گروه سلا‌مت:‌محقق و کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که ساعات روزه در ماه رمضان سال جاری حدود 16 الی 17 ساعت طول می‌کشد، گفت: مهم‌ترین اصل در این زمان حفظ آب بدن روزه داران است. حدود یک ساعت بعد از افطار و نیم ساعت قبل از سحر آب فراوانی بنوشند. دکتر لیلا آزادبخت افزود: روزه داران از خوردن چای پُررنگ، قهوه و کاکائو خودداری کنند.
کد خبر: ۲۷۴۹۵۰

وی گفت: خوردن مواد غذایی پر فیبر از جمله سبزیجات و میوه‌ها هنگام سحر باعث می‌شود روزه داران در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند. با توجه به این‌که ساعات روزه داری ماه رمضان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر است ممکن است افراد تصور کنند خوردن آب زیاد در سحری موجب جلوگیری از تشنگی آنان در طول روز شود، اما این تصور اشتباه است.

وی با بیان این‌که این عمل باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود، توصیه کرد: روزه داران میوه و سبزیجات را به دلیل داشتن املاح و فیبر زیاد در هنگام سحر مصرف کنند تا تشنگی بر آنان غلبه نکند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین بالای بعد از آن می شود و قند موجود در میوه‌ها در بدن دیرتر از قندهای ساده جذب می‌شود و فرد دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد.

به گفته آزادبخت ، روزه داران سعی کنند مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و شیرین و ادویه جات در سحری مصرف نکنند چون تشنگی را در طول روز را افزایش می دهد.

نوشیدن آب زیاد هنگام افطار باعث اخلال در هضم غذا

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف آب زیاد ‌به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

مرتضی صفوی افزود: یکی از عادات غلط غذایی روزه‌داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد و نوشابه استفاده می‌کنند که توصیه می‌شود افراد روزه‌دار افطار خود را با کمی آب گرم یا چای آغاز کنند.

وی اضافه کرد: پس از آن می‌توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو باعث کنترل اشتها می‌شود و از زیاد خوردن به هنگام افطار ممانعت می‌کند و علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است.

این متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود که در وعده افطار 3 تا 5 عدد خرما مصرف شود که خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

صفوی افزود: توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند،‌ از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، ‌کشمش و انواع میوه استفاده شود که افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مصرف آب زیاد ‌به هنگام صرف افطار باعث اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود که بعد از صرف سحری نیز بسیاری از روزه داران از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب مصرف می‌کنند که کار درستی نیست.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود که در وعده‌های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز شود و از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری خودداری کنند چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد، می‌شود.

صفوی گفت: توصیه می‌شود روزه‌داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند که این قبیل مواد دیر هضم هستند و باعث می‌شوند که به هنگام سحر به دلیل پر بودن معده میل به غذا کاهش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها