گروه سلامت - دکتر علی اخوان: سال‌ها قبل داشتن پوستی سفید نماد زیبایی بود، اما دیگر برف و بلور بودن زیبایی نیست. اکنون پوست برنزه مد شده است. مخصوصا در فصل تابستان. این بازار سال به سال نیز گرمتر می‌شود. هنگامی که پرتوهای ماوراءبنفش به پوست برخورد می‌کند، سلول‌هایی به نام ملانوسیت‌ها را که مولد رنگدانه‌ای قهوه‌ای به نام ملانین هستند، تحریک می‌کنند. ملانوسیت‌ها با تولید هرچه بیشتر ملانین سعی می‌کنند تا از پوست محافظت کنند. در حقیقت ملانین مانند نوعی چتر برای سلول‌های پوست عمل می‌کند و البته رنگ قهوه‌ای نیز ایجاد می‌کنند که عامل برنزه شدن است.
کد خبر: ۲۵۶۹۷۲

برای هر نوع سلیقه‌ای

امروزه غیر از روش سنتی آفتاب گرفتن شیوه‌های مختلفی برای برنزه کردن ابداع شده است.

کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه کننده که در اثر مجاورت با سطح پوست پس از چند ساعت رنگ تیره را به پوست می دهند یکی از این شیوه هاست.

قرص‌های برنزه کننده  حاوی کانتاگزانتین که جزء ‌رنگ‌های خوراکی و برای رنگ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود نیز در بازار بسیاری از کشورها وجود دارند.این مواد، با لایه چربی زیر پوست ترکیب شده و رنگ پوست را متمایل به قهوه‌ای  نارنجی می‌کنند. این قرص‌های برنزه کننده اثرات جانبی زیادی نیز مانند آسیب‌های کبدی و مشکلا‌ت بینایی دارند.

پودر، اسپری، ژل، لوسیون و مرطوب‌کننده‌های مختلفی نیز به عنوان برنزه موقت یا برنزه یک‌روزه در بازار یافت می‌شوند، که در واقع چیزی جز رنگ آرایش نیستند و براحتی با آب وصابون شسته می‌شوند.

سولاریوم یا همان تختی که برای برنزه کردن پوست از آن استفاده می‌شود، یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار برنزه شدن است. در داخل این تخت‌ها لامپ‌هایی قرار دارد که نور ماورای بنفش تولید می‌کنند و می‌توانند رنگ پوست را برنزه کنند.

با وجود این‌که سال‌های زیادی از رواج این شیوه می‌گذرد، همچنان مخالفان سرسخت آن به مبارزه علیه استفاده از این دستگاه ادامه می‌دهند؛ چون معتقدند این دستگاه آثار زیانباری را بر سلامت انسان بر جای می‌گذارد. سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده از آن را برای مقاصد زیبایی توصیه نمی‌کند.

این سازمان توصیه کرده کسانی که پوست بسیار روشن دارند، افراد زیر 18سال،کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب سوختگی دارند، افرادی که داروی خاصی مصرف می‌‌کنند، از این وسیله استفاده نکنند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی به خانم‌ها هم توصیه کرده که موقع برنزه کردن از لوازم آرایشی استفاده نکنند، چون ممکن است اشعه ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت کند. ضمن این‌که استفاده از سولاریوم بدون عینک محافظ مخصوص می‌تواند موجب برق زدگی چشم شود.

طرفداران سولاریوم معتقدند زمان قرار گرفتن افراد در این دستگاه در برابر اشعه ماورای بنفش بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که افراد در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند بنابراین برنزه شدن در این دستگاه‌ها ایمن‌تر است، اما بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند برنزه شدن در اتاق سولاریوم ایمن‌تر از آفتاب سوختگی نیست.

3 آسیب برنزه شدن

معمولا افرادی که می‌خواهند پوست خود را برنزه کنند زیاد توجهی به مضرات آن ندارند؛ اما بد نیست بدانید پزشکان راجع به عوارض این کار چه می‌گویند.

1- سوختگی ناشی از نور آفتاب باعث سرطان می‌شود

2- در معرض نور آفتاب قرار گرفتن موجب پیری زودرس در پوست می‌شود

3- محققان معتقدند به برنزه کردن نیز باید مانند بقیه رفتارهای اعتیادآور نگاه کرد. افراد این تمایل را پیدا می‌کنندکه بیشتر و بیشتر در معرض این اشعه قرار گیرند و دچار نوعی اعتیاد به این امر می‌شوند. دانشمندان دانشگاه تگزاس هشدار داده‌اند که 53 درصد افرادی که مدام برای برنزه کردن پوستشان به استخرهای رو باز و ساحل دریا می‌‌روند، ممکن است به برنزه کردن بدنشان معتاد شوند.

در نهایت در نظر داشته باشید شاید یکی دو بار برنزه کردن، عوارض شدیدی ایجاد نکند؛ اما کسی که این کار را انجام می‌‌دهد، قطعا این رنگ را برای پوست خود می‌‌‌پسندد و دوست دارد که باز هم تکرارش کند و همین تکرار است که مشکل‌آفرین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها