در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
هدف از این تبلیغات پرهزینه که پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکههای تلویزیونی، توزیع بروشور و نصب پوسترهای غولپیکر در سطح شهرهای بزرگ اروپا را در برمیگیرد جذب مشارکت حداکثری 375 میلیون شهروند حائز شرایط رای دادن در اتحادیهاروپا است.
انتخابات طی یکدوره 4روزه حدفاصل 4 تا 7 ژوئن برگزار خواهد شد که طی آن شهروندان 27 کشور عضو اتحادیهاروپا متناسب با جمعیت کشورشان تعدادی از 736 نماینده پارلمان اروپا را راهی استراسبورگ میکنند.
اتحادیهاروپا نگران چگونگی برگزاری این انتخابات بهویژه به دلیل فقدان اشتیاق برای مشارکت در آن است. نتایج نظرسنجی جدیدی که از 27 هزار تن از شهروندان اتحادیهاروپا انجام شد نتایجی دور از انتظار بهدست داد. تنها 16 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند از در پیش بودن انتخابات پارلمان اروپا اطلاع داشتند و کمتر از 34 درصد برای مشارکت در آن ابراز آمادگی کردند.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون پیشبینی کرده برخلاف انتخابات 5 سال پیش پارلمان اروپا که 45 درصد واجدین شرایط در آن پای صندوقهای رای حاضر شدند بخش اعظم واجدین شرایط این بار در روز انتخابات غیبت داشته باشند.
بیتوجهی شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انتخابات پارلمان اروپا نمادی از کاهش اعتبار این اتحادیه نزد افکار عمومی تلقی شده است.
وقتی پای میزان تاثیرگذاری به میان میآید کمتر پارلمانی را در دنیا میتوان یافت که به اندازه پارلمان اروپا فاقد قدرت اجرایی باشد. تصمیمات این پارلمان برای کشورهای عضو لازمالاجرا نیست و دستورالعملهایی که اتحادیه صادر میکند در واقع نتیجه تصمیمگیریها در کمیسیون اروپا یا شورای وزرا هستند.
در شرایطی که پارلمانهای اروپا به طور متعارف خاستگاه قانونگذاری بوده، در پارهای کشورها روسای دولتها را تعیین کرده و انتخاب وزرا بدون موافقت آنها ممکن نیست وضع در پارلمان اروپا چنین نیست. رئیس کمیسیون اروپا توسط روسای کشورهای عضو منصوب میشود و دولتهای کشورهای عضو صرفا به شکلی نمادین به تایید پارلمان اروپا میرسند.
پارلمان اروپا در واقع به جایی برای بحثهای بیپایان و البته بیثمر تبدیل شده است. بسیاری از احزاب اروپایی وقتی میخواهند از شر سیاستمدارانی که دورانشان به سر آمده است، خلاص شوند آنها را نامزد راهیابی به این پارلمان میکنند.
این واقعیت که پارلمان اروپا در عمل هیچ تاثیری در کارکرد اتحادیهاروپا ندارد در تضاد کامل با دیدگاه اعضای این پارلمان نسبت به جایگاهشان در این اتحادیه قرار دارد. آنان خود را منتخب شهروندان بزرگترین نهاد فراملیتی در دنیا با جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر معرفی میکنند.
در عالم واقعیت تنها کارکرد پارلمان اروپا فراهم آوردن پوشش دموکراتیک برای فعالیت سایر اجزای اتحادیهاروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک و لشکری از بروکراتهایی است که در غیاب هرگونه نظارت واقعی هر آنچه میخواهند انجام میدهند. در حالی که اتحادیهاروپا با هدف ایجاد همگرایی در اروپا و تامین منافع همه کشورهای عضو ایجاد شد عملکرد این نهاد در سالهای اخیر هیچ سنخیتی با اهدافش نداشته است.
ناکامی اتحادیهاروپا در برآوردن اهدافی که برایش تعریف شده دلیل اصلی از دست رفتن اعتبار پارلمان اروپا و سایر مجموعههای این نهاد نزد شهروندان کشورهای عضو بوده است. بروز بحران مالی جهان در سال گذشته به خوبی نقاط ضعف این اتحادیه را برجسته ساخت.
این بحران موجبات کاهش قابل توجه تولید صنعتی را فراهم آورد و رکود اقتصادی با سرعتی زیاد در حال ریشه دواندن در اروپاست. جدیدترین آمارها از کاهش 4/18 درصدی تولید صنعتی در 27 کشور عضو اتحادیه در ماه فوریه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
روزنامه آلمانی دویچهزیتونگ اوایل هفته گذشته در سرمقاله خود به حرکت اقتصاد اروپا به سمت فاز سوم رکود اشاره کرد و از تناقض موجود بین آمارهای اقتصادی و تلاش کشورهای عضو اتحادیه برای ترسیم تصویری متفاوت از واقعیت در چشم مردم خبر داد.
در شرایطی که روند کند شدن رشد اقتصادی ادامه دارد و پیشبینی میشود اقتصاد اروپا طی ماههای آینده وارد فاز سوم رکود شود کشورهای اروپایی با اجرای برنامههای یکجانبه برای صیانت از اقتصاد ملی خود سعی دارند مانع از التهاب جوامعشان شوند.
وضعیت در اروپایشرقی به مراتب بدتر از کشورهای غرب اروپاست. با گذشت 20 سال از فروپاشی دیوار آهنین، جوامع این کشورها قطبی شده و اقلیتی ثروتمند در برابر اکثریتی فقیر صفآرایی کردهاند.
رضا سادات
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی جامجم با هاشم بیگزاده و مجید یحیایی، مجریان برنامه «صبحانه ایرانی »شبکه دو