مجری طرح تدوین سند برنامه درسی ملی اعلام کرد:

اجرای سند برنامه درسی ملی از سال تحصیلی93 ـ 94

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم مدیر کل برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش و مجری طرح تدوین سند برنامه درسی ملی اعلام کرد: پیش‌بینی شده است که مقدمات اجرای سند برنامه درسی ملی ظرف سه سال آینده یعنی تا سال 1391، آماده و به آموزش و پرورش ابلاغ شود.
کد خبر: ۲۶۳۵۲۴

به گزارش ایسنا ، مدیر کل برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش در حاشیه نشست بررسی و ارایه سومین نگاشت سند برنامه درسی ملی، از اجرای سند برنامه درسی ملی از سال 1391 به صورت آزمایشی، محدود و پلکانی نیز خبر داد و تاکید کرد: سند برنامه درسی ملی سازماندهی خاصی دارد که باید اهداف آن در برنامه‌های درسی، گنجانده و نظارت کارشناسی بر این سند اعمال شود و پس از طی این مراحل است که در نهایت تصمیم‌گیری‌های نهایی درباره سند برنامه درسی ملی اتخاذ خواهد شد.

مجری طرح تدوین سند برنامه درسی ملی با اشاره به میزان پیشرفت در تدوین سند برنامه درسی ملی که به مثابه قانون اساسی آموزش و پرورش تلقی می‌شود، اعلام کرد: نگاشت دوم سند برنامه درسی ملی به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه شده و کمیسیون راهبردی وزارت آموزش و پرورش نیز تشخیص داده است که این سند نیازمند پختگی و بحث‌های کارشناسی بیشتر است.

وی اضافه کرد: بر این اساس، نگاشت سوم سند برنامه درسی ملی پس از اعمال نظرات جمع‌آوری شده در نشست بررسی سند، به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه خواهد شد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سند برنامه درسی ملی، برنامه‌ای متکی بر مبانی مورد قبول و استفاده از نوآوری‌های آموزشی است که اگر در سریع‌ترین حالت به تصویب برسد، اجرای کامل آن در مدارس از سال تحصیلی 93 ـ 94 ممکن خواهد بود.

او از تغییر محتوای کتب درسی براساس سند برنامه درسی ملی نیز خبر داد و گفت: محتوای کتب درسی کشور به تناسب شاخص‌های برنامه درسی ملی ارتقا خواهد یافت و تغییرات اساسی در محتوای این کتب، براساس این سند صورت خواهد گرفت.

ذوعلم بر لزوم جامع‌نگری درباره اهداف تدوین و اجرای سند برنامه درسی ملی تاکید و تصریح کرد: «حرکت به سوی تحقق مدرسه زندگی» به عنوان شعار و محور تدوین ابعاد مختلف این سند مورد توجه قرار گرفته است.

وی در عین حال نیاز آموزش و پرورش کشور به برنامه درسی ملی را نیازی آنی و فوری خواند و خاطرنشان کرد: آنچه در تعلیم و تربیت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، اگر بدون اتکا به یک چرخه عمل و مستندات فلسفی و علمی باشد، خروجی خوبی نخواهد داشت.

ذوعلم با اشاره به یکی از شاخص‌های سند برنامه درسی ملی، گفت: دانش‌آموزان باید از حفظیات کتب درسی رها شوند و آموزش دروس نیز براساس قوه تعقل، تفکر و اندیشه دانش‌آموزان صورت گیرد.

این مقام مسوول آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی را یک نقشه جامع و برنامه درسی واحد برای اجرا در سراسر کشور توصیف کرد و با بیان این که سند برنامه درسی ملی باید علاوه بر طراحی عالمانه و آرمان‌گرایانه، از طراحی واقع بینانه و منطبق بر راهکارهای منطقی نیز برخوردار باشد، اظهار کرد: ما در تدوین سند برنامه درسی ملی توجه داشتیم که به ارائه یک الگوی بومی بپردازیم و لذا این سند، برنامه‌ای غیرتقلیدی و برگرفته از آموزه‌های اسلام و شاخص‌های بومی و فرهنگی ماست.

ذوعلم خاطرنشان کرد: اگر آثار برنامه‌هایی که برگرفته از سند برنامه درسی ملی در سطح ستاد، استان، منطقه و ناحیه تولید می‌شود، نتواند در کلاس‌های درس نمایان شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت.متاسفانه در نگاه اول، همگان برنامه مدرسه زندگی را صرفا تربیت شهروند مطلوب تلقی می‌کنند، اما در نگاه دینی، دانش‌آموز در مدرسه زندگی، باید معنای متعالی زندگی را درک کند.

مجری طرح تدوین سند برنامه درسی ملی با اشاره به مشارکت دیگر سازمان‌ها برای اجرایی شدن این سند نیز، اظهار کرد: به عنوان مثال، سازمان میراث فرهنگی آمادگی خود را برای همکاری با آموزش و پرورش در زمینه تحقق اهداف سند برنامه درسی اعلام کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بر این اساس تاکید کرد: اثربخشی آموزش به دانش‌آموزان در فضای تاریخی بیشتر از فضای کلاس درس است و لذا آموزش و پرورش برای تحقق این هدف برای 14 میلیون جمعیت دانش‌آموزی در 720 منطقه آموزش و پرورش در کشور نیازمند مشارکت با دیگر سازمان‌هاست.

او در پایان برگزاری اردوهای تربیتی را نیز بخشی از برنامه‌های اجرای سند برنامه درسی ملی عنوان کرد که به موجب آن، معلمان با توجه به امکانات، توانایی‌ها و نیازهای کلاس درس اردوهای تربیتی برگزار می‌کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها