طرح تازه آمریکا برای نبرد با طالبان

گروه بین‌الملل: فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در افغانستان در حال تدوین طرحی برای تشدید برخورد با کشت خشخاش و قاچاق موادمخدر در این کشور به عنوان تجارتی یک میلیارد دلاری در سال هستند که گمان می‌رود منبع اصلی تامین نیازهای مالی شورشیان طالبان باشد. به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این چارچوب قرار است 20 هزار تفنگدار دریایی تازه‌نفس طی تابستان امسال به 3 ولایت هلمند، قندهار و زابل اعزام و در این عملیات که هفته‌ها و شاید ماهها به طول خواهد انجامید به جنگ زارعان خشخاش و عوامل دست‌اندرکار تولید و قاچاق تریاک بروند.
کد خبر: ۲۴۹۷۰۲

فرماندهان ارتش آمریکا پیش‌بینی می‌کنند این عملیات به در گرفتن نبردهای خونبار با طالبان که بی‌شک با تمام توان در برابر هراقدامی در جهت خشکاندن منابع مالی خود ایستادگی می‌کند، منجر شود. این طرح در چارچوب استراتژی جدید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اجرایی می‌شود که به افغانستان به مثابه میدان اصلی جنگ با تروریسم بین‌المللی می‌نگرد.

براساس برآوردهای سازمان ملل، طالبان در حال حاضر با وضع مالیات بر کشت خشخاش و تولید قاچاق موادمخدر سالانه 300 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند که منبع اصلی تامین نیازهای مالی این گروه است. حمایت این گروه از فعالیت گروه‌های قاچاق موادمخدر موجب شکوفایی تجارت مرگ در جنوب افغانستان شده است که به تنهایی 90 درصد تریاک و هروئین دنیا را تولید می‌کند.

سرتیپ دوم جان نیکلسون، جانشین فرماندهی ناتو در جنوب افغانستان با تاکید بر این که قاچاق موادمخدر موتور محرکه شورش‌ها است، می‌گوید: تریاک منبع اصلی تامین منابع مالی طالبان است. او می‌افزاید: ارتش به همین دلیل مترصد افزایش حضور خود در مناطق جنوب افغانستان است.

 تمرکز بر مناطق جمعیتی

نیروهای اشغالگر قصد دارند با ترغیب کشاورزان به کشت محصولات جایگزین و امحای مزارع خشخاش چرخه تولید مواد افیونی را در همان نقطه آغازین متوقف کنند.

اجرای این طرح با توجه به این که کشاورزان برای کشت خشخاش از عوامل طالبان دستور می‌گیرند مستلزم اعزام گسترده نیرو به کانون‌های کشت این محصول در جنوب افغانستان برای محافظت از مردم عادی در برابر طالبان  و اعمال فشار آنان برای کشت خشخاش در کشتزارهای منطقه ‌است.

طالبان کشاورزان را به کشت خشخاش ترغیب کرده و سپس از آنها بابت تامین امنیت کشتزارهای‌شان مالیات اخذ می‌کنند.

 همزمانی با انتخابات

این عملیات همزمان با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که احتمالا روز 20 اوت برگزار می‌شود به مرحله اجرا درمی‌آید.

نیروهای آمریکایی همزمان به دنبال ایجاد هسته‌های مقاومت بومی در برابر نیروهای طالبان با الگوبرداری از طرح موفق شوراهای بیداری در عراق هستند. بودجه اجرای این طرح اعلام نشده اما تلفیق آن با عملیات امحای مزارع خشخاش و کاروان‌های قاچاق موادمخدر هزینه سنگینی روی دست دولت آمریکا خواهد گذاشت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها