هم احمدی نژاد؛ هم خاتمی حضور دارند

روز قدس با نمازجمعه ای متفاوت

مراسم روز جمعه هفته جاری که مصادف با روز جهانی قدس است، با سالهای گذشته از جهات مختلف تفاوتهای بسیاری دارد و شاید، یکی از مهمترین این تفاوتها، تغییر چهره خطیب نمازجمعه و سخنرانی "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری به عنوان سخنران پیش از خطبه ها است.
کد خبر: ۲۸۰۵۹۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، در حالی که پیش از این گفته می شد امام جمعه این هفته تهران آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری است و حتی این موضوع از سوی دفتر وی نیز مورد تایید قرار گرفته بود، اما پس از روزها تعلل مسئولان ستاد اقامه نمازجمعه و تردید آفرینی برخی مطبوعات در این زمینه ، سرانجام امروز بطور رسمی حجت الاسلام مسعود مرادی رییس ستاد اقامه نمازجمعه تهران اعلام کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری پس فردا نماز جمعه این هفته تهران را اقامه خواهد کرد.

وی به واحد مرکزی خبر گفت:  دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه ها با مردم سخن خواهد گفت.

گفته می شود "رمضان عبدالله" دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

این اسامی در شرایطی اعلام می شود که روزنامه جمهوری اسلامی روز یکشنبه گذشته به نقل از منابع خود خبر صرف نظر کردن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز جمعه روز قدس را تکذیب کرده بود.

جمهوری اسلامی نوشته بود: خبرنگار این روزنامه در بررسی‌های خود در باره  خبر انصراف آیت الله هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز که توسط بعضی سایت‌ها منتشر شد، کسب اطلاع کرد هنوز درباره اقامه نماز جمعه روز قدس تماسی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گرفته نشده است تا ایشان برای حضور یا عدم حضورشان پاسخی بدهند.

این روزنامه انقلابی باسابقه خاطرنشان کرده بود که در سال‌های اخیر همواره امامت نماز جمعه آخر ماه رمضان که مصادف با «روز قدس» است، با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

روزنامه سرمایه و شماری دیگر از منابع خبری هم به نقل از دفتر «هاشمی رفسنجانی» ضمن تکذیب خبر انصراف وی از اقامه نماز جمعه روز قدس تهران، هر گونه اخبار مبنی بر انصراف یا تغییر امام جمعه را "بی اساس" خوانده و نوشته بودند: تا این لحظه درباره امامت جمعه این هفته تهران برنامه ای به دفتر هاشمی اعلام نشده است.

اما در حالی که به نظر می رسد هاشمی منتظر بود تا نام وی بطور رسمی از سوی ستاد اقامه نمازجمعه به عنوان خطیب هفته جاری اعلام شود، خبرگزاری فارس دو روز پیش به نقل از سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از منتفی شدن حضور هاشمی‌رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس خبر داد و روز گذشته نیز همین خبر  را به نقل از مسئولان ستاد اقامه نمازجمعه تهران منتشر کرد.

در واکنش به این خبرها، مرادی مسئول ستاد اقامه نمازجمعه تهران روز گذشته به برخی منابع خبری گفت که هنوز در باره خطیب این هفته تصمیم گیری نشده و آنچه که برخی رسانه ها در باره عدم حضور هاشمی نوشته اند، صحت ندارد.

همزمان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تکذیبیه ای در باره خبر شبکه ماهواره ای سعودی العربیه منتشر کرد.

متن تکذیبیه چنین است:" شبکه تلویزیونی العربیه و برخی سایت‌های اینترنتی در گزارشی مدعی شدند:«اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن را حسن روحانی  به عهده دارد با اشاره به دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای گفته است: "من از همه چیز کناره‌گیری خواهم کرد،‌ اجازه اقامت نماز جمعه را هم نمی‌دهند". هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری به آیت‌الله خامنه‌ای گفته است: "شما نباید دستور دستگیری مهدی کروبی را صادر می کردید". هاشمی در این دیدار همچنین اعلام کرده‌است که "با ادامه‌ی این روند، اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد" و پاسخی که آیت‌الله خامنه‌ای به او داده تنها سکوت بوده است.»در پی انتشار ادعای فوق، خبرنگار ما در تماس با یک منبع آگاه در بیت مقام معظم رهبری کسب اطلاع کرد که این ادعا از اساس نادرست بوده و تکذیب می‌شود."

همزمان با آن هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار بیانیه ای، مردم را به شرکت گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخواند.

هاشمی در بیانیه اش ، "حضور غیورانه" در راهپیمایی روز قدس در سراسر کشورهای اسلامی و غیراسلامی و در روستاها و شهرهای ایران را "بیدارباشی جاودانه به غفلت زدگان" خواند و از همگان خواست در این راهپیمایی شرکت کنند.

در این بیانیه آمده است:" امسال در حالی به استقبال این روز شریف می رویم که سردمداران جهانی با سوء استفاده از غفلت وتفرقه مسلمانان و بخصوص اختلافات در داخل مجاهدان خود فلسطینی دندان طمع را برای تعمیق جنایات خویش ، تیز کرده اند و با القای تفرقه و دامن زدن به اختلافات مذهبی و پرهیز از بیان اشتراکات ، مطامع استکباری و استعماری خویش را در آستانه تحقق ، نامشروع می بینند.

نکند خدایی نکرده ، تدبیر پیرفرزانه این انقلاب که روز قدس را روز بیداری اسلام نامید، در اثر این اختلافات به فراموشی سپرده و آب در آسیاب دشمن ریخته شود که سالهای سال در آرزوی حذف هویت اصیل اسلامی بیت المقدس به عنوان قبله اول مسلمین است .

انشاء الله حضور غیورانه در راهپیمایی روز قدس در سراسر کشورهای اسلامی وغیر اسلامی و در روستاها و شهرهای ایران عزیز ، بیدارباشی جاودانه به غفلت زدگان باشد که فکر می کنند گذشت زمان ، غبار فراموشی بر آرمان فلسطین نشانده است و شما نیز مطمئن باشید که فجر صادق همیشه بعد از تیره ترین زمان شب، طلوع می کند."

اما در شرایطی که به نظر می رسید همه چیز از حضور هاشمی رفسنجانی در مراسم نمازجمعه تهران خبر می دهد، امروز بطور رسمی اعلام شده است که خطیب نمازجمعه روز قدس آیت الله سیداحمد خاتمی خواهد بود.

در این میان، نکته جالبتر، حضور "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران آنهم برای دومین بار در ماه جاری است. او پیش از این روز ششم شهریور به مناسبت هفته دولت در مراسم نمازجمعه تهران سخنرانی کرد و در جریان آن با تاکید بر اینکه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خردادماه گذشته  "سالم ترین و پاک ترین" انتخابات تاریخ ایران بوده است، ابراز عقیده کرد " اقدامات زشتی که در برخی بازداشتگاهها و کوی دانشگاه انجام شد، اجزای سناریوی دشمن بوده و به دست وابستگان به جریان براندازی انجام شده است."

آخرین نمازجمعه هاشمی

آخرین حضور هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه به 26 تیرماه یعنی دو ماه پیش باز می گردد که وی در آن در جریان یک مراسم جنجالی که هواداران دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری یعنی محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی حضور داشتند، با تحلیل وضعیت برگزاری انتخابات و انتقاد از برخی اقدامات، همگان را به پیروی از قانون فراخواند و طرحی چند ماده ای برای حل اختلافات میان نیروها و شخصیتهای سیاسی کشور و بازگشت آرامش و اعتماد به جامعه ارایه کرد. این سخنان واکنشهای موافق و مخالف بسیاری را در میان احزاب و نیروهای سیاسی کشور برانگیخت.

پس از آن، اعلام شد که نمازجمعه روز 23 مردادماه نیز به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار می شود  و خبر آن حتی از سوی دفتر وی نیز انتشار یافت، اما در پی برخی مخالفتها و تردیدآفرینی در این زمینه، پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی اطلاعیه ای به این شرح صادر کرد:"  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر " ثبات و اعتدال " و رعایت ضوابط حرکت جمعی در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی چنان معتقدند که انجام هرگونه حرکتی را در تخطی از این مسیر بر نمی تابند و این مهم" استثنایی" برای ایشان ندارد چرا که رعایت " تقوا و پرهیز از هرگونه تندروی " آموزه اصلی وهمیشگی معظم له برای نسل دیروز ، امروز و فردای انقلاب است . از این رو وقتی خبر موثق " اقامه نماز جمعه این هفته تهران " به جهت پاسخ به مطالبات انبوه کاربران و علاقه مندان بیشمار ایشان بر روی سایت قرار گرفت اما آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان قدیمی ترین خطیب نماز جمعه که در آستانه ورود به دهه چهارم تصدی امامت جمعه موقت تهران قرار دارند ، به حذف خبر و رعایت مراتب همیشگی اعلام نام" امام جمعه نماز تهران "از سوی مرجع مرتبط دستور فرمودند تا جملگی ما بار دیگر در محضر " تجربه ، تعهد و کیاست " ایشان آموزه ای دیگر بیاموزیم ."

پس از آن، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از انصراف هاشمی رفسنجانی از برگزاری نمازجمعه خبر داد و گفت که او خطیب جمعه 23 مرداد نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران گفت: ایشان برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های سیاسی و غیر قابل قبول از جایگاه نماز جمعه در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نمازجمعه به عنوان یک امر سیاسی عبادی همیشه از منزلت خاصی در افکار عمومی و عامه‌ متدینین برخوردار بوده و هست لذا حفظ این منزلت بر همه ما لازم و واجب است، افزود: طبعا همه موظفیم با تدبیر و هوشمندی همه زمینه‌ها و بستر‌هایی را که این جایگاهی رفیع و معتمد در نظام اسلامی را مورد تعرض قرار می‌دهد از بین برده و اجازه شکل گیری آن‌ها را ندهیم خصوصا اینکه نماز جمعه میعاد حضور همه‌ علاقمندان به نظام اسلامی با همه سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف می‌باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه همه مایلند در محیطی معنوی و دور از هیاهوهای شبهه برانگیز سیاسی با آرامش خاطر در این مراسم عبادی سیاسی شرکت کنند، افزود: لذا با اینکه بر اساس ترتیب معمول، نماز جمعه این هفته باید به وسیله هاشمی رفسنجانی اقامه می‌شد خبر دار شدیم که ایشان برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های سیاسی و غیر متعارف و غیر قابل قبول از این جایگاه منیع ترجیح دادند و تصمیم گرفته‌اند اقامه‌ نماز جمعه توسط یکی دیگر از حضرات آقایان ائمه جمعه موقت تهران برگزار شود تا فضای صمیمی و روحانی این عمل سیاسی و عبادی به آنچه که نباید آلوده نشود.

اما در حالی که انتظار می رفت هاشمی در نمازجمعه هفته های بعد شرکت کند، نام حجت الاسلام والمسلمین صدیقی به عنوان امام جمعه موقت جدید تهران اعلام شد و او اولین نماز جمعه خود را ششم شهریور یعنی در همان روزی اقامه کرد که محمود احمدی نژاد سخنران پیش از خطبه های آن بود.

پس از آن نیز تا امروز هاشمی رفسنجانی امامت نمازجمعه تهران را بر عهده نداشته و با لغو حضور وی در مراسم روز قدس که سالها است نمازجمعه آن با نام او گره خورده بود، به نظر می رسد باید در انتظار تحولاتی تازه در عرصه سیاسی کشور بود.

راهپیمایی روز قدس

اما ورای اینکه مراسم نمازجمعه چگونه برگزار شود و سخنرانان آن چه کسانی باشند، روز قدس، روزی است که همه آزادیخواهان جهان و مسلمانان تلاش خواهند کرد تا در راهپیمایی آن به صورتی باشکوه شرکت کنند.این روز یادگار امام خمینی (ره) و "روز اسلام"‌است و همه شخصیتها و احزاب و تشکلهای سیاسی و مذهبی کشور با صدور بیانیه هایی بر لزوم شرکت در راهپیمایی آن تاکید کرده اند.

شاید، بیانیه ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز برای فراخوان مردم ایران در همه شهرها و روستاها و همه مسلمانان و مردم آزاده جهان برای مشارکت گسترده در راهپیمایی روز قدس صادر کرده ، با همین هدف صورت گرفته باشد، زیرا به نظر می رسد با وجود آنکه او در سالهای اخیر همواره امامت نمازجمعه روز قدس را در تهران بر عهده داشته، اما کمتر در این زمینه بیانیه ای صادر کرده است.

سایت "کلمه" وابسته به میرحسین موسوی نیز اعلام کرده است که مهندس موسوی به مانند سالهای گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در پی تماس ها و سوال های انجام گرفته در مورد تظاهرات روز قدس امسال دفتر مهندس موسوی با اعلام این که روز قدس یادگار گرانقدر امام خمینی و روز مستضعفان و اسلام است اعلام کرد که وی همراه با سایر مردم در تظاهرات روز قدس شرکت خواهد داشت.

مجمع روحانیون مبارز که ریاست آن را "سیدمحمد خاتمی" بر عهده دارد، نیز بیانیه ای به این شرح صادر کرده است: "روز قدس، روز اعتراض به مظلومیت انسان در روزگار ما و محکومیت بیداد، اشغال و حق کشی است که مظهر آن در فلسطین اشغالی است. روز قدس میراث حضرت امام خمینی(ره) و تأکید بر پیمان مردم بزرگوارمان در دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان است. به یاد مظلومان فلسطین و همه مظلومان عالم و در نفی اشغال و سرکوب و دفاع از آزادی قدس عزیز و حاکمیت مظلومان بر سرنوشت خود، مجمع روحانیون مبارز ضمن بزرگداشت این روز بزرگ و دعوت از همگان برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، خود نیز همگام و همراه با مردم در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد."

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیامی به این شرح خطاب به ملت شریف ایران منتشر کرده است:"راهپیمایی روز قدس که به ابتکار رهبر کبیر انقلاب اسلامی هر سال در پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌گردد یکی از دستاوردهای افتخار‌آمیز انقلاب اسلامی است. در این راهپیمایی باشکوه که یک سرمایه بین‌المللی برای ملت ماست نه تنها از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم که حضور و تأثیر‌گذاری خود در صحنه‌های جهانی را به نمایش می‌گذاریم و نه تنها استقلال سیاسی خود را به رخ جهانیان می‌کشیم که به هویت انقلابی خویش در دفاع از مظلومان جهان، پافشاری می‌کنیم. از طرف دیگر، روز قدس همواره روز وحدت ملت ایران حول محور شعارهای اساسی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نیز بوده است. اینجانب به‌عنوان سرباز فدارکار شما ملت ایران، از قاطبه اقشار و نخبگان کشور دعوت می‌کنم تا با شکوه‌تر از گذشته، در این راهپیمایی عظیم شرکت نمایند و بار دیگر به جهانیان ثابت کنند که ملت ایران با تمام توان، در مسیر انقلاب اسلامی خویش و پیمودن راه امام(ره) و پیروی از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، استوار است".

دیگر شخصیتها و نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور از جمله مراجع عظام تقلید، سران قوای سه گانه، احزاب و تشکلهای مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی، هنرمندان و ورزشکاران و سایر اقشار مردم نیز با صدور بیانیه یا اعلام نظر بر حضور گسترده خود در مراسم روز جهانی قدس تاکید کرده اند.

آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید در بیانیه ای به این مناسبت خطاب به "ملت شریف و بزرگ ایران اسلامی" تصریح کرده است: "روز قدس بر حسب مبنا و منطق امام امت (سلام الله علیه) روز تعیین سرنوشت ملت های مستضعف و روز مقابله مستضعفان با مستکبران است. «روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد؛ روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».

این جانب با محکوم نمودن اشغال و تجاوز در قدس شریف، از عموم ملت فهیم و هوشمند ایران می خواهم که با حضور باشکوه در راهپیمایی این روز-که پاسخی به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی است- ضمن پیمان با آرمان های مردم مظلوم فلسطین، پشتوانه معنوی محکمی در جهت نفی هرگونه ظلم و ستم و استضعاف ملت ها در هرکجای عالم ایجاد نمایند، و باید اطمینان داشت که خداوند در کمین ستمکاران و ظالمان است؛ «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ»

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها