در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش ایسنا ، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، در نشست خبری تشریح دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه اقدامات عمرانی، با اشاره به رقم اعتبارات اختصاصی مقاومسازی مدارس تا پایان سال 87 به سازمان نوسازی مدارس، این رقم را 2069 میلیارد تومان از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب مجلس برای مقاومسازی مدارس اعلام کرد.
وی افزود: برای سال جاری نیز در لایحه ، حدود 700 میلیارد تومان برای مقاومسازی مدارس لحاظ شده اما به واسطه کسری 8500 میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی و جاری و محدودیتهای قانون بودجه، از سوی مجلس مصوب شدهاست که این کسری از بودجه عمرانی و جاری تامین شود که بر این اساس، ما با 30 درصد کاهش اعتبارات عمرانی و 70 درصد کاهش اعتبارات جاری مواجه خواهیم بود.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: لذا با احتساب این کاهش 30 درصدی در اعتبارات مقاومسازی و تخریب و بازسازی مدارس، برای امسال 500 میلیارد تومان برای مقاومسازی مدارس لحاظ شده که با این حساب، در مجموع حدود 2600 میلیارد تومان از 4هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی مجلس به مقاوم سازی مدارس به ما واگذار شده است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، هنوز رقم تعدیل اعتبار تخصیصی نیز که به واسطه آن، 3500 میلیارد تومان بر 4 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای مقاومسازی افزوده میشود، تخصیص نیافته است و نهایتا میتوان گفت که از 7500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای مقاومسازی مدارس، صرفا حدود 2600 میلیارد تومان (کمی بیش از یک سوم) برای ما تاکنون لحاظ و تخصیص داده شده است.
رییسی البته پیشبینی کرد که مابقی اعتبارات مقاومسازی مدارس با توجه به اهمیت این موضوع در سالهای آتی پرداخت شود.تقاضای ما تمدید سه ساله قانون مقاومسازی مدارس است، تا دولت بتواند تعهدات خود را به مجلس را در این زمینه عملی کند.
رییسی در این رابطه از فعالیت بیش از 150 مشاور متخصص مقاومسازی در کشور نیز خبر داد و تاکید کرد: تولید دانش مقاومسازی به عنوان یک دانش تخصصی در کشور از سازمان نوسازی مدارس آغاز شده است.
رییس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به پروژههای فعلی در دست اجرای مقاومسازی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، مطالعات مقاومسازی بیش از 2500 فضای آموزشی در حال اتمام است و پیمانکاران نیز در سال جاری، این توانایی را پیدا کردهاند که یکهزار مدرسه را مقاومسازی کنند.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به وضعیت نهایی مدارس کپری نیز اشاره کرد و با یادآوری این که تعداد این نوع مدارس در استان سیستان و بلوچستان بیش از سایر نقاط بوده است، اظهار کرد: در این استان ، 830 کلاس درس کپری شناسایی شد که با اعتبارات خوبی که برای جمعآوری این کلاسها اختصاص یافت، بر اساس صورت جلسه، هم اکنون همه این مدارس جمعآوری شده و مسوولان این استان بنا دارند که در آیندهای نزدیک جشن ملی «کپرزدایی» را برگزار کنند.
وی در عین حال اذعان کرد: شکلگیری مدارس کپری با توجه به جابجایی جمعیتی عشایر و موارد دیگری همچون خشکسالی، دور از ذهن نیست.
رییسی به پروژههای در دست اجرای این سازمان در سال 88 نیز اشاره و بیان کرد: پیشبینی میکنیم که در سال 88، چهار هزار پروژه جدید را با پوشش 20 هزار کلاس درس به دانشآموزان کشور تحویل دهیم.
وی گفت: طبق آمار جمعآوری شده از سال 84، حدود 132 هزار کلاس درس در آن سال تخریبی شناسایی شدهاند که شمار زیادی از آن مدارس، طی چند سال گذشته جمعآوری شدهاند.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به برخی دستاوردهای دولت نهم در حوزه عمران و احداث مدارس نیز، اشاره کرد و گفت: اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در دولت نهم نسبت به دولت هشتم ، 3.2 برابر و معادل 220 درصد افزایش داشته است که البته اگر تخصیص بودجه چهار میلیارد دلاری مقاومسازی مدارس نیز لحاظ شود ، این افزایش اعتبارات به چهار برابر میرسد. آن گونه که در مجموع سالهای دولت هشتم، یکهزار و 442 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به آموزش و پرورش اختصاص داده شد و این در حالیست که این رقم تنها از ابتدای دولت نهم و بدون احتساب سال 88، چهار هزار و 599 میلیارد تومان است.
وی با بیان این که در دولت نهم بیش از 69 هزار کلاس درس با زیربنای 10 میلیون و 350 هزار متر مربع به کشور تحویل داده شده است، افزود: با احتساب آمار، 15 درصد یعنی بیش از یک هفتم مجموع کلاسهای درس موجود کشور و 23 درصد از زیربناهای فضاهای آموزشی در دولت نهم احداث شده است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پایان به ارزیابی فعالیتهای انجام شده دستگاههای اجرایی کشور در زمینه کیفیت اجرای پروژههای عمرانی استانی از سوی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز اشاره و اعلام کرد: طبق این گزارش، سازمان نوسازی مدارس به نمایندگی از آموزش و پرورش در سال 86 ، به رتبه اول دست یافته و در بخش ارزیابی دستیابی به اهداف نیز رتبه سوم را کسب کرده است. در عین حال 64.2 از پروژههای عمرانی ما در سطح کشور عالی ارزیابی شدهاند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم» مطرح کرد
رضا بدرالسماء هنرمند پیشکسوت عرصه نگارگری در گفتوگو با «جامجم»:
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم» مطرح کرد: