان در همان لحظه دستگیر نمی شوند اما مانند زنی که در تصویر می بینید ، بعد دستگیر می شوند.
به کارمندان بانکها آموزش داده شده برای ایمنی خود و خارج شدن سریع دزدان از بانک پول درخواستی آنان را بدهند.
در ژانویه پلیس در تلاش برای کاهش تعداد سرقت ها از بانکها «عملیات ایمنی بانکها» را آغاز کرد اما افزایش موارد سرقت ها ادامه یافت .
مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک چندی پیش از بعضی از بانکها به علت برخورد سرسری با این سرقت ها انتقاد کرد.
ریموند کلی کمیسر پلیس می گوید بانکها سرقت را خیلی راحت کرده اند به گفته کلی بانکها برای جلوگیری از کار سارقان یادداشت به دست و غیر مسلح هم هیچ کاری نمی کنند.
او از رفتار بانکها در این مورد که می خواهند به هیچ وجه مشتریان خود را ناراحت نکنند ، ناراضی است و از این شکایت دارد که بانکها ساعات بیشتری بازند و بین کارکنان و مشتریان دیوار ضد گلوله نصب نکرده اند.
کلی شاید شم تجاری نداشته باشد اما به نکته درستی اشاره می کند: «کامرس بانکورپ» که خود را راحت ترین بانک امریکا برای مشتریان می داند درصدر بانکهای مورد دستبرد قرار دارد.
انجمن بانکداران نیویورک در ماه مه با صدور رهنمودهایی ، برای حفاظت از کارکنان و مشتریان واکنش نشان داد.
این انجمن ضمن همکاری با پلیس توصیه کرد که بانکها به جای دوربین های ویدیویی از دوربین های دیجیتالی و همچنین بسته های زنگ استفاده و شماره اسکناس ها را یادداشت کنند اما افزایش سرقت از بانکها ادامه یافت .
چه کار می توان کرد؛ تلاش بیشتر از جانب بانکها و همکاری بیشتر با پلیس لازم است . در سال 1979 که سرقت از بانکها افزایش یافته بود اداره پلیس و اف بی آی یک نیروی ضربت تشکیل دادند که در کاهش موارد سرقت موثر واقع شد.
یک دهه پیش در لس آنجلس در هر 42 دقیقه به یک بانک دستبرد زده می شد تا این که مشارکتی بین پلیس و بانکها شکل گرفت .
بسیاری از بانکها در ماساچوست قبول کردند که مشتریان آنها هنگام ورود به بانک کلاه و عینک آفتابی خود را بردارند. به فقط 3 درصد این شعبه ها دستبرد زده می شد. تجربه نیویورک برخلاف جریان رایج در کل امریکا است زیرا به ادعای اف بی آی سرقت از بانکها در امریکا از سال گذشته کاهش یافته است .
پس آیا نیویورک شاهد شکوفایی موج جرایم خاص خود است؛ یااین که داستان آسانی سرقت از بانکهای این شهر دزدان سراسر کشور را به سمت نیویورک سوق داده است؛

منبع : اکونومیست
مترجم : علی ایثاری کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها