jamejamonline
جامعه عمومی کد خبر: ۲۷۹۳۹   ۳۰ مرداد ۱۳۸۲  |  ۱۴:۱۵

هرگونه هدفگذاری ، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای تحقق اهداف و آرمان های آموزشی ، منوط به آگاهی صحیح و شناخت دقیق فرصتها ، ظرفیت ها ، چالشها و تنگناهای فراروی دستگاه و مدیران است .

آشنا نبودن با این عوامل موجب نگرش غلط ، اولویت بندی نادرست ، از میان رفتن امکانات و مقدرات ، از دست دادن زمان و فرصتهای ارزشمند خواهد شد. در این نوشتار به برخی از چالشهای برون سازمانی و درون سازمانی که دستگاه تعلیم و تربیت کشور با آن مواجه است ، اشاره می شود.

چالشهای ملی و فرابخشی

نبود نگرش کلان نسبت به بازسازی و آبادانی کشور و عدم تبیین میزان سهم آموزش و پرورش در الگوی توسعه ، به طور طبیعی ناهماهنگی کارکرد آموزش و پرورش را با این الگو به دنبال خواهد داشت . از سوی دیگر ، به جایگاه و منزلت آموزش و پرورش در نظام توسعه ملی ، نگاهی بنیادی و صحیح نشده و از آموزش و پرورش که دستگاهی مولد و توسعه زاست ، تلقی مصرفی و غیرتولیدی شده است . همچنین ناهماهنگی میان دستگاه ها و نهادهای فرهنگی کشور ، از دیگر چالشهای فراروی آموزش و پرورش است که در نتیجه فقدان یک سیاست مشخص ، هدفمند و هماهنگ موجب هدر رفتن بسیاری از امکانات و ظرفیت های پراکنده در ایفای وظایف مشترک خواهد شد. بر این اساس باید به افزایش سرعت تحولات جهانی در عرصه علوم و فناوری و عدم امکانات لازم برای آموزش و پرورش جهت همگامی و همراهی با این تحولات اشاره کرد و نیز تاثیرات مخرب تهاجم فرهنگی بر نسل جوان و نوجوان که منجر به خنثی سازی بخشی از تلاشهای آموزش و پرورش می شود از دیگر چالشهای فرابخش نظام تعلیم و تربیت کشور است .

چالشهای نیروی انسانی

نگرشها و روشهای سنتی و ناکارآمد موجود در حوزه نظر و عمل معلمان ، مربیان و مدیران رده های مختلف آموزشی ، پرورشی و اداری که موجب فقدان مشارکت جویی و مشارکت پذیری و برخوردهای یکسویه تحکمی و آمرانه در حیطه کاری شده است ، از مشکلات پیش روی نیروی انسانی دراین نظام است که اصلاح و بهبود این گونه نگرشها و روشها، بدون سرمایه گذاری جدی و حمایت های قانونی ، به آسانی امکانپذیر نخواهد بود. همچنین وجود تعداد زیادی از کارکنان که مدرک تحصیلی پایین تر از کارشناسی دارند، وجود هزاران نیروی غیربومی زن و مرد در مناطق مختلف که با اخذ تعهد استخدامی با مشکلات فراوان مواجه اند، وجود درصد قابل توجهی از معلمان که در رشته غیرتخصصی خود تدریس می کنند و وجود معلمان کم تخصص که نیاز به آموزش های تخصصی و روزآمدی دانش دارند و نیز توزیع نامتعادل معلمان ، کمبود نیرو در مناطق محروم و وجود نیروهای مازاد در برخی نقاط و فراهم نبودن امکان انتقال آنان به مناطق محروم ، آموزش و پرورش را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است .

چالشهای مربوط به فضای آموزشی

آموزش و پرورش از نظر امکانات فضای آموزشی و پرورشی و نیز مدارس فرسوده ، با مشکلات فراوانی روبه روست . وجود تعداد زیادی از مدارس کوچک و نامناسب که موجب کاهش نشاط، پویایی ، تحرک و ماندگاری دانش آموزان درمدارس می شود و وجود هزاران کلاس 2نوبته و در برخی موارد کپری کلاسهای نامناسب در مناطق محروم مرزی و نیز وجود بیش از 3هزار مدرسه استیجاری که نیاز به تعمیر داشته ولی امکان بهسازی اساسی آنها به خاطر استیجاری بودن مقدور نیست ، از سوی دیگر فشار مالکان برای تخلیه آنها، آرامش و امکان برنامه ریزی را از مسوولان سلب کرده است . همچنین مدارس مخروبه و نیازمند تخریب که بیش از 40سال قدمت دارند، خطرات جانی فراوانی برای دانش آموزان داشته است . از سوی دیگر نبود اعتبار لازم برای تعمیر و نگهداری این گونه مدارس ، از مشکلات دیگر آموزش و پرورش است . از سوی دیگر، کمبود شدید فضاهای ورزشی (35سانتی متر برای هر دانش آموز) نیز امکان تقویت جسم و روح دانش آموزان را سلب کرده ؛ به عبارت دیگر هر دانش آموز برای ساعت استفاده از فضاهای ورزشی باید 200روز در نوبت باشد.

چالشهای مالی و اعتباری

عدم تخصیص اعتبارات کافی برای اجرای برنامه ها و سیاست های مورد انتظار، بویژه وجود کسری اعتبارات مزمن مربوط به مطالبات معلمان از سنوات قبل و نیز وجود تعداد زیادی از مدارس فاقد آزمایشگاه ، کارگاه ، تجهیزات و فناوری آموزشی و دغدغه معیشتی و رفاهی معلمان و کارکنان و همچنین نبود جایگاه و منزلت اجتماعی مناسب برای آنان در جامعه ، پرداختن به شغل دوم و کاهش انگیزه آنها و نیز نبود نظام ارزشیابی جامع از کارکنان و نظام اداری و تشکیلاتی متمرکز ، پرحجم و زمان بر و ناکارآمد آموزش و پرورش ، مشکلات این وزارتخانه را صد چندان کرده است .
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
فرق است بین خر و گورخر

فرق است بین خر و گورخر

گورخر آفریقایی درون جوی آبی افتاده است و به دلیل استرس زیاد قادر به حرکت نیست، کمی آن طرف‌تر مردی تقریبا تنومند با چیزی شبیه افسار که در دست دارد به حیوان ضربه می‌زند تا از جوی آب بیرون بیاید.

چرا خوشحال نمی‌شویم؟!

چرا خوشحال نمی‌شویم؟!

آدم‌های دنیا به اندازه زیادی آب، غذا، اکسیژن و البته خبر مصرف می‌کنند. شاید فکر کنید این مورد آخری خیلی هم نیاز نیست، اما به همان اندازه که گرسنگی ما را به دنبال خودش می‌کشد، میل به دانستن هم ما را دنبال خودش می‌برد.

محدودیت و معذوریت

محدودیت و معذوریت

۴۰۵نفر از هموطنان‌مان دیروز قربانی کرونا شدند. این در حالی است که از شنبه هفته گذشته با افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا، ‌ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا محدودیت‌ های کرونایی را با توجه به رنگ‌ بندی شهرها در نظر گرفت و اعمال کرده است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر