در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
معرفی مختصری از رادیویی که در آن کار میکنید ارائه نمایید؟
من چندین مسوولیت در حوزه رادیو دارم. به عنوان مدرس، به تدریس هنر و حرفه تولید رادیویی میپردازم. سعی من در این است که دانشجویان را به تفکر در خارج از حیطه سنتی رادیو ترغیب کرده و درک وسیعی از استفاده صدا در رسانه به آنها دهم. به عنوان سردبیر مجله <رادیو و رسانههای شنیداری>، من تحقیقات انجام شده در سراسر جهان در زمینه رادیو و صدا را جمعآوری و ارزیابی میکنم. این سمت فرصتی است که بتوانم با تازهترین نتایج تحقیقات آشنا شده و آنها را با نخبگان رادیو در میان بگذارم. به عنوان یک فعال اجتماعی سعی کردم تا شبکهای محلی برای جمعیت اقلیت اسپانیولی مقیم آمریکا راهاندازی کنم که خوشبختانه موفق شدم.
آینده رادیو را چگونه میبینید؟
پیشبینی آینده رادیو در زمان گذار این رسانه ساده به نظر نمیرسد. آیندگان با نگاه به پیشبینی من ممکن است مرا یک نابغه یا احمق تلقی کنند. با وجود این، به آینده نگریستن جالب به نظر میرسد. با بررسی مواردی که اکنون در حال رخ دادن است، میتوان نظرات متفاوتی در خصوص آینده رادیو داشت. بسیاری از کارشناسان همچون استرلینگ و کیتروس (2002)، بر این باورند که در آینده نزدیک شاهد فناوریهای کاملاً جدید نخواهیم بود. انقلاب دیجیتال همچنان در حال رخ دادن است و به طور محتمل این روند، یعنی استفاده از فرصتهای دیجیتال، ادامه خواهد داشت و با استفاده وسیعتر از فناوریهای دیجیتال، ما شاهد ابتکارات جدیدی خواهیم بود. ما باید همچنان شاهد ادغام فناوریها به عنوان بخشی از حرکت به سمت رسانه دیجیتال باشیم. پیشبینی چگونگی این ادغام امری دشوار است. به عنوان مثال، هیچ کس پیشبینی نمیکرد که گوشی تلفن همراه به عنوان وسیلهای ظهور پیدا کند که در آن فناوریها به طور چشمگیری در کنار هم قرار بگیرند. تحقیقات به عمل آمده در زمینه رادیو معمولاً نشانگر این است که تأثیر فناوری دیجیتال و همگرایی آن موجب یک تغییر شکل در صوت به گونههای متفاوت برای اهداف خاص با وسایل گوناگون میشود. در دهه 1990، سوال کارشناسان این بود که کدام مجرای دیجیتال جایگزین رادیوی آنالوگ میشود؟ و الان ما به نادرستی این سؤال آگاهیم. پرسش کنونی این است که رادیو چگونه در فضای چند رسانهای چند مجرایی مورد استفاده قرار میگیرد؟ پاسخ به این پرسش آینده رادیو را شکل میدهد. این سؤال به تنهایی توسط کارشناسان پاسخ داده نمیشود، بلکه به همراه مخاطبان صاحبنظر و دارای اختیار میتوانند بر جهت حرکت رادیو در آینده تأثیر بگذارند. احتمالاً، دانشجویان ما با استفاده از مهارتها و دانش خود مبتکران آینده در حوزه رادیو خواهند بود.
مهمترین شیوه جذب مخاطب رادیویی از نظر شما چیست؟
جذب و حفظ مخاطبان برای ابقای رادیو حیاتی است. به دلیل ارائه صدا از مجراهای مختلف، این امر بسیار دشوار شده است. از برخی جهات، اصطلاح <رادیو> نیازمند باز تعریف است تا معنای وسیعتری از ارائه صدا را در بر گیرد. به طور مثال، بسیاری از نوجوانان ایالات متحده به رادیو به عنوان یک فناوری قدیمی نگاه میکنند. آنها شبکههای آنلاین موسیقی، رادیوی ماهوارهای، پادکست و دیگر فناوریها را برای گوش دادن انتخاب میکنند. به عقیده من، دو مساله درخصوص مخاطبان وجود دارد. اول اینکه، مخاطبان احتمالاً بر اساس نوع فناوری مورد استفاده و نوع برنامه در دسترس به دستههای مختلف تقسیم میشوند. پیدا کردن مخاطبان با تعریف مشخص و واحد کار سهلی نیست. و دوم اینکه، مخاطبان به دلیل داشتن حق انتخاب بیشتر نسبت به گذشته از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. درک اهمیت مشارکت مخاطب در برنامهسازی ( به جای برنامهسازی برای مخاطب) برای مسوولان رادیو نقش مهمی را میتواند ایفا کند.
آیا تاکنون به ایران سفر کردهاید و از این کشور شناختی دارید؟
من تاکنون به ایران سفر نکردهام، اما بسیار علاقهمندم فرصتی پیدا کنم تا از مکانی دیدن کنم که بخشی از تمدن اولیه بشر در آن مشهود است. آشنایی کمی با ایران دارم، اما تحقیقاتی را در این مورد انجام دادهام تا دانش خود را افزایش دهم. روشنترین ذهنیت من از ایران به دوران دانشجویی برمیگردد که با چندین دانشجوی ایرانی همکلاس بودم. با تعدادی از این دانشجویان آشنا شدم و از روابط عمومی جشنواره رادیو و صمیمیت و خوشرویی آنها بسیار لذت بردم.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه