درخواست فرمانده پلیس‌راه ازمجلس:

استفاده از کمربندایمنی عقب اجباری شود

فرمانده پلیس‌راه کشور از ارسال نامه‌ای برای رییس کمیسیون عمران مجلس در خصوص اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی عقب خودروها خبر داد و گفت: در صورت اجباری کردن این وسیله ایمنی 30 درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی کشور کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۲۶۹۴۰۸

سرهنگ علیرضا اسماعیلی روز جمعه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود 7 هزار سرنشین عقب خودروها در تصادفات جاده‌ای سال گذشته کشته شده‌اند که در صورت استفاده از کمربند ایمنی صندلی عقب از بسیاری از این مرگ‌ها جلوگیری می‌شد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده از حدود 30 سال پیش در کشورهای اروپایی و صنعتی جهان، حدود 65 درصد از مرگ و میرها و صدمات جدی ناشی از تصادفات مربوط به سرنشینان جلو خودروها و 30 درصد آن مرتبط با سرنشینان عقب بوده و به همین منظور با استفاده از کمربند ایمنی با بالشتک‌های مخصوص جهت نگهداری سرنشین و جلوگیری از پرتاب شدن به جلو در هنگام تصادف، تلاش فراوانی انجام شد و طرح استفاده از کمربند ایمنی را برای کارخانجات خودروساز و شهروندان، الزامی کردند.

فرمانده پلیس‌راه کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی سواری‌های وارداتی و تولیدی در کشور (به استثنای اتوبوس و مینی‌بوس‌ها) مجهز به کمربند ایمنی جهت سرنشینان عقب هستند باید مجلس هرچه سریعتر قانونی برای استفاده اجباری از کمربند ایمنی سرنشینان عقب برای تمامی خودروهای داخلی و خارجی (سواری و مسافربری) با ضمانت اجرایی بسیار قوی وضع کند.

وی با اشاره به این که باید کمربند ایمنی بعضی از خودروها، از جمله پراید، بصورت کارشناسی اصلاح و در جهت رفاه ایمنی سرنشینان آنها نصب و مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: کلیه محصولات کارخانجات خودروسازی داخلی نیز باید مجهز به کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب باشد و پس از تعیین مهلتی شماره‌گذاری خودروهای فاقد کمربند ایمنی جهت سرنشینان عقب ممنوع شود.

فرمانده پلیس‌راه کشور تاکید کرد: اخیرا اتحادیه اروپا نیز استفاده از کمربند ایمنی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بین‌شهری را اجباری کرده است.

وی با اشاره به این که استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از کمربند ایمنی و دیگر شرایط ایمنی در جاده مانند صندلی‌های ویژه کودک در خودرو از علل مهم مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از سوانح جاده‌ای است، به ایسنا گفت: اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی در افزایش ایمنی سرنشینان و کاهش آسیب‌ها موثر است به شکلی که با استفاده از کمربند ایمنی می‌توان خطر مرگ را از 43 تا 65 درصد کاهش داد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به این که هر ساله در جهان 2/1 میلیون نفر در تصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند، افزود: نتایج بدست آمده در مطالعه‌ای که در کشورهای اروپایی صورت گرفته نشان می‌دهد استفاده از کمربند ایمنی در کنار کیسه هوا موجب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از تصادفات به میزان 68 درصد می‌شود. از سوی دیگر سازمان صلیب سرخ جهانی نیز اعلام کرده است اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ساده‌ای مانند استفاده از کمربند ایمنی جهت سرنشینان جلو و عقب و کلاه ایمنی و محدودیت سرعت می‌تواند مرگ و میرهای تصادفات جاده‌ای را تا 50 درصد کاهش دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای یونیسف بستن کمربند ایمنی خطر مصدومیت را 40 تا 50 درصد و خطر مرگ را 40 تا 60 درصد در حوادث رانندگی کاهش می دهد.

فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: همچنین استفاده از صندلی نوزاد و کودک در پیشگیری از مصدومیت و مرگ نوزادان و کودکان در حوادث رانندگی بسیار موثر بوده است، به شکلی که استفاده از صندلی ایمنی در خودروها، آمار مرگ و میر نوزادان در حوادث رانندگی را 71 درصد و کودکان را 54 درصد کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این که بعضی از رانندگان تصور می‌کنند که کمربند ایمنی برای جاده‌های خارج از شهر است، افزود: این تصور اشتباه است چرا که حوادث رانندگی در جاده‌ها از شدت بیشتری برخوردارند، اما در عوض بیشتر تصادفات در شهرها روی می‌دهد. عده‌ای دیگر هم تنها زمانی که می‌خواهند مسافتی طولانی رانندگی کنند از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند در صورتی که باید بدانند خطر حتی در مسیرهای کوتاه هم در کمین است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص استفاده از کمربند ایمنی در کشور به ایسنا گفت: بر این اساس استفاده از کمربند ایمنی با سطح سواد رانندگان رابطه مستقیم دارد. از سوی دیگر مهمترین عوامل موثر در استفاده بیشتر از کمربند ایمنی از نظر این رانندگان آموزش، تبلیغات، اعمال قانون و جریمه افراد، خاطی بوده است. همچنین علل اصلی عدم استفاده از کمربند ایمنی، رانندگی در داخل شهر، کوتاهی مسیر و سرعت کم هنگام رانندگی ذکر شده است. از سوی دیگر بین مدل اتومبیل و استفاده از کمربند ایمنی از نظر آماری ارتباط معنی داری وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها