امیرعلی بینام*

شهر الکترونیکی و اصلاح الگوی مصرف

امروزه دیگر عصر اطلاعات و ارتباطات از نوع اطلاع‌رسانی و اخبار نیست که تنها خبر و آگاهی میداندار آن باشد. امروزه عصر کاربرد دانش و اطلاعات و عملیاتی شدن بسیاری از فعالیت‌های روزمره زندگی در بسترهای اینترنتی و الکترونیکی است.
کد خبر: ۲۵۱۴۴۱

اهمیت این نکته زمانی قابل لمس است که بدانیم در بسیاری از کشورهایی که خدمات الکترونیکی ارائه می‌کنند و ابزارهای الکترونیکی در خدمت آحاد جامعه قرار گرفته‌ و به عبارت بهتر، دولت و شهر الکترونیکی شکل گرفته است، دیگر مردم خود را اسیر و سرگردان کوچه و خیابان و چهارراه و در یک کلام ترافیک و شلوغی نمی‌کنند. دیگر از حضور آنها در صف‌ها و دستگاه‌های نوبت‌دهی خبری نیست. مردم شهرهای پیشرفته دنیا حتی برای انجام صدها شغل از منزل خارج نمی‌شوند.

بانکداری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی و بالاخره شهر الکترونیکی واژه‌های چندان نامانوسی برای مخاطبان نیستند، ولی به کار بستن آنچه باید در بستر الکترونیکی در این حیطه‌ها اتفاق بیفتد، گویی قصه دنباله‌داری است که نه دولت و حکومت آن‌گونه که باید برای عملیاتی شدن آن عزم و اراده کرده و نه مردم و مخاطبان آن‌گونه که باید و شاید به این باور رسیده‌اند. دیگر سخن این‌که هنوز دانش کارکنان ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی از یک سو و از سوی دیگر آموزش مشتریان خدمات الکترونیکی (مردم) در مراحل اولیه قرار دارد و از این رو فرهنگ‌سازی در این عرصه یک نیاز اساسی است.

دومین کنفرانس شهر الکترونیکی از سوی جهاد دانشگاهی و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار در ارائه خدمات الکترونیکی با شعار توانمندسازی شهروندان سوم و چهارم خردادماه در حالی در تهران برگزار می‌شود که کشورمان چاره‌ای جز پرداختن به مباحث الکترونیکی و الزامات شهر الکترونیکی ندارد، چرا که دیگر زمانی برای از دست دادن نمانده، بلکه ضروری‌ترین اقدام در این زمینه بسیج همه دستگاه‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات در جهت حرکت به سوی الکترونیکی شدن در تمام عرصه‌هاست.

کشورمان ارائه خدمات الکترونیک را گرچه دیر، ولی خوب شروع کرده است. لازمه این شروع خوب، حرکت با سرعت مناسب برای رسیدن به اهداف شهر الکترونیکی است که در دنیا به آن رسیده‌اند، دنیایی که فعالیت‌ها در بستر الکترونیک و فناوری اطلاعات و با هزینه بسیار کم بدون ترافیک، هزینه اضافی و با شرایط سهل و آسان انجام می‌شود. خدمات با اطمینان و اعتبار بیشتری ارائه می‌شود، از انتقال وجه و اسکناس آن‌گونه که در کشور‌مان وجود دارد خبری نیست، فروشگاه‌ها مجازی هستند، پرداخت‌ها و برداشت‌ها به طور کامل الکترونیکی است، خدمات سفر با امکانات الکترونیکی برای مسافر فراهم می‌شود و کسب و کارها در دنیای مجازی فراهم و به معنای واقعی کلمه شعار اصلاح الگوی مصرف محقق است.

پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی در سال اصلاح الگوی مصرف که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی تبیین و طرح شد، دومین کنفرانس شهر الکترونیکی را در تهران برگزار می‌کند که می‌تواند دستاورد‌های بسیاری برای عملیاتی شدن و نجات کشورمان از هزینه‌های سرسام‌آور دنیای سنتی باشد و ایران را از زیر بار میلیارد‌ها دلار ضرر و زیان ناشی از الکترونیکی نشدن خدمات شهری رهایی بخشد.

* کارشناس پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها