بازگشت به صحنه پس از غیبتی طولانی

کمتر از یک هفته قبل بود که کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی برای اولین بار پس از غیبتی طولانی با شرکت در مراسم پانزدهمین سالگرد درگذشت پدرش، کیم ایل سونگ در برابر دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.
کد خبر: ۲۶۵۹۵۰

چهره کیم در فیلم کوتاهی که از این مراسم پخش شد، کاملا بیمارگونه بود و بخوبی نشان می‌داد حالش چندان مساعد نیست.

هر چند ماه‌هاست گمانه‌زنی‌هایی درباره کسالت جسمانی کیم وجود دارد، اما وقتی شبکه تلویزیونی YTN کره‌جنوبی روز گذشته ادعا کرد کیم به سرطان لوزالمعده مبتلاست، بار دیگر نگاه رسانه‌های غربی متوجه رهبر پررمز و راز آخرین حکومت کمونیست جهان شد.

این شبکه تلویزیونی به نقل از منابعی ناشناس در سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی ادعا می‌کند کیم 67 ساله مدت‌هاست از سرطان لوزالمعده رنج می‌برد و تلاش پزشکان کره‌شمالی و تیم‌های پزشکی خارجی که با هزینه‌های هنگفت به این کشور دعوت شده‌اند هم در درمان او موثر نبوده و او حداکثر 5 سال دیگر برای زندگی کردن فرصت دارد.

به اعتقاد کارشناسان غربی، احتمال درست بودن این ادعا خیلی زیاد است. یکی از دلایلی که این ادعا را باورپذیر کرده، غیبت طولانی کیم از انظار عمومی است. علاوه بر آن تعجیل او در معرفی کیم‌جونگ اون، پسر سومش که تنها 26 سال دارد به عنوان رهبر بعدی کره‌‌شمالی را می‌توان گواهی بر قریب‌الوقوع بودن مرگ رهبر کره‌شمالی تلقی کرد.

کیم در تصاویری که دوشنبه گذشته از حضور او در مراسم یادبود پدرش منتشر شده لاغر و رنگ‌پریده است و حتی به نظر می‌رسد موهای او هم کم‌پشت‌تر شده‌ است. کیم که کمتر از یک سال قبل سکته‌ای مغزی را پشت سر گذاشته بود، دوشنبه گذشته برای دومین بار طی یکسال گذشته در انظار عمومی ظاهر شد.

وضعیت جسمانی کیم به قدری وخیم است که او بخش اعظم اختیارات خود را به پسرش تفویض کرده است. اون کمتر از یک ماه قبل به عضویت شورای عالی دفاع، عالی‌ترین نهاد نظامی کره‌شمالی درآمد و به فاصله اندکی پس از آن به ریاست سازمان اطلاعاتی این کشور منصوب شد.

گفته می‌شود، حتی اگر کیم زنده هم بماند قرار است قدرت را در سال 2012 مقارن با یکصدمین سالگرد تولد پدرش به پسر کوچکش منتقل کند. صرف‌نظر از این که این گمانه‌زنی‌ها تا چه حد منطبق بر واقعیت باشد، نکته‌ای کاملا مشهود است. وضعیت جسمانی رهبر کره‌شمالی خوب نیست و او در سرازیری زندگی قرار گرفته است.

رضا سادات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها