شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که از چندی پیش دچار ریزش مو شده اید یا چند سالی است که از ریزش مداوم موهای سرتان شکایت دارید.
کد خبر: ۲۵۸۵۱
تا به حال برای این که جلوی ریزش مویتان را بگیرید ، چه کارهایی انجام داده اید؛ به پزشک مراجعه کرده اید ؛ شامپو و نرم کننده های مویتان را مرتبا عوض کرده اید؛ یا نه . شاید هم با کمک گرفتن از داروها و معجون های گیاهی تلاش کرده اید به هر نحوی شده موهایتان را حفظ کنید. براستی انجام این اعمال تا چه حد می توانند یکی از مهمترین عواملی که باعث زیبایی ظاهری می شود را حفظ کنند؛ امروزه دیگر مشکل ریزش موی سر به یک معضل جهانی تبدیل شده است و روز به روز هم بر تعداد اخباری که حکایت از بالارفتن آمار آن در نقاط مختلف دنیا دارد، افزوده می شود. اگر شما هم جزو آن گروهی هستید که از ریزش موهای خود نگرانید ، بهتر است مصاحبه زیر که با دکتر فرهاد ملک زاده ، متخصص پوست و مو و استادیار دانشکده شهید بهشتی انجام داده ایم را بخوانید. چرا که ممکن است بسیاری از مشکلات شما با دانستن اطلاعات بیشتر راجع به این معضل مرتفع شود و آشنایی با مفهوم درست ریزش مو و علل آن ، مانع از این شود که هر روز صبح با نگرانی دستی به سر خود بکشید تا ببینید آیا هنوز مویی روی سرتان باقی مانده است یا نه !

آقای دکتر! در ابتدا مفهوم اصلی ریزش مو را بیان کنید.
به طور کلی می توان ریزش مو را به 2دسته تقسیم کرد :
1) ریزش موی فیزیولوژیک
2) ریزش موی ثانویه .
در نوع فیزیولوژیک عواملی از قبیل بارداری یا یک رژیم خیلی شدید و یا استرس زیاد موجب ریزش مو می شود. که البته این ریزش مقطعی بوده و با از میان بردن علل ایجاد کننده آن برطرف می شود؛ اما در نوع ثانویه ، بر اثر ابتلا به برخی بیماری های پوستی ، ممکن است عوارض به صورت ریزش مو ظاهر شود.
چه مکانیزمی در این 2نوع ریزش مو دخالت دارند؛
به دنبال رژیمهای شدید غذایی که فرد را وادار می کنند بسیاری از مواد مورد نیاز برای بدن را قطع کند، بارداری و یا قطع قرصهای جلوگیری از بارداری به فاصله 2تا 3ماه بعد ریزش شدیدی در موها رخ می دهد که علت عمده آن عدم تعادل هورمونی است ؛ اما این ریزش مو که باعث نگرانی بسیاری از افراد می شود، اهمیت چندانی ندارد و خود به خود بعد از چند ماه خوب می شود؛ ولی در نوع دوم ، یعنی ریزش مو در اثر بیماری های ثانویه ای نظیر تیروئید ، لیکن پلان و... که ریزش به صورت منتشر یا موضعی رخ می دهد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد؛ چرا که گاهی این گونه ریزش ها به صورت دایمی رخ می دهد و بازگشت مجدد مو امکانپذیر نیست .
آیا سن و جنس هم در میزان ریزش موی افراد تاثیر دارد؛
ریزش موی سر در هر سنی اتفاق می افتد؛ ولی بیشتر در میان زنان جوان و نیز زنانی که به دوره یائسگی می رسند به دلیل تغییرات هورمونی دیده می شود. در مورد زنان جوان چون بیش از حد به موهای خود حساسیت دارند و نسبت به زیبایی آن حساسند، گاهی مراقبت های بیش از اندازه آنها خود عاملی برای ریزش مویشان می شود.
پس بعد از 30سالگی ، مشکل طاسی بیشتر در آقایان دیده می شود با توجه به این که شما گفتید ریزش مو در میان زنان بیشتر است؛
چیزی که در اصطلاح عام ، کچلی نامیده می شود و در واقع شامل ریزش تمام یا قسمتی از موها، در نتیجه گذشت زمان است ، معمولا جنبه وراثتی دارد و تابع قانون خاصی نیست . این مشکل در میان مردان به دلیل وجود مسائل هورمونی ویژه بیشتر رخ می دهد و کاملا با ریزش موضعی و مقطعی مو متفاوت است.
میزان ریزش طبیعی مو در یک روز چه قدر است؛
ریزش موی سر در روز بین 50 تا 100 تار طبیعی است که البته با تغییر فصل این تعداد نیز ممکن است دچار تغییر شود. مثلا در فصل پاییز به دلیل کم شدن نور، ترشح تیروئید کم می شود و این عامل باعث افزایش ریزش مو خواهد شد.
همان طور که می دانید در سالهای اخیر استفاده از ژل ، روغن ، واکس مو و... بویژه در میان جوانان افزایش پیدا کرده است . به عقیده شما آیا استفاده از این مواد می تواند در ریزش مو موثر باشد؛
هنوز چنین چیزی از لحاظ علمی ثابت نشده است . نظریه ای که اکنون وجود دارد، می گوید که این مواد نقش چندانی در ریزش مو یا حفظ آنها ندارند؛ اما توصیه من این است که باید تا جایی که ممکن است از مصرف چنین موادی خودداری کرد. بویژه از انواعی که کاملا شیمیایی هستند و یا بیشتر برای تبلیغات تجاری به بازار عرضه شده اند.
برخی افراد عقیده دارند شانه کردن زیاد موها و نیز ماساژ سر باعث تقویت ریشه مو می شود. آیا این عقیده درست است؛
خیر ، این عامل نه تنها سبب حفظ موها نمی شود ؛ بلکه بالعکس به عنوان ضربه یا ترومایی محسوب می شود که باعث ریزش موها می گردد.
افرادی که برای پرپشت کردن موهایشان سر خود را با تیغ می تراشند ، عقیده دارند که این کار در تقویت موها موثر است . نظر شما در این باره چیست؛
این کار کاملا اشتباه است ؛ چرا که تغییرات در تعداد موها یک پدیده کاملا داخلی است و در اثر عوامل هورمونی و... رخ می دهد. گرچه با کوتاه تر کردن موها به دلیل این که شانه کردن آنها آسان تر می شود و نیز هنگام آرایش مو ضربه کمتری به آن وارد می شود، می تواند تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری کند؛ اما با این وجود این کار خیلی در حفظ و نگهداری موها موثر نخواهد بود.
طاسی ناحیه ای یعنی چه؛
گاه بنا به وجود بیماری های مختلف در سر به ابعاد سکه ای ریزش هایی رخ می دهد که با گذشت زمان قسمتهای وسیع تری از سر و گردن و حتی تمام بدن را گرفتار می کند. در اینجا باید حتما به پزشک مراجعه کرد و از مصرف مواد و داروهای خودسرانه خودداری نمود.
موخوره که بویژه در میان زنان شایع است ، به چه علت رخ می دهد؛
موخوره ، عبارتست از خشکی نوک موها و شکستگی و چندشاخه شدن سر آنها که به علت شستشوی زیاد و دستکاری مو این حال عارض می شود و معمولا هر چه بلندتر باشد ، امکان وقوع آن بیشتر است.
به عقیده شما راه پیشگیری از ریزش مو چیست؛
مهمترین عاملی که در سلامت موها نقش دارد ، حفاظت از بهداشت آنهاست و در این زمینه باید نکات زیر را کاملا موردتوجه قرار داد :
1) از ایجاد فشارهای بیش از حد به موها باید خودداری کرد ، یعنی شانه کردن شدید و دستکاری سر که بویژه در میان محصلان و دانشجویان به هنگام درس خواندن دیده می شود ، همه و همه موجب تخریب مو و کنده شدن آن می شود. پس باید تا آنجا که ممکن است این تحریکات را به کمترین حد ممکن تقلیل داد.
2) حمام مرتب دست کم 3بار در هفته و نیز استفاده از شامپوهای مناسب موی سر.
3)استفاده نکردن از سنجاق ها و گل سرهایی که سبب کشیدگی پوست سر و کشش موها می شود ؛ چرا که این وسایل ریزش موها را به طور نسبی افزایش می دهند.
4) تغذیه مناسب از گوشت ، میوه جات و سایر غذاهایی که حاوی ویتامین ها و موادمعدنی لازم برای تقویت موها هستند.
با مشاهده چه علایمی لازم است فرد به پزشک مراجعه کند؛
اگر هر فردی نگران ریزش موهای سر خود است ، بهترین روش این است که به مدت چند روز متوالی تعداد موهای ریخته شده سرش را شمارش کند و در صورتی که در چند مورد به 70-80 تا رسید به پزشک مراجعه کند. در غیر این صورت نیازی نیست .
به عنوان سوال آخر ، چه توصیه ای برای کسانی که نگران از دست دادن موهای خود هستند ، دارید؛
باید دانست از آنجایی که رویش مو در افراد مختلف به صورت متفاوتی متغیر است ، پس تعریف ریزش مو هم در افراد مختلف با هم فرق می کند. مو در عرض 3 تا 5 سال رشد می کند. در عرض چند هفته استراحت می کند و در مدت 3 ماه می ریزد. از آنجایی که این زمان در هر فردی عدد خامی است ، پس نمی توان اشخاص را با هم مقایسه کرد. بنابراین در صورتی که هر یک از ما تا آنجا که ممکن است ، به حفظ بهداشت موهای خود اهمیت بدهیم و از عواملی که به صورت موضعی و مقطعی باعث ریزش مو می شوند ، بپرهیزیم و نیز در صورت مشاهده ریزش غیرطبیعی موها در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنیم ، دیگر هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

گفتگو: شادی باباخانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها