غنیمی فرد خبر داد:

انتقال گاز به هند فقط از مسیر پاکستان

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح از برگزاری نشست مشترک با گازپروم روسیه و پاکستان در تهران در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: امکان صادرات گاز از مسیر دریا و تخصیص گاز بیشتر به این طرح وجود ندارد.
کد خبر: ۲۶۷۲۵۲

حجت الله غنیمی فرد در گفتگو با مهر درباره اظهار نظر یک مقام هندی برای اجرای طرح انتقال گاز ایران از بستر دریای عمان و اقیانوس هند، گفت: در طی 3 سال گذشته یک شرکت بخش خصوصی هند با انجام مذاکرات و مکاتباتی، طرحی را برای تامین گاز مورد نیاز هند از طریق احداث خط لوله ای از زیر بستر خلیج فارس و اقیانوس هند ارائه کرده بود.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران پس از انجام مطالعات و بررسی های جامع به این درخواست شرکت هندی پاسخ داده است، تصریح کرد: به طرف هندی اعلام کرده ایم که در شرایط فعلی اولویت ایران برای تامین گاز کشور هندوستان تنها از طریق خط لوله خشکی و از مسیر خاک پاکستان است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به برنامه های صادرات گاز ایران، در شرایط کنونی گازی برای خط لوله زیر دریایی ایران و هند پیش بینی نشده است، اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی امکان تخصیص میزان بیشتری گاز به هند وجود ندارد.

به گزارش روزنامه فایننشال اکسپرس، یک مقام هندی امروز از طرح انتقال گاز ایران به این کشور از بستر دریا خبر داد و گفته است: در حال حاضر مذاکراتی بین 2 کشور در این خصوص جریان دارد.

طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به هند از زیر دریا از اواسط دهه 1990 میلادی مطرح بوده است. این خط حدود یکهزار کیلومتر طول خواهد داشت.

خط لوله انتقال گاز ایران به هند از طریق دریا کوتاهتر از خط لوله صلح بوده و به دلیل عدم عبور از پاکستان امنیت بیشتری خواهد داشت.

غنیمی فرد در خصوص طرح مشترک ساخت خط لوله انتقال گاز پاکستان با مشارکت ایران، گازپروم روسیه و شرکتهای پاکستانی، توضیح داد: در این رابطه قصد مشارکت با گازپروم و پاکستانی ها را برای ساخت خط لوله انتقال گاز را داریم.

به گفته وی اولین نشست 3 جانبه این طرح در آینده ای نزدیک به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها