با ویرانی مستمر آثار تاریخی و میراث فرهنگی خرامه فارس

کسوف بی‌‌توجهی، شهر «خورشید و ماه» را بی‌خاطره کرد

گروه شهرستان‌ها: آثار تاریخی شهر «خورشید و ماه» آنچنان در کسوف و خسوف زوال و تخریب فرو رفته که گویی هرگز طعم روشنی خورشید را نخواهد چشید و زیبایی ماه بر آن سایه نخواهد افکند. به گزارش مهر، شهر «خرامه» مرکز بخش کربال فارس، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
کد خبر: ۲۷۶۷۲۰

قدمت شهر خرامه و کربال به یکهزار و 500‌سال قبل و به سال 500 میلادی برمی‌گردد. در کتاب‌ها و سفرنامه هایی از جمله نزهت القلوب، فارسنامه ابن بلخی، المسالک و الممالک ، آثار العجم، فارسنامه ناصری، شیرازنامه، معجم البلدان، تاریخ گزیده، برهان قاطع، تاریخ سرزمین‌های فلات شرقی، تاریخ ابن خلدون و ... از خرامه و کربال چه یادها شده است.

قلعه بهرام‌گور، چهارطاقی و کاروانسرای جهان آباد، گویای قدمت تاریخی این منطقه است. در تاریخ آمده: یعقوب لیث صفاری بعد از رفتن به فارس و جنگ با ابن واصل، قلعه خرامه را گرفت و چهل هزار بار درم که در آن قلعه بود به دست آورد.

اما امروز شهر «خورشید و ماه» آنچنان در غروب بی‌توجهی مسوولان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، ویران شده که نمی‌توان برای خرامه هویتی با سابقه تاریخی را فرض کرد.

قلعه بهرام گور که تا چندی پیش برپا بود توسط شهرداری ویران شد! امروز از این محدوده، فقط تلی خاک باقیمانده و یک ستون گاز به عنوان نماد گازرسانی به این شهر!

چهارطاقی نیز اسیر زوال و فراموشی است

یکی از آثار تاریخی منطقه که از زمان ساسانیان برجا مانده «چهارطاقی گبران» است که از نظر ساختمان گنبد و کاربندی تا حدودی شبیه آتشکده بهرام است.

برای یافتن این اثر نه تابلویی وجود دارد و نه اطلاعات دقیقی که بتوان به آن رجوع کرد.

زوال خاموش آثار باستانی شهر خورشید و ماه آنچنان ملموس و قابل تامل است که می‌توان تاثیر ویرانگر غروب و فراموشی را برآنان حس کرد. باید در نظر داشت شهرهایی نظیر خرامه است که به فارس اعتبار بخشیده‌اند بنابر این مستحق رسیدگی‌های بیش از این‌‌ هستند.

فارس از سوی سازمان میراث فرهنگی با عنوان «شیرازه فرهنگی و تمدن ایران زمین» عنوان شده است اما هیچگاه به این موضوع توجه نشده که اگر بناهای تاریخی موجود در شهرها و مناطق فارس از بین بروند، شیرازه‌های فرهنگ و تمدن هم از هم می‌پاشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها