گروه اقتصاد: فقط بهدلیل نیاز به مدیریت بیشتر در امر مصرف بنزین و کنترل آن فعلا از شیوه سهمیهبندی استفاده میشود و امیدواریم هرچه سریعتر این محدودیت برداشته شود. سیدنورالدین شهنازیزاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: امیدواریم با اجرای پروژههای در دست اقدام، به یک کشور صادرکننده فرآورده تبدیل و با اصلاح قیمتها این محدودیت به طور کامل برداشته شود.وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر کارشناسی سهمیهبندی گازوئیل مناسب خواهد بود یا خیر، افزود: اگرچه سهمیهبندی موجب کنترل بیشتر مصرف میشود، ولی بهسبب محدودیتی که ایجاد میکند، مورد نظر نیست.
به گفته او، تلاش میشود با اصلاح قیمتها و افزایش تولید فرآوردههای نفتی، بر مبنای یک اقتصاد پویا، سوخت به هر میزان و با قیمت واقعی خودش در اختیار مردم قرار گیرد.
در حال حاضر 56 درصد از نفتگاز در بخش حملونقل، 19 درصد در بخش خانگی، تجاری و خدماتی، 15 درصد در بخش صنعت (شامل نیروگاهها نیز هست)، 6 درصد در بخش کشاورزی و 3 درصد در سایر مصارف مورد استفاده قرار میگیرد.
شهنازیزاده در مورد تولید گازوئیل با اشاره به میانگین تولید آن از ابتدای سال 1388 که 78 میلیون لیتر در روز بوده است، خاطرنشان کرد: اگرچه در بخش گازوئیل نیز سامانه هوشمند فعال شده است، ولی مصارف عمده نفتگاز از طریق سامانه هوشمند نیست و غیرحملونقلی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح کارت سوخت گازوئیل، مصرف آن در بخش حملونقل و فروش جایگاهی بین 5/2 تا 3 میلیون لیتر روند کاهشی داشته است، توضیح داد: در حال حاضر مصارف حملونقل صرفا با استفاده از کارت هوشمند انجام میشود و باقی مصرفکنندگان عمده نفت گاز با روشهای قبلی و از طریق حوالههای صادر شده از مناطق و نواحی شرکت ملی پخش، سوخت خود را در قالب سهمیههای تعیین شده توسط سازمانهای متولی مانند جهاد کشاورزی، شیلات، تعاونی یا غیره تحویل و اقدام میشود.